5 הטעויות הכי גדולות של בעלי עסקים

ניהול חובבני, העסקת בני משפחה לא מקצועיים וחוסר מיקוד הם חלק מהתנהלות לא מוצלחת של בעלי עסקים. כך תימנעו מטעויות אלו ותהיו יזמים מצליחים

12/11/2014
שגית פסטמן קבלו עדכונים משגית
  • RSS

זה סוד גלוי שלהיות בעל עסק עצמאי – קטן או בינוני – בישראל זו משימה לא קלה. סקר של משרד הכלכלה שנערך בתחילת 2014 וכלל 500 בתי עסק העלה כי כרבע מהעסקים דיווחו שהיו להם כוונות לסגירת העסק בשנה החולפת. גייסנו את יעל לידור לוי, מומחית לשיווק ופיתוח עסקי, ויאיר אילן, מנכ"ל חברת ריקלמה, המתמחה בפתרונות עסקיים לעסקים קטנים, כדי שיספרו לנו מנסיונם איזה טעויות קריטיות בעלי עסקים עושים ואיך אפשר להימנע או להתמודד איתן לפני שיהיה מאוחר.

טעות ראשונה: ניהול חובבני

כפי שמבהירה לידור-לוי, המון אנשים בישראל שרוצים לפתוח עסק או כבר מנהלים עסק לא מפנימים באמת שאנחנו חיים בעולם עסקי שמשתנה כל הזמן. "עסקים נופלים כי הם לא מתכננים כמו שצריך את בניית העסק והתנהלותו בהמשך", היא אומרת. "לפעמים יש להם נטייה לזלזל בדברים הפשוטים ביותר בלי כוונה, כשמבחן המציאות מוכיח שוב ושוב שעסק מצליח הוא כזה שבעל השליטה בו אכן שולט בכל הפרטים הקשורים לעסק. כלומר, מבין את המשמעות המלאה של הקמת והפעלת העסק. לצערי, בניהול היומיומי יש נטייה לזלזל, להגיד משהו כמו 'בסדר, כל הקטע של שיווק דיגיטלי – קלטתי אותו', כשבפועל בעל עסק צריך כל הזמן לאתגר את עצמו ולהגיד - רגע אולי לא הבנתי את זה עד הסוף באמת ואני עוד יכול להשתפר".

אילן מדגיש פן אחר: "אנשים שפותחים עסק מומחים בכל מה שקשור למוצר שלהם. אם למשל את מוכרת גאדג'ט חדש, תדעי להסביר עליו הכל אבל כשזה מגיע לאסטרטגיה שיווקית, אני יכול להעיד שחמישים אחוז מהאנשים שעבדתי איתם, לא ממש ידעו לענות על השאלות הבסיסיות כמו מי קהל היעד של המוצר  או למה שהלקוחות יבחרו לקנות דווקא את המוצר שלהם ולא מוצרים מתחרים. בדרך כלל יש להם רעיון מאוד כללי על העסק אבל כשמבקשים מהם לחדד אותו, הם נתקעים. הפתרון כאן הוא לקחת ייעוץ מקצועי שיעזור לכם לבנות אסטרטגיה ניהולית ושיווקית באופן מסודר ופרטני".

טעויות של בעלי עסקים. צילום: שאטרסטוק

טעות שנייה: לקחת הלוואה מיותרת

כסף הוא תמיד עניין רגיש, כפי שמבהיר אילן ומוסיף שבהרבה מקרים ההתנהלות של עסקים קטנים ובינוניים היא בעייתית בתחום הזה. "נתחיל מזה שאנשים לוקחים הלוואה ורגע אחרי שוכחים שצריך להחזיר אותה, ולמעשה מדובר בהרבה חודשים שבהם התשלום החודשי לוחץ ומאתגר את המאזן של העסק. לפעמים בעלי עסקים עושים טעות כפולה – מצד אחד לוקחים הלוואה ואז עם הכסף הזה קונים הרבה סחורה – שהיא גם 'כסף עומד', כלומר סוג של חוב. סיטואציה כזאת מעמידה את העסק במצב משברי, שבו גם קושי קטן יחסית - אישי, משפחתי, כלכלי ובטחוני - עלול למוטט אותו כי אין לו רזרבות פיננסיות ומרווח נשימה תקציבי".

כפי שהרבה אנשי עסקים למדו, ברגע שמתחילים להיכנס לחובות בעסק זהו מעגל שמאוד קשה לצאת ממנו. אז מה עושים? לדברי אילן, במקרים רבים כשעולה האפשרות לקחת הלוואה לעסק, הנטייה היא לקחת יותר ממה שצריך. "ייעצתי לעסק שרצה לקחת הלוואה של מאה אלף שקל לשיפוץ אבל כשישבנו וחשבנו מה צריך לעשות, ראינו שסכום של חמישים אלף שקלים יכול להביא לאותן תוצאות אפקטיביות מבלי לחשוף אותו לסיכון של לקיחת הלוואה בסכום גבוה מדי. המסקנה היא שלפעמים כדאי להוציא לפועל חלק מהחזון שלך ולהקטין משמעותית את הסיכון להתמוטטות כלכלית".

