10 סימנים מוקדמים לגילוי אוטיזם

"עם השנים שעברו יחד עם חקר התסמונת נמצאו מספר סימנים מקדימים בקרב ילדים בגילאי חצי שנה עד שנה וחצי העשויים לנבא עיכוב התפתחותי", גילי להב, מומחית בתחום, מגלה מה הם הם

מאת: גילי יהב, מנתחת התנהגות מוסמכת, דוקטורנטית בחוג להפרעות תקשורת באונ' אריאל, מייסדת ומנהלת בית ליאור
שיעור אבחון האוטיזם בקרב ילדים עומד היום על 1 לכל 100 לידות. מחקרים עכשוויים בארה"ב אף מציגים נתונים על 1:68 לידות. מגמת האבחון הגוברת גורמת להעלאת רף החששות בליבם של הורים צעירים במיוחד בגלל העובדה כי מדובר בלקות נוירולוגית מולדת שאינה ניתנת לזיהוי בבדיקות ההיריון. עם השנים שעברו יחד עם חקר התסמונת נמצאו מספר סימנים מקדימים בקרב ילדים בגילאי חצי שנה עד שנה וחצי העשויים לנבא עיכוב התפתחותי. אלו עשרת הסימנים שידירו שינה מכל אם ואב אך יסללו את הדרך לאבחון מוקדם. אבחון שכזה נמצא מעל לכל ספק כמשתנה היעיל ביותר אשר מנבא הצלחה בטיפול, התקדמות ומימוש הפוטנציאל של המטופל.

10 הסימנים האדומים:

1. עצמאות יתר האם הילד מוכן, יכול ואף רוצה לשהות לבדו שעות ארוכות? האם מעסיק את עצמו באופן עצמאי הרבה יותר מאשר הילדים האחרים בני גילו? האם לא מבקש, דורש או יוזם משחק משותף אתכם ההורים?
2. איחור בהתחלת דיבור האם הילד אינו מדבר או מדבר מעט? האם התחיל לדבר מאוחר ולא השלים את הפער במהירות? האם אינו מנסה לפצות על היעדר הדיבור בדרכים אחרות, מקבילות, מגוונות? האם נראה שהעניין לא מביך או מטריד אותו?
3. עיסוק בתחומי עניין מצומצמים האם יש לו העדפה ברורה לתחום עניין מסוים? (כגון מכוניות, לוחיות רישוי, קופסאות, כדורים ועוד),האם נראה כי יכול לעסוק בכך שעות ומתקשה לגוון? האם כועס כאשר מנסים לשנות לו את סדר המשחק או תוכנו?
4.  קושי בהבנת שפה האם הילד מתקשה להבין את הנאמר סביבו או אליו? האם אינו מבין אברי גוף (פה, בטן, ראש) או הוראות פשוטות (בוא, שב, קום, תן לי, שים בפח)? האם מתקשה להבין מה שהגננת אומרת ונראה כלא מבצע או לא אכפת לו? האם לא מבין מבלי הדגמה?

אמא וילד צילום שאטרסטוק  alexis kapsaskis

5. היעדר ג'סטות/ מחוות גוף האם הילד אינו עושה שימוש בהצבעה? נדנוד ראש לסימון לא או כן? משיכת כתפיים ללא רוצה? סימון של נו-נו-נו לבובה כאשר לא מרוצה? ועוד, האם מבין את התנועות האלו ואחרות כאשר מכוונות אליו כגון סימון עם האצבע "בוא אלי"?
6. קושי במשחק מותאם האם עושה שימוש בחפצים באופן יצירתי ולא מותאם? האם משתמש בכובע בכל אופן אפשרי חוץ מלשים על הראש וכך עם קובייה, גלגל או בובה? האם לא יודע לשחק במשחקים תואמי גיל?
7. קושי ביצירת קשר עין האם מתקשה להישיר מבט? נתפס כביישן, מובך בקלות או מתקשה להתרכז ולשים לב כשקוראים בשמו? האם קשה לו להביט כשקוראים בשמו או מציעים לו משהו ומסב מבט רק כאשר מדובר בצרכים בסיסיים כגון אוכל ושתייה?
8. ליקוי ביוזמות האם מתקשה להביע את עצמו ורצונותיו? האם בעיקר מחכה שישאלו אותו לא יגיד כמעט אף פעם מה רצונו?

גילי להב צילום יחצ

 
9. ליקוי במיומנות החיקוי האם לא נראה מתעניין ואז מחקה את סביבתו? את אימא כשמאכילה את התינוק? את אבא כשמתלבש? את האח הגדול כשקולע לסל? את החבר בחצר שזורק חול? האם לא עושה שימוש בחיקוי ללימוד משהו חדש?
10.  קושי בהתעניינות באחר ושיתוף האם לא נראה שמתעניין כשאימא בוכה? האם לא ניגש בעצמו להתנחם כשקורה לו משהו אלא מתמודד לבדו? האם לא ניגש לשתף את אימא שתשמח בשמחת בניית מגדל הקוביות או להציג בפניה את הציור החדש? להורים אשר מכירים מבית 3 סימנים ויותר מומלץ לגשת לאבחון מקיף. כדאי לגשת לאיש מקצוע במגזר הציבורי או הפרטי שיסייע בבחינה מעמיקה של החששות. חשוב לזכור כי רק אבחון מקיף ע"י המוסמך לכך ייתן לנו את התמונה המלאה אודות מצב הילד ואת אפשריות הטיפול בו.
** הכותבת, גילי יהב, מנתחת התנהגות מוסמכת, דוקטורנטית בחוג להפרעות תקשורת באונ' אריאל, מייסדת ומנהלת בית ליאור – מרכז ללימוד טיפול התנהגותי (ABA)