10 תופעות הרשת הכי מדוברות

הטרנדים הכי נחשבים, הפרסומות הכי מכעיסות וכל מה שדיברתם עליו במטבחון של מקום העבודה - כל מה שזעזע, טלטל ושיגע את הפיד שלנו בשנה החולפת

09/09/2015
שחר קיסינג'ר קבלו עדכונים משחר
  • RSS

חוכמת ההמונים - וכסף גם. צילום: שאטרסטוק

.1. מימון המונים זה הכי, אחי

60 אלף דולר - זה הסכום אותו גייסו מעריצי להקת הרוק הבריטית "מריליון" כבר ב- 1997, אחרי שהרימו קמפיין אינטרנטי שמטרתו כיסוי סיבוב ההופעות של הלהקה. לחברי הלהקה, אגב, לא היתה יד בדבר, אבל הכסף שגויס בהחלט עזר להם גם בשיווק אלבומיהם.

הקמפיין של מעריצי מריליון היה בעצם הסנונית הראשונה של תופעת מימון ההמונים, שהספיקה להתפתח מאז והיום היא משמשת כפלטפורמה למימון ספרים עצמאיים, קמפיינים פוליטיים, התמודדות עם מצבי חירום ואסונות, מימון מיזמים חדשים ואפילו פרוייקטים רפואיים.

פרויקט המימון המפתיע והאחרון בו נתקלנו היה נסיון של בחור בריטי לעזור לכלכלת יוון הצונחת להתרומם ולהחזיר את חובותיה למעצמות. הפרויקט אמנם נכשל, אבל גם זה סוג של סנונית שככל הנראה תפרוש כנפיים בעתיד. שלא נצטרך וכו'.

.

המורה והאייפד. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

.2. המורה והאייפד - שיעור בפרטיות

מבוכה גדולה התעוררה השנה באשקלון; מורה שהלוותה את האייפד שלה לתלמידה, למדה על בשרה שיעור בפרטיות, כשתמונות עירום ששמרה על הטאבלט נחשפו על ידי כמה מהתלמידים, שגם הפיצו אותם ברשת.

התלמידים עומדים כעת לדין בגין פרסום חומרים למבוגרים בלבד ובחדירה לצנעת הפרט, אולם מנגד נשמעו גם לא מעט טענות, חלקן מטעם פרקליטם של הנאשמים, על השימוש הלא ראוי כביכול שעשתה המורה בטאבלט שניתן לה בהשאלה על ידי משרד החינוך.

למרות הזמן שעבר, הפרשה רחוקה מלהסתיים ואי אפשר שלא לתהות איך ייתכן שבזמנים בהם כל איש ואישה מתעדים עצמם לדעת, עדיין יש מי שחש זעזוע מתמונות עירום עצמיות. כן, גם אם מדובר במורה.

.

שחור-כחול או זהב-לבן? השמלה ששיגעה את הרשת. צילום מתוך יוטיוב

.3. זהב-לבן או כחול-שחור? השמלה שפיצלה את הרשת לשניים

"באיזה צבעים אתם רואים את השמלה?" שאלה הכותרת וחילקה את הרשת לשני חלקים, כשמיליוני אנשים בכל רחבי העולם מתווכחים האחד עם השני; "זהב לבן!", טען המחנה שכלל סלבריטאים כמו רבקה בלאק, סקוטי מקרירי, אנה קנדריק וקים קרדישאן ווסט. "כחול-שחור!", הכריזו מנגד טיילור סוויפט, ג’וליאן מור, ג’סטין ביבר וג’יימס פרנקו.

קבוצות ווטאסאפ משפחתיות הפכו לשדות קרב, זוגות אוהבים עמדו בפני משבר ומקומות העבודה דיברו רק על דבר אחד. איזה מזל שהנושא כל כך נטחן עד שלמחרת אף אחד כבר לא דיבר עליו.

.

סתיו שפיר בכנסת. צילום מתוך יוטיוב

.4. הנאום הוויראלי של סתיו שפיר - כריזמתיות מעוררת השראה

בנאום בן שלוש דקות בלבד, שכנראה ייזכר בתור אחד מנאומי הבחירות הטובים ביותר, עלתה הח"כית סתיו שפיר אל בימת הכנסת ובצורה כריזמתית ומעוררת השראה, ביצעה סוג של "אני מאשים" כלפי כל הפוליטיקאים הישנים שטובת העם כבר מזמן לא עומדת מול עיניהם.

"לקחתם את כספי המיסים שהציבור עבד כל כך קשה בשבילם, והעברתם אותם לחברים שלכם”, פסקה שפיר בנאומה, כשהיא רומזת לנפתלי בנט, שהעביר 36 מיליון שקלים למועצת ישע באופן לא חוקי. נאומה של שפיר הפך וויראלי ותוך שעות ספורות צפו בו מאות אלפי ישראלים, שנחשפו אליו ברשתות החברתיות.

.

שרון גל מגייס תומכים ללא הבדל גיל. צילום מתוך פייסבוק

.5. תינוקות בעד עונש מוות בחסות שרון גל

"רגע האמת מתקרב",  כתב ח"כ שרון גל, שהתפטר בינתיים, והוסיף: "התמיכה שלכם קריטית. צלמו את עצמכם עם הכיתוב 'גם אני בעד עונש מוות למחבלים' ושתפו בכל הכוח!". עד כה לגיטימי, נו, יש המון אנשים שממש בעד עונש מוות למחבלים (אבל מחבלים ערבים, כן? כי מחבלים יהודים לא נחשב).

