3 דברים שסבתא ידעה לפתור עוד לפני שהם קרו

כולנו יודעות שהתרופה הכי טובה, לכל דבר, היא מניעה. מכירות תרופות סבתא? אז מה דעתכן על מניעות סבתא? כאבי בטן, כאבי ראש, גזים – שלוש תופעות שסבתא יודעת למנוע, ואפילו הנטורופתית אומרת את זה

לסבתות יש איזה מין קסם כזה, איזשהו סוג של רוגע וידיעה פנימית. יש להן משפטים קבועים, וחלק גדול מהמשפטים האלה קשורים לאיך תוכלי לנהל את החיים שלך בצורה נכונה יותר. לפעמים זה מעצבן אותנו (בעיקר אם הסבתא הזאת היא גם אמא שלנו), אבל לפעמים, ואולי זה קטע של נשים, אולי זה בא עם הגיל, אבל בהחלט יש פעמים בחיים שאנחנו עוצרות לשבריר שנייה וחושבות – היא צדקה. אז מה היו הדברים שסבתא אמרה והיו נכונים אפילו יותר ממה שהיא בעצמה הבינה?

shutterstock_753798814 sec

1. "תאכלי לאט לאט, אחרת יהיה לך כאב בטן"

כשסבתא רואה אותנו בולעות את האוכל האלוהי שלה בלי ללעוס היא מעירה לנו לאכול לאט לאט, כי לא בריא לבלוע בלי ללעוס. דיברנו עם פרימוורה סלע, נטורופטית ורפלקסולוגית במכבי שירותי בריאות, כדי לנסות לשפוך אור על העניין.

אז קודם כל, כן זה נכון. בריא יותר ללעוס הרבה לפני שבולעים. הגוף שלנו בנוי בצורה כזו שתהליך פירוק המזון מתחיל כבר בפה על ידי השיניים והרוק שמכיל אנזמי עיכול, ואז ממשיך להתפרק בקיבה ומשם מתפרק עוד במעי הדק. כשאנחנו שולחות אוכל לא לעוס לקיבה, למרות שהיא עושה כמיטב יכולתה – היא עובדת קשה מדי. גם המעיים מקבלים חתיכות גדולות מידי ולא מתבצעת ספיגה טובה של הנוטריינטים מהמעיים למחזור הדם, ואנחנו חוטפות כאב בטן. ישנם מחקרים שטוענים שצריך ללעוס 30 פעם לפני הבליעה. לרוב זה לא קורה כי אנשים אוכלים בלי להתרכז, תוך כדי פעולות נוספות.

דרך אגב, הרבה לפני שסבתא אמרה לך לאכול לאט וללעוס הרבה, הרמב"ם אמר את זה, וזו גם הגישה בדרך החיים היוגית. אז אם ההמלצה הזאת מגיעה משלושה כיוונים כל כך שונים, כנראה שיש בזה משהו.

shutterstock_364590611לאט. ללעוס לאט. לאט (צילום: שאטרסטוק)

2. "כואב לך הראש? תנשמי עמוק"

נשמע פשוט לא? הרי אנחנו נושמות כל הזמן בין אם אנחנו חושבות על זה ובין אם לאו. אז זהו, שיכול להיות שאנחנו לא נושמות נכון בכלל. לדברי פרימוורה, חלק מכאבי הראש שתוקפים אותנו ביומיום הם בכלל סימן שאנחנו נושמות לא נכון, נשימה שטחית ומהירה, מהפה במקום מהאף. "נשימה נכונה היא שאיפה ונשיפה איטית מהאף, המפעילה את המערכת הפרה סימפטטית אשר מסייעת לחזור למצב של רגיעה, מחממת את האוויר לפני שהוא נכנס לריאות, במיוחד בחורף, ומונעת כניסה של אבק ופתוגנים", היא מסבירה. "כשאנחנו נושמות מהפה אנחנו מוותרות על כל הדברים הטובים האלה, ופגיעות יותר למצבי לחץ וסטרס כללי".

סבתא גם תמיד אמרה שאם כואב לך הראש, תשתי כוס מים. ועל זה, סבתא, אנחנו עונות – אמן.

shutterstock_592446011"נשימה מהאף, מפעילה את המערכת הפרה סימפטטית אשר מסייעת לחזור למצב של רגיעה, מחממת את האוויר לפני שהוא נכנס לריאות ומונעת כניסה של אבק ופתוגנים" (צילום: שאטרסטוק)

3. "לא אוכלים פירות אחרי האוכל"

אוקיי, אז אולי לא כל סבתא יודעת את זה, ואולי אלה שכן לא הסבירו לנו בדיוק את כל התהליך, אבל גם העובדה הבאה היא ידע עתיק יומין: פירות אוכלים רק על בטן ריקה. נשמע מוזר, לא? הרי פירות הם מתוקים, ומתוקים הם קינוח!

אז מסתבר שפירות הם דווקא מנה ראשונה. למה? לפירות לוקח בערך חצי שעה להתעכל, זה הכל. לעומת זאת, לדגנים או קטניות, בטח ובטח לבשר, לוקח הרבה יותר זמן. אז נגיד שאכלתן ארוחה שלמה ואז אכלתן פרי. הארוחה מתעכלת לה לאיטה ובינתיים, בזמן שהפרי מחכה לתורו, הוא כבר מתחיל להתפרק ולתסוס. התוצאה? גזים. שלא לדבר על כך שנפסיד חלק מהחומרים המזינים שבפרי. אז כשסבתא מציעה לאכול פרי בין הארוחות, תקשיבו לה – סבתא יודעת הכי טוב.

shutterstock_305712062מה האבטיח הזה עושה ביד שלך מיד אחרי האוכל? (צילום: שאטרסטוק)

להצטרפות למכבי שירותי בריאות לחצי כאן