12 דרכים שיעזרו לך להרגיש פחות עייפה במהלך היום

מה גורם לנו להרגיש עייפות במשך היום? רמז: לא מדובר רק בשעות השינה. כך תשמרי על עירנות ורעננות לאורך כל שעות היום

17/07/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

את קמה עייפה בבוקר, שותה עוד כוס קפה ונזכרת איך בלילה ישבת לקפל כביסה או לסיים את המצגת, לקרוא עוד קצת או לראות את הסרט שכולם מדברים עליו. כל כך הרבה דברים להספיק, כל כך מעט שעות ביממה, ומעבר למטלות האינסופיות את גם רוצה להספיק ליהנות קצת. ובכן, באדיבות המצאת הנורה וחברת החשמל זה אפשרי. “אז אשן קצת פחות”, את אומרת לעצמך מה כבר יכול לקרות?

 מהימים האלה ששום דבר לא מצליח להעיר אותך (צילום: שאטרסטוק)

אז זהו, שיכול לקרות. מחקרים שונים מצביעים על הקשר בין עייפות ומחלות שונות, מעורבות בתאונות דרכים וכדומה. מעבר לסכנות, שלא נזלזל בהן, העייפות הזו גובה ממך גם מחיר אישי: מתח, עצבנות, חוסר סבלנות, קשיי ריכוז, רמת האנרגיה ויעילות שנמצאות בירידה כרונית.

“לא רק נשים, גם הגברים עייפים בגלל חוסר שעות שינה שנובע מריבוי של מטלות”, מדגישה ענת מנצור, מטפלת ברפלקסולוגיה ובתזונה טבעית במכבי טבעי (ונטורופתית בהכשרתה). “איבדנו את הקשר עם הטבע, כבר לא הולכים לישון כשהירח עולה, וקמים כשהשמש זורחת. ובעיקר – אנחנו לא מספקים לגוף את הדלק והאנרגיה הדרושים, החיים שלנו רווי מתח וסטרס והתזונה לא תמיד מיטבית”.

  אני רק אניח פה את הראש לרגע (צילום: שאטרסטוק)

איך בכל זאת תוכלי להמשיך הלאה, להספיק את כל מה שאת צריכה, לעבוד ולבלות? לענת יש 12 טיפים שכדאי מאד לאמץ:

1. לשתות מים

“מים מהווים מרכיב עיקרי בגוף ומשתתפים בכל התהליכים בו, וכשאין מספיק מים מגיעים למאזן מים שלילי, ולהתייבשות שגורמת לעייפות וחוסר אנרגיה”, מסבירה מנצור.

ההמלצה: לשתות  1.5-2 ליטר מים ביום ולהשלים עוד נוזלים בתזונה, בעיקר בעזרת פירות וירקות שרוויים במים.

2. להפחית בשתיית קפה

״קפה מכיל חומרים משתנים ושתייתו מעודדת את הגוף להפריש מים. הקפאין הוא אמנם חומר מעורר, אבל שתייה שלו פותחת מעגל קסמים משום שאחרי שההשפעה שלו יורדת, נוצרת שוב תחושת עייפות, וחוזר חלילה”, מסבירה מנצור. “החשש הוא ששתייה מרובה של קפה תגרום להתייבשות יחסית וירידה אנרגטית”.

ההמלצה: לשתות עד 2-3 כוסות קפה ביום, לא יותר. כדאי להפחית את מינון הקפה בצורה הדרגתית  כדי לא לעורר תסמיני גמילה. מומלץ להמעיט בקפה נמס למינהו.

3. לעסוק בפעילות גופנית

פעילות גופנית מעלה בגוף הפרשה של אנדורפינים, חומרים שנחשבים למשככי כאבים טבעיים ומרוממי מצב רוח.

ההמלצה: לבצע פעילות גופנית בצורה קבועה ומותאמת אישית, רצוי בליווי הדרכה מקצועית. וכמובן – לא בשעות שיא החום.

  אפשר לשלב פעילות ספורטיבית עם פאן (צילום: שאטרסטוק)

 4. לאכול ארוחות קטנות

“ההסבר הטוב ביותר הוא זה של  הרמב”ם: ‘ואכילה גסה לגוף כל אדם כמו סם מוות, והיא עיקר כל החלאים’”, מעידה מנצור.

ההמלצה: לאכול 5-6 ארוחות קטנות ליום, מצב זה שומר על רמה מאוזנת של סוכר בדם ומסייעת בשמירה על ערנות לאורך שעות היום.

5. לאכול רק שומנים בריאים

“מהווים מזון למוח שנותן אנרגיה, עוזר לערנות ולריכוז. אבל חשוב לזכור שמדובר במזונות בעלי כמות גבוהה של קלוריות, לכן, כדאי לאכול כמויות קטנות”, מזהירה מנצור.

