4 בעיות בדליפת השתן ופתרונותיהן

כיום, כל אישה שלישית סובלת מדליפת שתן, רבות מהן ממשיכות לסבול בשקט ולא לטפל על אף שישנם מגוון טיפולים לתופעה עם סיכויי הצלחה מצויינים שמשנים את איכות חייהן של הנשים באופן דרמטי

 מאת: ד"ר בני פיינר, מומחה ברפואת נשים

על פי מחקרים, כל אישה שלישית סובלת מתופעת דליפת שתן לסוגיה השונים ובדרגות חומרה שונות. נשים אלה מתמודדות עם בעיה רפואית אשר נלוות אליה השלכות נפשיות (פגיעה בדימוי הגוף ובבטחון העצמי), חברתיות (הימנעות מארועים חברתיים, חשש מזוגיות ומיחסים אינטימיים) ותפקודיות (אובדן ימי עבודה, תפקוד לקוי בעבודה) ומובילה לפגיעה קשה באיכות חייהן. הן גם מתמודדות עם בושה והסתרה, וחלקן  סבורות (בטעות) שאין לבעיה טיפול רפואי יעיל.

חשוב לדעת שכיום, ישנם מגוון טיפולים רפואיים יעילים שיכולים לטפל בבעיה בהתאם למנגנון הדליפה ומידת החומרה כגון: 'דליפת שתן במאמץ', 'דליפה מתוך דחיפות' או 'דליפה מעורבת' החל מפיזיותרפיה לחיזוק שרירי רצפת אגן דרך טיפול תרופתי בין אם בדמות כדורים או בהזרקה (בוטוקס) ישירות לשלפוחית השתן וכן, הטיפול החדש יחסית באמצעות לייזר ייעודי שהגיע לישראל לפני כשלוש שנים, טיפולי זעיר פולשני שאינו מצריך הרדמה או זמן החלמה, אורך כ-20 דקות ומבוצע במהלך ביקור במרפאה ללא הכנות מיוחדות. אינו כרוך בסיכון ונמצא יעיל בכ-60% עד 80% מהנשים על סמך עבודות מחקר שפורסמו בספרות המדעית. זהו שיעור הצלחה מרשים עבור טיפול שאינו מצריך הרדמה או אשפוז כלל, במצבים הקשים של דליפת שתן במאמץ, טיפול ניתוחי 'זעיר פולשני' המבוצע דרך חתך זעיר בנרתיק ואורך כ-20 דקות ובו מושתל סרט דק לתמיכה בצינורית השופכה (TVT) פותר את הבעייה בכ-85-90%.

דליפת שתן שאטרסטוק  Winzy Lee

 אז מהם סוגי דליפת השתן ודרך הטיפול?

1. דליפת שתן במאמץ (Stress incontinence)

מצב בו עליה חדה בלחץ התוך-בטני (לדוגמא בעת שיעול, עיטוש, צחוק, קפיצה, ריצה או הרמת משא כבד ולעיתים אף בעת יחסי מין), גורמת לדליפת שתן כתוצאה מהחלשות הרקמה התומכת (שריר ורקמת חיבור), בצינורית השתן ופגיעה בתפקוד סוגר השלפוחית. סוג זה של דליפת שתן שכיח מאד בקרב נשים החל בגילאים צעירים (30+) ומתרחש לרוב לאחר לידות. במצבים קלים ניתן לטפל ע"י תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן. טיפול זה עשוי להשיג שיפור בדליפת השתן אך מצריך התמדה לאורך זמן. טיפול מתקדם שאינו מצריך ניתוח מבוסס על הזרקת ג'ל פולימרי (Bulking agent) לדופן צינורית השתן לצורך עיבוי סוגר השלפוחית.

פעולה זו אורכת מספר דקות תחת אלחוש מקומי או טשטוש ואינה מצריכה אשפוז או תקופת החלמה. בשנים האחרונות זוכה לפופולריות הטיפול באמצעות לייזר וגינלי ייעודי לרצפת האגן. מדובר בטיפול המבוצע במרפאה, אורך כ-15 דקות, אינו כרוך בכאב ולא בתופעות לוואי. שיטה זו תופסת תאוצה בעולם ובארץ ובארה"ב מתייחסים אליה כאל Lunch break procedure קרי ניתן לבצעה בהפסקת הצהרים ולשוב לעבודה. הטיפול בלייזר ניתן לביצוע ללא חשש גם בנשים אשר טרם השלימו את תכנית הילודה ואין כל מניעה להרות וללדת לאחר הטיפול. בדרגות החומרה הקשות יותר מומלץ טיפול ניתוחי זעיר-פולשני המבוסס על השמת סרט דק מתחת צינורית השתן דרך חתך זעיר (כ-1 ס"מ) בתוך הנרתיק. הניתוח מוכר בשם (TVT (Tension-free vaginal tape, אורך כ-20 דקות תחת הרדמה ומאפשר ברב המקרים שחרור הביתה באותו היום. יעילותו כ85-90%.

