"13 סיבות" – סדרת חובה להורים למתבגרים

שאלה חשובה שהתעוררה בעקבות עלייתה של הסדרה המדוברת היא האם הצפייה בה מעודדת מעשי אובדנות. הפסיכולוגית מיכל קורד-בילסקי צפתה בפרקים וחזרה עם תשובה

מאת מיכל קורד-בילסקי

"13 סיבות" היא סדרת טלוויזיה אמריקאית מבית נטפליקס, שעלתה לאוויר במרץ 2017. הסדרה מספרת את סיפורה של האנה בייקר, תלמידת תיכון שהתאבדה והשאירה אחריה 13 קלטות בהן הקליטה את הסיבות בגללן החליטה לקחת את חייה. בתחילת הסדרה' הקלטות מגיעות לקליי ג'נסן, אחד מחבריה של האנה והוא מאזין להן ומגלה את אשר עבר על האנה בחודשים שלפני מותה ומי הם שאר תלמידי בית הספר, חבריה לכאורה, אשר שיחקו תפקיד בהחלטתה. לאחר עלייתה של הסדרה לאוויר היא הפכה במהירות ללהיט בקרב בני הנוער, משום שהיא מוצגת לכאורה כסדרת נעורים קלאסית. זוהי סדרה חשובה מאוד, העוסקת בנושאים רבים המלווים את גיל ההתבגרות ובמיוחד בנושא אובדנות ופגיעה מינית, אך למעשה היא מכילה תכנים וסצנות גרפיות קשות שאינן מתאימות לקהל צעיר (וקשות לעיכול גם לקהל מבוגר יותר).

 חלון פתוח לרווחה לעולמם של מתבגרים

למרות שמדובר בסדרה אמריקאית וקיים בה עיסוק מסוים בהכנה ובמבחנים לקראת הקולג', קבוצת הבייסבול הבית ספרית וקבוצת המעודדות, אלו הם רק נושאים שוליים. בבסיסה הסדרה עוסקת בצורך המשותף לכל בני הנוער באשר הם (ואולי גם לכל בני האדם באשר הם), הצורך להשתייך. המונולוג הפנימי אליו אנו נחשפים באמצעות הקלטות של האנה מאפשר לנו להכיר את הלך הרוח והחשיבה של המתבגרים: עד כמה הם מוכנים ללכת רחוק כדי להיות חלק מקבוצה ועד כמה גדולה הבדידות כאשר אינם מצליחים להשתייך. אנו מתוודעים ללחץ החברתי המופעל על בני נוער להיות כמו כולם, לשתף פעולה עם החלטות ומעשים הנעשים בסביבתם, גם אם אינם מתאימים להם באופן אישי, וגם אם אינם חוקיים.

נערה

הסדרה עוסקת בצורה מאוד אותנטית וקרובה למציאות בשני נושאים חשובים ביותר. הראשון מביניהם הוא אובדנות. זהו נושא שכהורים קשה לנו לחשוב עליו, קשה לנו לדבר עליו אפילו בינינו לבין עצמנו, ועל אחת כמה וכמה עם ילדינו. בני נוער עסוקים במוות, חושבים על זה, לעיתים משתעשעים בפנטזיות של אובדנות כ"עונש" לכל אלו שלא מבינים אותם או שפגעו בהם. באמצעות סיפורה של האנה ניתן להבין כיצד נערה המרגישה בודדה ויוצאת דופן מגיעה למצב בו היא מרגישה שאין דרך אחרת, וכמה היא משוועת למישהו שישמע את זעקתה ויקרא את סימני המצוקה שהיא מפזרת בסביבתה. אנו גם רואים איך אובדנות יוצרת גלים ומשפיעה על כל מי שהיה מעורב והכיר את האנה. תחושת האשמה היא רגש אשר בלתי ניתן להימלט ממנו במקרים אלו. המסר של הסדרה חד וברור – שימו לב, הביטו סביב, אל תקלו ראש או תעלימו עין כאשר אתם נתקלים במישהו הנמצא במצוקה.