ההמלצה: לצרוך אגוזים, זרעים, אבוקדו, טחינה ושמן זית, שמכילים שמנים איכותיים ובריאים.

6. להוציא מהתפריט קלוריות ריקות

“אנחנו מוצפים במזונות שמכילים סוכר, כמו משקאות ממותקים, ומוצרי מאפה ודברי מתיקה. אלה הן “קלוריות ריקות”, מזונות אלה בעלי אינדקס גליקמי גבוה – מדד שמדרג פחמימות, לפי השפעת מזומנות אלה על רמת הסוכר בדם. “עלייה מהירה של רמת הסוכר בדם, בגלל אכילת מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, גוררת ירידה מהירה של רמת הסוכר ומשפיעה על ערנות ועייפות”, מסבירה מנצור.

ההמלצה: לאכול מזונות המכילים פחמימות מורכבות כמו סיבים תזונתיים ולהפחית באכילת מזון מעובד

7. להמעיט באכילה בשעות הערב

כדי לישון טוב יותר בלילה.

ההמלצה: לאכול ארוחה קלילה לפני השינה, להימנע ממזון חריף/מלוח/מתוק בכמויות גדולות.  מומלץ לאכול את הארוחה האחרונה עד השעה 19 בערב,  בשל העובדה כי יכולת מערכת העיכול לעכל מזונות בשעות המאוחרות היא ירודה. הדבר מביא לירידה באיכות השינה ולעליה במשקל.

בערב מומלץ לאכול ארוחה קטנה המורכבת ממזונות קלים לעיכול, כדוגמת סלט, מרק , פרוסת לחם עם ממרח בריא, אורז ולהימנע עד כמה שניתן ממזונות מהחי.

 זלילות לילה: מהגורמים לעייפות במשך היום (צילום: שאטרסטוק)

8. ללכת לישון כשמרגישים עייפות

“בזכות המצאת החשמל, התרחקנו מההשפעה של הטבע. דבר שגורר שיבוש של המערכת ההורמונלית, של הפרשת המלטונין והסרוטונין”, מסבירה מנצור.

ההמלצה: לא לדחות את שעת השינה, לנסות להירדם כשעייפים כדי להגביר את הסיכוי לערנות בשעות היום.

9. לעשות תרגילי נשימה ומדיטציה

“מתח גורם לעייפות, לבלבול ולחוסר שקט. לכן, לפני שהולכים לישון וגם במהלך היום כדאי לסגל שיטות להרגעה”, מדגישה מנצור.

ההמלצה: יוגה, תרגול מדיטציה, טכניקות נשימה, טיפולי רפואה משלימה כמו דיקור סיני, רפלקסולוגיה ושיאצו, על בסיס קבוע יורידו את רמת הסטרס. אם מרגישים שהמתח עולה על גדותיו במהלך היום, אפשר לעצום עיניים ל-5 דקות ולנשום נשימות איטיות, כדי להוריד את קצב הלב, להפחית את רמות מתח ולהיכנס למצב של שלווה ורוגע”.

10. להרבות באכילת ירקות ועלים ירוקים

ברפואה הסינית נחשב הכבד כאחראי על ההתמודדות עם הכעס ומתח. הכבד ידוע כמנקה את הדם מרעלנים. אכילת עלים ירוקים נחשבת בריאה בשל היכולת שלה לסייע בניקוי הכבד. כמו כן העלים הירוקים עשירים בהרבה מאד ויטמינים, מינרלים, ומים”.

ההמלצה: להוסיף לתפריט קייל, פטרוזיליה, עלי סלק, מנגולד, סלרי ובירקות ירוקים.

11. לאכול אוכל שתורם להרגשה טובה ומותאם לך באופן אישי

“תזונה היא עניין אישי ששונה מאדם לאדם. יש מי שסובלים ממעיים רגישים וקשה להם לעכל ירקות חיים”, מדגישה מנצור. לכל אדם מתאים סוג תזונה שונה- לאחד ירקות יהוו את הבסיס לתזונה ולאחר יגרמו לחולשת עיכול.

ההמלצה: מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי בתחום התזונה הטבעית, על מנת לשפר את בריאותך באמצעות אורח חיים בריא.

12. להקפיד על פעילות מעיים סדירה ותקינה

“עצירות היא אם כל המחלות” אמר הרמב”ם לפני מאות בשנים. גם כיום, אנו יודעים כי פעילות מעיים סידרה ותקינה תורמת לתחושת החיוניות שלנו ולבריאותנו.

ההמלצה: על מנת לשמור על פעילות מעיים סדירה מומלץ שכל אדם, בעזרת איש מקצוע, יאמץ תזונה המתאימה לו. וזאת בנוסף לכל ההמלצות שצוינו מעלה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה