3 אחיות נשות עסקים מהצפון חושפות את סיפורן

עטרה החתימה שלושה דרכונים לפני גיל 30, רונית תמיד חיפשה את הדרך לעצמאות ומיכל עשתה קריירה צבאית כקצינה. שלושת האחיות חושפות איך הן מנהלות קריירה ויחסי משפחה

מאת: מיכל קורלנד, עטרה איציקזון נידל ורונית איציקזון פלדמן 

שינוי קריירה מקצונה לעסקים/מאת מיכל קורלנד, זכיינית של משרדי נדל"ן בנהריה, עכו ומעלות

השינוי המקצועי שלי היה בגיל 30, כאשר הייתי אם לשלוש בנות קטנות ובדרגת רב סרן, עם תנאים סוציאליים ושכר מעולים. דווקא אז הבנתי שאני רוצה לעזוב את הצבא ולהגשים חלום לפתיחת עסק עצמאי. התחלתי לעבוד בגיל 15 במהלך החופשות באריזות במפעלים שניהל אבי נח. לפני הצבא עבדתי בשני מקומות עבודה במקביל, ובזכות הכסף הרב שחסכתי מהעבודות השונות הצלחתי לממן לימודי רישיון נהיגה, טיסה לחו"ל ורכישת רכב פרטי.

בצבא עברתי קורס קצונה ייעודי לוגיסטי, והתחלתי את שירותי הצבאי כעוזרת קצינת אספקה בחטיבה 35. התקדמתי בסולם הדרגות ובתפקידים וניפצתי פעם אחר פעם את תקרת הזכוכית של הגברים ששימשו לפניי בכל תפקיד: עוזרת קצין תחזוקה, סמ"פ מפקדה וקצינת אספקה של חטיבה 7. במהלך לימודי תואר בלוגיסטיקה ומנהל עסקים ילדתי את בתי השנייה, וחזרתי לשרת כקצינת התחזוקה של חה"ן 801. אהבתי מאוד את המערכת הצבאית ונהניתי בעיקר מתפקידי השטח: התעסוקה המבצעית, התרגילים, הליווי הלוגיסטי של החיילים והמענה עבורם ועבור המפקדים.

מימין לשמאל: רונית איציקזון פלדמן, עטרה איציקזון נידל ומיכל קורלנד. צילום: לילי צישנבסקי

השינוי המקצועי שלי החל בגיל 30, בשיא הקריירה הצבאית, כאשר הייתי בדרגת רב סרן עם תנאים סוציאליים ושכר מעולים ושלוש בנות קטנות בבית. באותה תקופה הבנתי שאני רוצה לעזוב את הצבא ולהגשים חלום ולפתח עסק חדש. לאחר כמה שנים בהן עבדתי כסוכנת נדל"ן במשרד מוביל בנהריה, הפכתי לשותפה של הזכיין מרסלו גלז ובהמשך הקמנו יחד משרדי תיווך נוספים בעכו ובמעלות.

כשהתחלתי לעבוד בנדל"ן לפני 13 שנה, אמי לא הבינה כיצד בתה, רב סרן בצה"ל עם ילדות קטנות בבית, הפכה למתווכת שעובדת שעות רבות על עסקאות שייצאו או לא ייצאו לפועל. אחרי כמה שנים גם אבי, שתי אחיותיי ואחי הצטרפו לנדל"ן. כאמא לשלוש בנות מדהימות חוויתי לא מעט ייסורי מצפון על השעות הרבות שהשקעתי ועדיין אני משקיעה בעבודה. עם השנים הבנתי שעדיף אמא מאושרת ומסופקת מאשר אמא מתוסכלת, שוויתרה על רצונותיה עבור הילדים. השלמתי עם עניין הקריירה, ואני מקווה שאני מצליחה להעניק השראה לבנותיי. כמובן שלא יכולתי לעשות זאת ללא בעלי אוהד, שתמיד תמך ובמקביל ניהל בעצמו עסק כמאמן נבחרת ישראל לאגרוף תאילנדי.

במשך שנים חששתי לערב עסקים עם משפחה, אבל המשפחתיות דווקא התחזקה. סוד ההצלחה שלי ושל אחיותיי רונית ועטרה טמון בכך שכל אחת שמה בצד את האגו, משלימה האחת את השנייה, ומסתכלת רק על המטרה המשותפת. אני מעריצה את אחיותיי ואת יכולותיהן ליצור הכל מאפס. כל אחת מהן מבריקה בתחומה, והחיבור ביניהן פשוט מנצח.

