15 דברים שכדאי לדעת על חלבונים

איזה ירק מכיל יותר חלבון מאשר בסטייק? איך מסייע החלבון להתמודד עם סטרס? באיזה מהמאכלים נמצא החלבון הכי איכותי? 15 עובדות שכדאי לדעת על החומר שבונה את הגוף

07/08/2016
גוני לב ארי קבלו עדכונים מגוני
  • בדואר
  • RSS

חלבונים. צילום: שאטרסטוק

חלבון, כידוע, הוא אחד מאבות המזון ובעל חשיבות בבניית רקמות הגוף ובתפקוד שלהן. במילים אחרות, ללא חלבון, החיים לא יוכלו להתקיים. למען הסדר הטוב ובסיוע של ניר מכלוביץ’ רוקח ומומחה לתחום הספורט סופר-פארם אספנו עבורכם כמה עובדות שכדאי לדעת על אב המזון החשוב הזה.

1. אחרי מים, חלבון הוא החומר שגוף האדם משופע בו, כ-20% מהגוף עשוי מחלבון.

2. בגוף האדם יש כ-100,000 סוגים שונים של חלבונים. הגוף זקוק להם כדי לגדול, להחלים ולעוד מגוון תגובות ביולוגיות (תהליכים טבעיים של בנייה ושל פירוק שמתרחשים בגוף כל הזמן).

3. חטיפי חלבון מהווים פתרון מצוין  לצריכת חלבון כשנמצאים מחוץ לבית. מיד לאחר סיום האימון ניתן לצרוך חטיף עשיר בחלבון כדי לסייע לגוף לקבל את המנה הנדרשת.

4. תכולת החלבון של בקר נמוכה מזו של העוף.

5. המקורות לחלבון מגיעים גם מן החי – בשר, דגים, ביצים; וגם מן הצומח: ירקות, פירות, אגוזים. חלבון מן החי נחשב לחלבון “מלא” כיוון שיש בו הרכב שלם יותר של חומצות אמינו. חלבון צמחי יהיה בעל הרכב “חסר” של חומצות אמינו ויידרש שילוב של כמה מקורות חלבון כדי להגיע לחלבון “מלא” (כמו דגן וקטנייה).

6. בתזונה טבעונית הקטניות מהוות את המזון החלבוני המרוכז ביותר.

7. אכילת חלבונים מסייעת להפחית סטרס: ראשית, תחת לחץ תאים בגופנו מתקשים לתפקד והחלבון מסייע לאחות תאים פגומים. שנית: הוא מאזן את רמת הסוכר בדם – דבר נוסף שמסייע לתחושת רוגע.

8. באצת הספירולינה, הנחשבת למזון על, יש יותר חלבון מאשר בסטייק (עד פי ארבע יותר).

ספירולינה. צילום: יח"צ

9. החלבון בביצים נחשב לחלבון האיכותי ביותר מבין כל המזונות.

10. ארוחות מאוזנות עם כמות חלבון עשירה הן המקור הטוב ביותר לקבל חלבונים. אך לא תמיד התזונה שלנו מאוזנת מספיק ואז רצוי להיעזר בתוספי חלבון – תוספים אלה מגיעים בעיקר בצורת אבקות, חטיפים, ותוספי תזונה.

11. למה דווקא ספורטאים צריכים חלבון? כאמור, החלבונים מהווים את אבן הבניין העיקרית של השריר. במהלך אימונים אינטנסיביים מתרחש הרס של סיבים שריר, ולכן יש לצרוך כמות חלבון גבוהה יותר כדי למנוע פרוק מוגבר, ולבנות את השריר ולנפח אותו.

חטיף חלבון. צילום: יח"צ

12. גבינת פרמז’ן דלת נתרן מכילה הכי הרבה חלבון מבין הגבינות: 41.6 גרם למנה של 100 גרם.

13. טונה מכילה הכי הרבה חלבון מבין הדגים, 30 גרם למנה של 100 גרם.

14. פולי סויה קלויים ובוגרים מכילים את הכמות הגדולה ביותר של חלבון: 39.6 גרם ל-100 גרם.

15. עודף חלבון עלול ליצור עומס על מערכת העיכול וכן עומס על הכליות. העודף עלול לגרום גם לאיבוד נוזלים. וגם, עודף חלבון עלול לגרום לעלייה במשקל.

חלבונים. צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה