10 סימנים לקשר זוגי מתפורר

במערכת היחסים הזו קרוב לוודאי שכבר יש ילדים בתמונה, אולי משכנתה וים של התחייבויות, אבל מה שבטוח אם בזוגיות הזו לא ניתנה התייחסות ל'ביחד' המשמעות היא שיש כבר כמה סימני דרך שכדאי להתייחס אליהם

מאת מיקי מנור

מערכת יחסים שעוברת טלטלה 'שקטה' באה לידי ביטוי בחוסר ברבדים שונים של הקשר. קשה לראות את זה ברגע אחד. מדובר בשינויים זוחלים שקולטים אותם פתאום, בבת אחת.  לפעמים מדובר בתהליך כרסום של שנים. ברגע שמבינים את זה – רק אז מתחיל המפץ הגדול. קשר זוגי, במיוחד כזה שצבר פז"מ של עשור פלוס הוא קשר שעבר כמה וכמה שלבי התפתחות. במערכת היחסים הזו קרוב לוודאי שכבר יש ילדים בתמונה, אולי משכנתה וים של התחייבויות, אבל מה שבטוח אם בזוגיות הזו לא ניתנה התייחסות ל'ביחד' המשמעות היא שיש כבר כמה סימני דרך שכדאי להתייחס אליהם. הסיבה לכך די פשוטה והיא נקראת שחיקה.  ובזוגיות יש לה הרבה נפח.

בזוגיות לא מטופחת נוצר הרבה חוסר. למאפיין הזה מומלץ לתת תשומת לב מרבית אם רוצים להחזיר את הקשר למסלול של התפתחות וצמיחה משותפת. התחומים בהם החוסר בא לידי ביטוי:

1. חוסר תשומת לב / התעניינות – למעט הודעות טקסט של 'תביא חלב בדרך', או 'לא לשכוח להוציא את הילד מהגן'  – דממה. לא בראש שלך אפילו לשאול איך עובר עליו היום ואם בא לו משהו אחר לארוחת הערב. גם הוא לא עף עליך ולא מתעניין אם המצגת שהעברת הבוקר בעבודה הייתה מוצלחת, בהנחה שהוא בכלל יודע על זה.

2. חוסר בשיתוף פעולה – חוסר אכפתיות מוביל לחוסר שיתוף פעולה. את קורסת מהנטל שיש עליך סביב – עבודה / ילדים / בית ואת שמה לב שהשוויוניות או השיתופיות שהייתה ביניכם התמסמסה לה. ולא רק.

3. חוסר סבלנות – מדובר ב'אזור הדמדומים' של הקשר. חוסר סבלנות הוא משהו שמרחף באוויר, מרגישים אותו באנרגיה. הוא מתבטא בכל האלמנטים המצוינים כאן וחלק מהרקע שלהם. וכמובן שהוא גם עצמאי בשטח למשל, אם את פונה אליו ושואלת שאלה, הוא חותך אותך באמצע בתשובה לא מחייבת. או שכשהוא מביע עניין, נדיר אומנם, אבל שואל אם הסתדרת עם הילדה בבוקר, את אפילו לא טורחת לענות לו.

4. חוסר בשיח – כבר לא זכור לך מתי ניהלתם בפעם האחרונה שיחה שלא כללה ענייני לוגיסטיקה של הבית / ילדים.

זוג ביחד

5. חוסר בעשייה משותפת – גם אם הכיף שלכם הוא רביצה משותפת על הספה מול סדרה ששניכם אוהבים, אתם שמים לב שזה כבר כמעט ולא קורה או שאתם לא בהכרח מסכימים על נושא הצפייה. אחד מכם אולי אפילו בוחר לוותר על זה ונכנס למיטה מוקדם מהרגיל.

6. חוסר בשאיפות / חלומות משותפים – כבר מזמן לא תכננתם את הדבר הבא שלכם. אפילו אם מדובר בסופ"ש בצפון.

7. חוסר ביחסי מין – התדירות ירדה וירדה. גם כשנדמה לכם שאין לה לאין לרדת יותר  מתגלה עומק חדש. רק שהשיח סביב זה יורד גם כן. קיימת התרחקות שאולי היא מתחילה באופן חד סטרי אך עם הזמן הופכת הדדית.

8. חוסר בנוכחות – גם אם שניכם בבית, מישהו מכם הוא בגדר נוכח-נפקד. אומנם הוא נמצא בחלל הבית, רק שהוא אינו מורגש. הוא נמצא בחדר אחר, לא בא לו להשתתף בארוחות המשפחתיות וגם אם הוא כבר נמצא- הוא פאסיבי. לעיתים קורה שאחד מכם נמצא יותר מחוץ לבית, גם בשעות שהוא היה רגיל להגיע. פתאום יש לו הרבה עניינים מחוץ לאזור המשותף לכם לא בהכרח מדובר בבגידה.

מיקי מנור

9. חוסר בכנות – כשכבר מתקיימת ביניכם שיחה ונשאלת שאלה על חברה קרובה, או על תכנון עתיד,  אין שיתוף מלא בפרטים, אולי אפילו התחמקות לא בהכרח כי יש מה להחביא, אלא כי לא בא למישהו מכם לשתף את הצד השני.

10. חוסר זרימה – כן, חוסר זרימה. ישנה תקיעות בבית. משהו באנרגיה, בדינמיקה משתנה. דברים חורקים, בין אם בכסף, בעבודה, אפילו בבריאות של מי מכם. לפעמים אפילו התחושה היא של חוסר כיף ונחת לשהות בבית.

האישה, בדרך כלל, היא זו שמרימה דגל ראשונה כי היא זו ששמה לב לחוסרים הללו. לפני שמחליטים מה מכאן בהיבט הזוגי, ממליצה לכל אחד לחשוב לבד מה הוא בכלל רוצה מעצמו ומהקשר הזוגי. גם אם כל התחומים שציינתי הם בחוסר, עדיין אין סיבה לוותר. רצון משותף לחדש את הקשר, לרענן אותו ואפילו להעלות אותו על מסלול חדש ביחד  הוא עדיין אפשרי.

** הכותבת הינה מייסדת בית  'מהלכים של שלום' לצמיחה מתוך משבר זוגי: www.mahalachim.com