השביל הזה מתחיל מכאן/מאת עטרה איציקזון נידל, אחת הבעלים של חברת מדיהזון ושותפה בחברת נדל"ן בכרמיאל

עשיתי סיבוב ברחבי העולם כדי לחזור לנקודה ממנה התחלתי. מהרגע שהפכתי לאמא, חילקתי את עצמי באופן די שווה בין הקריירה לאימהות. הנדודים של משפחתי ברחבי ישראל במשך שנים היו מלאי קשיים עם התאקלמות מחדש בכל מקום, אך בפרספקטיבה של זמן מעברים רבים אלו, מהדרום לצפון ובמקומות שונים בצפון הארץ, סיגלו לי יכולת להתמודד עם שינויים, אנשים ומקומות שונים. עזבתי את כרמיאל בגיל 18, ועד גיל 32 הספקתי לגור ולטייל במקומות רבים בעולם: ברחבי ארצות הברית, אירופה, הודו, נפאל, תאילנד, קובה, מקסיקו ועוד מקומות רבים במרכז אמריקה. עד גיל 30 הספקתי למלא שלושה דרכונים מלאים בחותמות המקומות בהן גרתי וטיילתי. גם בישראל לא הפסקתי להחליף כתובות מגורים: תל אביב, השרון, כפר חיים, קיבוץ האון, מנחמיה ואשדות יעקב. וזו רשימה חלקית בלבד.

תמיד הרגשתי צורך לנוע, כנראה מתוך חיפוש עצמי תמידי, עד שהפכתי לאמא והגיע הצורך להתיישב. עם סיום לימודיי האקדמיים לתואר ראשון בתקשורת קולנוע וטלוויזיה, נתקלתי בעיתון במודעת דרושים לעבודה בחו"ל. עשיתי מגבית מהמשפחה כדי לקנות כרטיס טיסה לכיוון אחד ללאס וגאס. אחרי תקופה קצרה כבר יכולתי להזמין כרטיס טיסה עבור בני משפחתי. מלאס וגאס עברתי ללונדון, ולאחר מכן חזרתי לארץ כדי להתחתן עם בחיר ליבי אורן, ויחד עם רונית אחותי ובן זוגה אופיר (כיום בעלה) טסנו לעוד שנה נוספת בווגאס.

 צילום: לילי צישנבסקי

למרות שתוגמלתי בנדיבות עבור עבודתי וכולנו גרנו בווילה גדולה עם בריכת שחייה, רכב צמוד ועוד, הרגשתי תחושת זיוף. גם התחלתי להתעייף משנים רבות של נדודים ברחבי העולם. לכן, כשאבינו שאל אם אני ורונית נרצה לחזור ארצה ולהקים עסק יחד איתו וכשאני ובעלי רצינו להביא ילדים לעולם, זה נראה הכי הגיוני לחזור לישראל. אני זוכרת את הקושי לחזור אחרי שנים רבות בחו״ל. פחדתי שלא אצליח לשחזר את ההצלחה שחוויתי בחו"ל, אך כעבור זמן מה גיליתי שאפשרי להצליח בכל מקום.

כמו האלכימאים, עשיתי סיבוב ברחבי העולם כדי לחזור לנקודה ממנה התחלתי. המסעות לימדו אותי שאפשר להסתדר בכל מקום בעולם, שכל דבר אפשרי ושכל בני האדם אותו הדבר. כל חיי עבדתי קשה בעבודות מאתגרות ומגוונות, ומהרגע שהפכתי לאמא לשלושה ילדים מקסימים חילקתי את עצמי באופן די שווה בין הקריירה לאימהות. חשוב לי לאסוף את הילדים מבית הספר ולהיות איתם בשעות אחר הצהריים, ולמזלי לפעמים אני מצליחה להספיק בכמה שעות עבודה של כמה ימים. כמובן שההצלחה מושפעת מכמה גורמים: אני נשואה לבעל מאוד תומך ומפרגן וביני לבין אחיותיי ואחי יש קשר משפחתי אוהב ורצון ליצור ולהצליח".

להיות המערכת עצמה – ולא הבורג במערכת/ מאת רונית איציקזון פלדמן, אחת הבעלים של חברת מדיה זון ושותפה בחברת נדל"ן בכרמיאל

לפני כעשר שנים רק רציתי לחזור לארץ למרות שכבר הייתי מסודרת מבחינה כלכלית בחו"ל. מאז אני עובדת בשותפות עם אחותי עטרה כדי להגשים את חלומנו.

