11 עובדות שלא ידעת על הרחם שלך

לאיבר הכי נשי בגוף שלך יש לא מעט לא מעט תפקידים חוץ מלהביא ילדים. קבלי 11 עובדות שרובנו לא יודעות על עצמנו – וצריכות לדעת

הרחם שלך. שומר עליך צעירה (צילום: שאטרסטוק)

הוא נחשב לאיבר הכי נשי שיש – מימי התנ"ך, דרך היוונים, בימי הביניים ועד ימינו אנו. הוא זעיר ונחבא במעמקי הבטן, אבל יכול לפרוץ במהירות החוצה ולהכיל חיים שלמים. אבל לא רק: לרחם שלך יש המון תפקידים שכדאי לך להכיר. למה כדאי לשמור עליו מכל משמר, גם אחרי שסיימת עם פרק הילודה? הנה כמה עובדות שכל אחת מאיתנו צריכה לדעת:

1. הרחם הינו איבר בעל צורת אגס, הוא חלול בעל דפנות שריריות. לפני ההריון משקלו כ-70 גרם וגודלו כגודל אגרוף. במהלך ההריון הוא עשוי לגדול פי עשרה ובתום ההריון יגיע משקלו  ל-1 ק"ג ונפחו – כ-5 ליטרים.

2. מספר ימים לאחר ההפריה, הביצית המופרית עוברת השרשה בדופן הרחם ומתחילה לגדול. תהליך ההשרשה מאפשר לעובר לקבל מהאם חמצן וחומרי הזנה החיוניים לצמיחתו. על כן, במהלך ההריון עולה משמעותית זרימת הדם לרחם, עד פי 10.

ילדים. רק אחד מהתפקידים של הרחם (צילום: שאטרסטוק)

3. ישנם עוברים שנהנים ללקק את קירות הרחם, אחרים אוהבים "לטפס" עליהם. נשים רבות מדווחות בהתרגשות כי הבחינו בכף רגל זעירה מטיילת ודוחפת את קירות הרחם בצורה המזכירה בעיטה או הליכה.

4. המושג היסטריה נגזר מהמושג היווני היסטרה – שפירושו רחם. מקורו בכתבי אפלטון, בהם מתואר הרחם כשהוא "נודד בגוף האישה וחונק אותה". כדי לרפא היסטריה היפוקרטס, אבי הרפואה, הציע לנשים לקיים יחסי מין עם כמה שיותר גברים. היסטריה נשית היוותה אבחנה נפוצה בתקופה הויקטוריאנית וחולות שאובחנו בה זכו לטיפול ב"עיסוי אגן", על ידי רופא, עד להשגת פורקן, כלומר אורגזמה. הויברטור הראשון הומצאה למטרה זו.

5. כ־16% מהנשים מעל גיל 40 מדווחות על צניחה של הרחם ושל שלפוחית השתן. מצב שבו הרחם "יורד" לעבר חלל הנרתיק ואף עלול לבלוט מחוץ לו. אמנם קיימות אמונות שצניחה חופשית עלולה לגרום ל"צניחה" של הרחם, אבל הסיבה האמיתית היא היחלשות והתארכות של רצועות התמיכה (ליגמנטים) שמקבעות את הרחם לדופנות האגן. זהו תהליך שמתרחש במשך השנים ומגיע לשיאו לאחר הפסקת המחזור החודשי.

פיתוחים חדשניים רפואיים לטיפול בבעיות שלא תמיד מוצעים על ידי קופות החולים (צילום: שאטרסטוק)

 6. "לשם מה את צריכה את הרחם שלך?", נשאלות לא מעט מטופלות הסובלות ממיומות, שרירנים, ברחם. בכל שנה מתבצעים ברחבי העולם למעלה מ-600 אלף ניתוחי כריתת רחם בגלל שרירנים. בארץ מדי שנה עוברות כ- 4000 נשים כריתת רחם, בלי לדעת שקיימים גם טיפולים זעיר פולשניים עד לא פולשניים שאינם מצריכים כריתה ושמטפלים בצורה אפקטיבית בסימפטומים. אחד מהטיפולים הוא טיפול באולטרסאונד ממוקד, הפועל באמצעות חום ברקמת המיומה ומשמר את הרחם ואת הפוטנציאל להרות.

7. כ-5-10% מהנשים סובלות מאנדומטריוזיס, המחלה שמשגעת נשים. מדובר במחלה כרונית דלקתית, שבה נודדים תאי ריר (אנדומטריום) מחוץ לרחם אל חלל הבטן ולאגן. המחלה באה לידי ביטוי בכאבי מחזור קשים ביותר ואי פוריות, ולמרות שנשים רבות סובלות ממנה היא קשה מאד לאבחון.

8. כ-20 אחוזים מהתינוקות בארץ יוצאים לאוויר העולם דרך דופן הבטן – בניתוח קיסרי. בעבר סברו כי שמו של הניתוח ניתן לו על ידי יוליוס קיסר, שנולד בדרך זו. היום מקובל לחשוב שמקור השם בחוק הקיסר, אשר חייב לבצע ניתוח להוציא את הילוד מאם שנפטרה במהלך הלידה.

שנישאר צעירות לנצח (צילום: שאטרסטוק)

9. ישנן נשים שנולדות עם מצב של מום ברחם, המתגלה במהלך בירור רפואי במצבי אי פריון, הפלות חוזרות או לידה מוקדמת. מום ברחם נוצר בגלל הפרעה כלשהי שמתרחשת כשהאישה היא עדיין עוברית בבטן אמה. בשלבים מוקדמים אלה הרחם נוצר משני חלקים נפרדים שמתחברים במהלך החיים העובריים. הפרעה כלשהי בתהליך זה עלולה להוביל ליצירת רחם "כפול" או "רחם דו קרני", כלומר רחם שנחצה במרכזו על ידי מחיצה. זהו המום השכיח ביותר, ושכיחותו מוערכת בכ- 2% מכלל הנשים.

10. אחת מכל 5,000 נשים בעולם נולדת ללא רחם. לפני כשנתיים עברה אישה שבדית בת 36 השתלת רחם והצליחה ללדת תינוק בריא. הרחם המושתל נלקח מחברתה של היולדת, בת ה-60, ומהווה פריצת דרך עבור נשים שנולדו ללא רחם או נאלצו לעבור כריתת רחם, בגלל מחלה כזו או אחרת.

11. הריון בריא מתפתח לאחר שהביצית המופרית נודדת מן החצוצרה אל הרחם, ומשתרשת בו. הריון מחוץ לרחם הוא מצב בו משתרשת הביצית המופרית מחוץ לרחם, ב- 95% מהמקרים בחצוצרה. הריון שיימשך מחוץ לרחם עלול לסכן את חיי האישה, בין השאר על ידי התפוצצות החצוצרה.