שאלות חשובות שהתעוררו בעקבות עלייתה של הסדרה הן האם הצפייה בה מעודדת מעשי אובדנות, ובדומה האם דיבור על אובדנות מעודד מעשים אלו. ידוע כי חשיפה למעשה אובדני של אדם אחר, בין אם קרוב ובין אם באמצעות התקשורת, עלולה לעודד "חיקוי" בקרב אנשים הסובלים מקשיים רגשיים וחווים מחשבות אובדניות. מסיבה זו צפייה בסדרה איננה מומלצת לנוער או מבוגרים הסובלים הסובלים מדיכאון או קושי רגשי אחר. יחד עם זאת, צפייה בסדרה ולאחריה שיחה עם הורה, מורה או איש מקצוע, מהווה הזדמנות לפתוח את הנושא הכואב הזה, לשאול שאלות, ולבטא מחשבות וחששות שלרב נשארות עמוק בבטן מתוך הפחד לתת להן קול.

girl1_634

הנושא השני אותו מציגה הסדרה בצורה ישירה עד כדי כאב הוא פגיעה מינית ואונס. בעוד שהיום כל ילד בגן יודע בעל פה שירים פופולריים המעודדים התייחסות מחפיצה כלפי נערות ונשים, סדרה זו מראה לנו את הקלות שבה אמירה "מצחיקה" על ישבנה של נערה יכולה להוביל לאונס. רוב תלמידי התיכון בו למדה האנה, שיתפו פעולה עם הדבקת התוויות "קלה להשגה" ולכלוך שמה הטוב של האנה. הם עשו זאת על ידי כך שצחקו ושיתפו תמונה שלה שנשלחה ברשת, ועל ידי כך שלא עצרו את ההתפשטות השמועות. כך אנו רואים איך ניתן לקחת חלק בשיימינג ובהטרדה מינית הנעשית ברשת, גם ללא כוונה רעה, וכמה הרסנית יכולה להיות ההשפעה של מעשים אלו. מצד שני, באמצעות דמותו של קליי, המאוהב בהאנה, ניתן לראות גם דרך שונה להתייחס לבנות המין הנשי, ואף ללמוד כיצד נראה מגע מיני בהסכמה (ספויילר, פשוט שואלים "האם זה בסדר?").

נער מצולם

הסיבה העיקרית לצפות ב"13 סיבות"

"13 סיבות" מאפשרת לנו כהורים להתחיל לקיים שיח עם ילדנו בנושאים הכל כך חשובים האלו. שבו איתם וצפו יחד בסדרה. התכנים העולים בה מזמינים לפתוח לאחר הצפייה בשיחה עם המתבגרים. שאלו שאלות מתוך התעניינות בעולמם, בנימה פתוחה ומאפשרת, ולא כחקירה צולבת, ובכך תשדרו להם כי הם יכולים לדבר איתכם על הכל, אפילו על אובדנות או מיניות. אל תדאגו, העלאת נושא האובדנות מצידכם לא "יכניס להם לראש רעיונות" עליהם הם לא חשבו כבר קודם. להיפך, שיחה פתוחה תאפשר לשחרר הרבה פחדים וחרדות שהם שומרים בתוכם, גם הם מתקשים לדבר על הנושאים, אך אלו מטרידים אותם ברמה היומיומית.

צפייה משותפת ב"13 סיבות" מהווה הזדמנות לחנך את ילדיכם להתנהגות זהירה ואחראית כלפי הזולת, לתשומת לב לאותות אזהרה אצל חבריהם וכן למיניות נכונה, בריאה ובהסכמה. הצפייה המשותפת גם תאפשר לכם להיות שם עבורם כאשר אתם צופים בקטעים קשים מאוד המשודרים בסדרה, ולוודא שיש להם עם מי לדבר על מה שראו איתכם. בסדרה ישנם מספר קטעים שאינם מתאימים לקהל הצעיר (גילאי 12-16), אשר אינו בוגר מספיק מבחינה רגשית להתמודד עם סצנות של אונס ואובדנות. קטעים אלו עלולים להיות קשים גם עבור נוער בוגר יותר ומבוגרים אשר נאלצו להתמודד באופן אישי עם פגיעה מינית ומקרי אובדנות. חשוב לקחת זאת בחשבון בטרם אתם וילדיכם צופים בסדרה. כמו כן, במידה והתכנים בסדרה העלו בכם או בילדיכם מצוקה כדאי לפנות לאיש מקצוע או לקווי סיוע טלפוניים.

 מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית  – 1202

ער"ן – 1201

סהר – סיוע והקשבה ברשת

** הכותבת היא מיכל קורד-בילסקי, פסיכולוגית בהתמחות קלינית, עובדת בקליניקה פרטית ובקליניקה לפסיכולוגיה של המרכז הבינתחומי.