2. דליפה מתוך דחיפות (Urgency incontinence)

מצב המאופיין בתחושת דחיפות במתן השתן (דחף פתאומי ובלתי צפוי שקשה לעמוד בפניו) ולעיתים קרובות מלווה גם בתכיפות (הליכה לשרותים לעיתים קרובות) ובנוקטוריה (יקיצה משינה עקב הצורך לתת שתן). סוג זה של דליפת שתן משוייך לתסמונת המכונה 'תסמונת השלפוחית עם פעילות יתר' (או 'שלפוחית רגיזה') והינו נפוץ (כ-17%) בקרב נשים ושכיחותו עולה ביחס ישר לגיל.

הטיפול בסוג זה של דליפת שתן מבוסס על מס' מרכיבים הכוללים שינוי תזונתי (הרחקת מגרי שלפוחית מוכרים כגון קפאין, אלכוהול, משקאות מוגזים), אימון השלפוחית (מתן שתן יזום במרווחי זמן קבועים תוך הימנעות בין פעם לפעם) וטיפול תרופתי. במצבים העיקשים ניתן לטפל ביעילות של כ-70-80% בהזרקת רעלן הבוטולינום ('בוטוקס') ישירות לשלפוחית השתן בהליך פשוט המכונה ציסטוסקופיה ואני כרוך בהרדמה או בניתוח.

אשה על אסלה צילום  BLACKDAY שאטרסטוק

3. דליפה מעורבת (Mixed incontinence)

סוג זה של דליפת שתן מבוסס על שילוב שני המנגנונים שפורטי מעלה ומצריך למעשה טיפול בשני המנגנונים על מנת להשיג הטבה ושיפור איכות החיים.

4. דליפת שתן ממילוי יתר (Overflow incontinence)

תופעה זו נפוצה יותר בגברים אך קיימת גם בקרב נשים ונובעת או מחסימה במוצא שלפוחית השתן (לדוגמא בעקבות צניחת אברי האגן), או עקב התכווצות לא יעילה של השריר אשר במעטפת השלפוחית (לדוגמא עקב הפרעה עצבית המשבשת את הבקרה על פעולת השריר). הטיפול במצב זה תלוי בסיבה שגרמה מראש לבעייה, החל מטיפול ניתוחי לתיקון הצניחה שניתן לבצע במגוון טכניקות מתקדמות (גישה וגינלית או לפרוסקופית ללא פתיחת בטן וכו') וכלה בנוירומודולציה (שיטה בה באמצעות מעין קוצב ניתן ל'תקן' את השיבוש בבקרה העצבית על פעולת השלפוחית).

דליפת שתן הינה תופעה רווחת בקרב נשים והמאמץ שלנו הרופאים הוא לעודד אותן לדבר על זה ולפנות לקבלת טיפול יעיל. הטיפולים מגוונים ויעילים למגוון תופעות דליפות השתן. הגעה לבדיקה אצל אורוגניקולוג (מומחה לבעיות רצפת האגן) והתאמת טיפול מתאים בהתאם לחומרת הדליפה, מונעת במקרים רבים החמרה ואף  משנות את איכות חיי הנשים מן הקצה לקצה.

הבושה, חשש, מבוכה, ניסיון להסתיר, והפחד מאי יכולת ללדת עוד ילדים בעקבות טיפול בדליפת השתן הינם נחלת העבר. כיום, הטכנולוגיה המתקדמת, שיטות הטיפול והפתיחות לנושא איכות חייהן של הנשים השתנה דרמטית. התייעצות עם אורוגניקולוג, הבנה שדליפת שתן איננה גזרת גורל שאינה בת (אין בעברית ברת יש בת שינוי, בשונה מבר בלשון זכר) שינוי יכולים לשנות מהותית את איכות חיי הנשים בכל גיל.

דר בני פיינרדר בני פיינר צילום אלבום פרטי

** הכותב הוא ד"ר בני פיינר, מומחה ברפואת נשים, אורוגינקולוגיה וכירורגיה משקמת לרצפת האגן. מנהל היחידה לאורוגינקולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה וקבוצת נגה מדיקל – המרכז לכירורגיה גינקולוגית מתקדמת.