"לא משנה באיזו עבודה תעבדו, תעשו אותה בצורה הטובה ביותר", "תהיו יצירתיות ואל תלכו עם העדר". משפטים אלו, אותם נהג אבינו נח לומר כשהיינו ילדים, מהווים עד היום השראה לי, לאחיותיי מיכל ועטרה ולאחי אהרון. למרות ההבדלים הניכרים באישיות של כל אחד מאיתנו, אנו משלימות ומשלימים זה את זה.

סוד ההצלחה שלי כאשת עסקים העוסקת במספר תחומים במקביל, טמון בכך שיש לי אנרגיה טובה ואמונה (ואולי גם טיפת מזל), הרבה תמיכה ופרגון מבעלי ותחושת הביטחון שתמיד יש לך עם מי להתייעץ. לפני הכל, אני ואחותי עטרה תמיד דואגות וסומכות זו על זו, ואנרגיה זו דוחפת אותנו קדימה במטרה לנסות להיות המערכת עצמה – ולא הבורג במערכת. ברגע שעסק אחד התייצב, פתחנו עסק נוסף. שתינו עובדות קשה בשביל להגשים את חלומנו: להקים חברת תקשורת גדולה בכרמיאל שתתפעל רשת פורטלים מקומיים בכל הארץ, הכוללת אפליקציה חדשנית ייחודית שפיתחנו, כרטיסי ביקור דיגיטליים ועוד.

מיכל קורלנד, עטרה איציקזון נידל ורונית איציקזון פלדמן צילום אלבום משפחתי

לעבוד עם משפחה זו זכות גדולה, ואני כל כך שמחה לראות את אבא שלי מדי בוקר. תמיד היה לנו בית חם עם בגדים ואוכל הכי טעים בעולם שמכינה אימנו סוניה, אבל גדלנו בצניעות ארבעה אחים בלי פריבילגיות מיוחדות, וזה גרם לנו לעבוד מגיל צעיר. עד היום מיומנות זו של לעשות כסף מלווה את כולנו, והכישורים החברתיים שרכשנו בזכות הורינו עוזרים לנו.

אחרי השירות הצבאי עברתי לקיבוץ האון שבעמק הירדן, על מנת ללמוד תואר ראשון כהנדסאית תקשורת. כבר בחופשת הסמסטר טסתי לאנגליה כדי לעבוד יחד עם אופיר, אז בן זוגי וכיום בעלי. ההצלחות העסקיות שלי, של אחיותיי ושל אחי בישראל החלו לפני כעשור. זה קרה לאחר שאבינו פוטר מהחברה בה עבד בתפקיד בכיר. למרות שאני ואחותי עטרה נהנינו מתנאי מגורים ושכר יוצאי דופן בלאס וגאס, הפרספקטיבה השתנה לגמרי מהרגע שהפכתי לאמא, והיה לי מאוד חשוב להיות קרובה יותר למשפחה, לחברים ולחברות. לכן כשאבינו שאל אותן אם נרצה לחזור לארץ ולהקים איתו עסק, מיד נענינו בחיוב.

תודה לאל על כך. מאוד קשה לחזור לארץ אחרי שאתה כבר מסודר מבחינה כלכלית וחי חיי נוחות בחו"ל. אני באופן אישי תמיד התחלתי פרויקטים, עבודות, לימודים ולא תמיד התמדתי. בעבר ראיתי זאת ככישלון אישי, אך כיום ברור לי שהייתי צריכה לגעת בכל כך הרבה תחומים שונים כדי להגיע ליכולותיי ולכישוריי כיום. אני מאוד אוהבת לעבוד ונוח לי להיות באזור זה, אך היופי הוא שעם השנים אני מאזנת הרבה יותר בין הקריירה לבין הזוגיות עם אופיר וההורות לשלושה ילדיי הנפלאים: אביב, מאיה ואלעד. בנוסף, אני מאמינה באמונה שלמה שחשוב כל הזמן להתקדם, להתפתח, ללמוד את מה שמעניין אותנו. להיות בעשייה. ללמוד מכל אחד ולעזור ככל הניתן לכל מי שאפשר לעזור בדרך. החיים הם גלגל וכל אחד צריך לזכור את זה, ותמיד צריך לשאוף לעשיית הטוב ולאנרגיה חיובית.

מיכל קורלנד, עטרה איציקזון נידל ורונית איציקזון פלדמן צילום אלבום פרטי

** הכותבות מיכל קורלנד, עטרה איציקזון נידל ורונית איציקזון פלדמן הן אחיות ונשות עסקים שכתבו טורים מיוחדים עבור סלונה

כסף וקריירה
איך להתנהל נכון כלכלית, איך לחסוך, איך לנהל את הקריירה, איך לקנות בחכמה, וגם דיווחים כלכליים שאסור לפספס