טעות שלישית: חוסר מיקוד לטווח הארוך

טעות נפוצה אחרת היא כניסה לשאננות ולרוטינה ברמת ניהול העסק וזה קורה דווקא במקרים של חברות מאוד מוצלחות, שכבר הצליחו להחדיר מותג לשוק. לידור-לוי: " כשאני נפגשת עם בעלי עסקים כאלה, לכאורה הכל טוב - המאזן מצוין, העסק דופק ומצליח והבעלים אומר לעצמו: 'אפשר לנוח'. אז זהו שלא. אנחנו חיים בשוק ותחרותי ובלתי יציב ואי אפשר לדעת איזה מתחרה יקום מחר וייקח לכם את כל הלקוחות עם מוצר שלא חלמתם עליו אפילו".

אילן מסכים - "ברוב המקרים, בעלי העסקים כל כך שקועים בניהול העסק בפועל, שהם לא מפנים לעצמם זמן לחשוב באופן שקול וענייני מה עומד לקרות הלאה עם העסק. 'אין לי זמן' זה משפט מאוד ידוע של בעלי עסקים שלא שומרים על קשרי לקוחות ולא מתעדים פגישות חשובות. הפתרון היחידי הוא לפנות זמן בכל מחיר לתכנון עתידי של העסק. אני רואה את הבעיה הזאת בעיקר בכל מה לקשרי לקוחות – לא תמיד יודעים מי הלקוחות, מה פרטי הקשר שלהם, איך לגבות מהם תשלומים".

טעות רביעית: העסקת קרובי משפחה וחברים

באופן לא מפתיע, זאת תופעה שרווחת מאוד בישראל ולמרות שיש יתרונות ברורים בהעסקת בני משפחה, כמו אמון ויחסים קרובים, עלולות לצוץ גם בעיות. לידור-לוי מספרת שבקרב עסקים שלהם היא ייעצה, היא הבחינה לעיתים בעובדים שאינם מספיק מוכשרים או שהם חסרי כישורים לתפקיד, ולמרות זאת הם המשיכו לעבוד בחברה. בירור קצר העלה את הסיבה – הוא אח של אחד המנהלים הבכירים, היא הבת של הבוס. "דווקא כשמכניסים קרוב משפחה לעסק, צריך לחשוב אם זה הדבר הנכון כי גם אם הוא מתאים לתפקיד, תמיד יש את החשש של התעסקות באינטריגות משפחתיות", קובעת לידור-לוי.

מה הפתרון? "אם רוצים לערבב משפחה ועסקים חייבים לעשות שיחה מוקדמת עם בן המשפחה, להבין מה ההשלכות של הקשר המשפחתי על העסק ומה עושים בסיטואציות מסוימות שעשויות להתרחש בעתיד. כל זה נכון גם בכל מה שקשור להעסקת חברים".

עסק משפחתי. צילום: שאטרסטוק

טעות חמישית: קבלת ייעוץ לא מקצועי

הרבה פעמים בעלי עסקים מעדיפים לעשות דברים לבד כדי לחסוך בכסף ובגלל זה הם גם לא מתייעצים עם האנשים הנכונים אלא עם חברים או קרובים – שגם אם הם מבינים מצוין את התחום המדובר – הם לא בהכרח מבינים איך העסק הספציפי שהם מייעצים לו 'על הדרך' עובד או את תנאי השוק הייחודיים שלו. לידור: "בעסק הכל חייב להיות מקצועי. בעניין הזה, יש כמה סוגים של בעלי עסקים: אלו שמראש אומרים "אני יודע הכל ויכול לעשות הכל לבד", אלו שתמיד יעדיפו להישען על חברים כדי לקצר דרכים ויש את אלו שכבר לוקחים ייעוץ אבל לא עושים את זה עד הסוף. הם חושבים אחרי תקופה שהם כבר הבינו את הפרנציפ אפשר להמשיך הלאה לבד. בדרך כלל מנהלים ששייכים לכל אחת מהקבוצות האלה מגלים מאוחר מדי שהאסטרטגיה הזאת מתפוצצת להם בפנים. הפתרון? לא להסס לקבל עזרה מקצועית מהטובים ביותר בתחום. גם אם זה עולה כסף, זה יכול להציל בסופו של דבר את העסק".

*****

התוכן הוא מערכתי ואין בכתוב משום המלצה של בנק הפועלים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך