10 כתמים, 10 פתרונות

יין שנשפך על המפה, דם שלכלך את החולצה, או מסטיק שנדבק למכנסיים. כתמים הם עניין יומיומי הגוזל זמן, אבל טיפים פשוטים יהפכו את ההסרה שלהם לקלה ויעילה

איך להסיר כתמים? צילום: שאטררסטוק

כללי יסוד ואזהרות

1. הסיכוי הטוב ביותר להסרת כתמים במלואם בצורה פשוטה ויעילה מבלי לפגוע בבד, יתרחש כאשר נפעל בסמיכות להיווצרות הכתם. ככל שההמתנה תהיה ארוכה יותר, העבודה תהיה קשה יותר וייתכן והכתם לא יוסר במלואו.

2. למרות הפיתוי, השתדלו להימנע משימוש במגבונים לחים שאינם ייעודיים לניקוי כתמים מקומיים. ברוב המקרים המגבון ישאיר כתם גדול יותר ויעמיק את הכתם אל תוך הבד, דבר שיקשה על תהליך ההסרה.

3. לפני כל שימוש בתכשיר ייעודי להסרת כתמים או באחד התכשירים המומלצים בכתבה, יש לנסות את הפעולה בחלק נסתר של הבגד, על-מנת לוודא שלא נגרם לו כל נזק. יש בדים רגישים מאחרים ואיתם צריך להיזהר כפליים.

4. את החומרים עדיף להניח בצד הפנימי של הבגד, כשהצד החיצוני מונח על מגבת אליה יעברו שאריות הכתם שיתמוססו.

5. את השטיפה הראשונית לפני הטיפול בכתם מומלץ לעשות במים קרים, כיוון שמים חמים עלולים לקבע את הכתם בבד וההסרה תהיה קשה יותר (במיוחד כשמדובר בכתמים המכילים חלבון, לדוגמא – ביצה, קפה עם חלב, שוקולד זיעה ודם) .

6. השתדלו להמנע מלשפשף את אזור הכתם בחוזקה, דבר שעלול לגרום לו לחדור לעומק הבד והסיבים. תנו לחומר לעבוד ורק אחרי הזמן שצויין שפשו קלות להסרת השאריות.

7. אם ניתנו מספר המלצות להסרת כתם מסוג מסויים, נסו כל אחת מהן בנפרד. אל תערבבו חומרים שונים אלא אם כן נאמר במפורש.

8. כל פעולה להסרת כתם צריכה להסתיים בכביסה על-פי הוראות היצרן. חומר כביסה איכותי הממיס כתמים גם בטמפרטורה נמוכה יתרום להצלחת ההסרה. לפני הכביסה רצוי לשטוף את הבגד המטופל במים נקיים על מנת להסיר את החומרים ששמנו על מנת לטפל בכתם.

9. אל תכניסו למייבש בגד עם כתם שלא הוסר במלואו. חום המייבש יקבע את הכתם ולעיתים יהפוך אותו לבלתי אפשרי להסרה.

10. למרות הרצון הטוב ומגוון האפשרויות – יש כתמים שלא יורדים.

 ל

עצות לטיפול ב-10 כתמים שאנחנו מרבים להתקל בהם –

1. שמן – האלמנט החשוב ביותר בהצלחה בהסרת כתם שמן הוא הזמן. ככל שתקדימו לטפל בכתם כך יגדלו הסיכויים שתצליחו להעלים אותו כליל. בהקדם האפשרי פזרו על כתם השמן כמות נדיבה של טלק והחדירו אותו לבד בתנועות עיסוי. לאחר כשעתיים הכניסו לכביסה במכונה. אופציה נוספת היא לרסס על הכתם כמות קטנה של חומר ממיס שומנים המיועד לתנורים, לאחר כרבע שעה לשטוף במים קרים ומשם – למכונה.

2. שוקולד – רוטב שוקולד טרי יש לשטוף היטב במים קרים מבלי לשפשף. אם השוקולד התייבש על הבגד יש לגרד אותו בעדינות בעזרת סכין או קלף ולשטוף את הבגד במים קרים בתוספת מעט סבון כלים. במקרה זה חשוב במיוחד לשטוף את הבגד היטב במים נקיים לפני ההעברה למכונת הכביסה על מנת למנוע הקצפה של הסבון. אופציה נוספת היא להשרות את הבגד למספר שעות בחלב.

3. רוטב עגבניות – כתם טרי שנגרם תוך כדי בישול או אכילה ניתן להסיר בקלות על ידי שטיפה מהירה במים קרים הזורמים מהצד הפנימי של הבגד שהוכתם, על מנת שהשאריות יצאו מהבד ולא יכנסו עמוק יותר. להשלמת הפעולה ניתן להוסיף מעט סבון כלים ולשפשף בעדינות בתנועות סיבוביות. כתם שהתייבש אפשר להסיר עם חומר מסיר שומנים. לאחר כרבע שעה מכניסים לכביסה במכונה.

4. יין אדום – כתם יין אדום ינוטרל על ידי יין לבן, אם הפעולה תתבצע בסמיכות להכתמה ותושלם בכביסה, אופציה נוספת להסרת כתמי יין היא באמצעות השרייה למשך כשעתיים לפחות בחלב חם ולאחר מכן כביסה במכונה או לרסס על הכתם קצף גילוח, להמתין חצי שעה ולשטוף בהרבה מים. אם אמרו לכם לפזר מלח על האזור המוכתם כדאי שתדעו שהוא אמנם ייספח את הנוזלים אבל עלול דווקא לקבע את הצבע בבד..

איך להסיר כתמים? צילום: שאטרסטוק

5. דם – כתם דם טרי יירד באמצעות שטיפה יסודית במים קרים או שפשוף עם קוביית קרח. עבור דם שהספיק להתייבש השתמשו באבקת סודה לשתיה מעורבבת במעט מים עד כדי הפיכתה למשחה. משפשפים את המשחה שנוצרה לתוך הכתם ושוטפים במים קרים. אפשרות נוספת היא שימוש במי חמצן (השמועה אומרת שבקבוק כזה הוא פק"ל קבוע בעמדת אחיות בבתי חולים).

6. ליפסטיק – את האזור שהתלכלך בליפסטיק כדאי לשפשף קלות במטלית או מברשת שיניים ספוגה בבנזין לבן (חומר הניתן לרכישה בבית מרקחת), הכתם יעלם במהרה.

7. מסטיק – הפטנט המוכר הוא להכניס את הבגד עם המסטיק הדבוק עליו למקפיא, אבל על מנת שהפטנט יעבוד היטב מומלץ קודם להרטיב היטב את אזור ההדבקות (מבלי לשפשף), ולהכניס אותו להקפאה בעודו רטוב. אם המסטיק לא יורד בקלות לאחר ההקפאה, יש לגהץ את האזור בעודו קפוא, עם פיסת בד מעל המסטיק, או לנסות להסיר את השאריות באמצעות בנזין לבן. דרך נוספת, אך שנויה במחלוקת היא לרסס את אזור ההדבקה בתרסיס נגד ג'וקים, לאחר דקה שפשפו את מה שיצא, שיטפו וחיזרו על הפעולה עד הסרת כל השאריות. לאחר הסרה מלאה הכניסו לכביסה רגילה

8. קקי של תינוק – יש לשטוף את הבגד במים עם מעט סבון (אם הבגד לבן – לשפוך על איזור הכתם מעט מיץ לימון טרי) ולהניח לייבוש בשמש מספר שעות. לאחר מכן להכניס למכונה כרגיל. אם מדובר בבגד לבן בסיסי, עדיף בהרתחה.

9. זיעה – כתמי זיעה על הצווארון ניתן להסיר באמצעות השריה בחומץ מהול במים, או שפשוף הצווארון עם שמפו לשיער (החומץ יפעל מצוין גם על כתמי קפה).

10. דיו – אם מדובר בכתם דיו גדול, למשל כזה הנוצר בכיס החולצה מעט שהוחזק בו, סביר להניח שדבר לא יעזור. כתמי עט דקים וכתמים קלים מטושים אפשר לנסות להסיר באמצעות צמר גפן ספוג בתמיסה המורכבת מחומץ מעורבב עם אלכוהול 70% או אצטון, בכמות זהה. יש להניח משטח עבה של נייר סופג מתחת לאזור הכתם ולהספיג אותו בתמיסה, להמתין שעה ולשטוף במים קרים. ניתן לחזור על הפעולה במידת הצורך. אפשרות נוספת היא השריה בחלב למשך 24 שעות ולאחר מכן שטיפה יסודית במים וההמשך במכונת הכביסה.

איך להסיר כתמים? צילום: שאטרסטוק