מה שהיה קצת פחות לגיטימי הוא שימוש ציני ומעורר חלחלה בעוללים קטנים, שמנופפים בשלטים הקוראים להוצאה להורג, בקמפיין שתפס תאוצה מהירה מדי. חלק מהילדים שרבבו שפתיים או הוציאו לשון, אחרים חייכו חיוך ענק, וחגיגת המוות הפכה לפארסת רשת איומה. העם הנאור במזרח התיכון, כן?

.

הפוסט של יובל אברהמי על גולדסטאר. צילום מסך: מתוך פייסבוק

6. הפרסומת של גולדסטאר - הדרת נשים במודע

אופס, הם עשו זאת שוב. המפרסמים של גולדסטאר נוהגים לעשות זאת לפחות אחת לשנה - להעלות קמפיין פרסומי שכולו שוביניזם טהור ולהראות לנשים עד כמה הבירה שלהם גברית. לעזאזל, היא כל כך גברית עד שהיא פשוט לא רוצה שנשים ישתו ממנה. "תגיד תודה שאתה גבר ושתה גולדסטאר", אמר הסלוגן האחרון שעורר, כמצופה, את זעמן של המוני נשים ברחבי הרשת.

אבל לא רק הסלוגן הרתיח, גם הקונספט של הפרסומת עצמה, שמבוסס על האמונה הטפלה לפיה ישיבה בפינת השולחן דוחה כל אפשרות לחתונה בשבע השנים הקרובות, וחתונה, אומרים לנו המפרסמים של גולדסטאר, היא עדיין חלומה האולטימטיבי של האישה. אז זהו, שהחשיבה שלכם מיושנת, לא רלוונטית ובעיקר מעליבה. קצת כמו הטעם של הבירה שאתם מנסים למכור לנו, וכנראה שיותר לעולם לא נשתה.

.

רחוב סומסום. מתוך אתר חינוכית 23

7. הטלוויזיה החינוכית - עמוד פייסבוק שנון במיוחד

לא קשה לפתוח עמוד מסחרי בפייסבוק, אבל כן קשה לגרום לעמוד שלך להפוך לדיבור הכי חם בפיד. וזאת גם הסיבה שחייבים לשבח את מה שעשו סתיו זיו ומיה זיו סילבר, העומדות בראש צוות התוכן הדיגיטלי של החינוכית, ומנהלות ביחד את עמוד המותג בפייסבוק.

בעבודת צוות משותפת, שתי הגאונות האלה הפכו את העמוד של החינוכית לאחד מעמודי הפייסבוק האינטליגנטיים, המצחיקים והממכרים ביותר ברשת. עמוד שתמיד נמצא עם היד על הדופק, ויודע בדיוק איזה תוכן להציף, ויותר מזה – גם איך לקשר אותו בדיוק בצורה הנכונה. כך, תוכלו לראות קליפ טראשי שהיינו מעדיפים לשכוח מימי הקדם אירוויזיון, לצד מערכון שעדיין רלוונטי מ"זהו זה", יחד עם סטטוסים שקוראים תיגר על חברי כנסת, פרסומות ויוזמות וירטואליות. אהבנו!

.

עמוד הפייסבוק אמ;לק. צילום מתוך פייסבוק

8. תאמלק לי את זה, מאמי

אימת אתרי האינטרנט הגדולים התגלתה השנה בדמותו של אמ;לק: עמוד הפייסבוק השערורייתי, ששם לעצמו למטרה לנקום בכותרות ה"קליקבייט" ולמנוע מהן לעבוד בפעם המי יודע כמה על הגולשים.

ל'אמ;לק', אגב, אין שום קשר לצאצאי אותו עם אכזרי שביקשו להתקיף את בני ישראל, והוא בכלל ניסיון לתרגם לעברית ביטוי סלנג אמריקאי שמשמעותו: "ארוך מידי; לא קראתי". אז בפעם הבאה שכותרת הכתבה תשאל אתכם שאלת כן/לא מטופשת, או תכריז כי בידה תוצאותיו של מחקר חדש שישנה לכם את החיים, חכו רגע עם ההקלקה ופשוט רפרפו על התגובות. באחת מהן כבר יאמלקו לכם את הכל בשורה אחת ויחסכו מכם את הקליק המעייף כל כך.

.

.

 9. שלוש האוסטרליות ששיגעו את הרשת

שי-לי, לאנה ומדיסון הן שלוש נשים אוסטרליות יפות ופוטוגניות להפליא, המכונות גם SketchShe, ובסוף מרץ האחרון הן שברו את הרשת כשסרטון שלהן עושות ליפסינק לאמנים מוכרים ואהובים, צבר כמעט 30 מיליון צפיות ברחבי העולם.

הסרטון הוא מעין מסע בהסטוריה המוזיקלית של ארצות הברית, החל מהאחיות אנדרוז, דרך אלביס, הביטלס, קווין, מייקל ג'קסון, וויטני יוסטון, נירוונה ועד מיילי סיירוס - ששירה "Wrecking Ball" מסיים את הוידאו עם טוויסט סקסי שמותיר את השלישיה טופלס, ואת הצופים מאוהבים עוד יותר. הסרטון, אגב, שימש השראה לקמפיין מקומי למותג "מנה חמה" עם 3 כוכבי רשת מקומיים.

.

הפרסומת של אגאדיר. צילום מתוך פייסבוק

10. אגדיר שוכחת שסקסיזם זה לגמרי פאסה

אז אחרי שגולדסטאר הראתה לנו שתכלית הקיום של נשים היא החתונה המיועדת, הגיעה רשת מסעדות אגאדיר, שהחליטה שהיא מתנערת מקהל הלקוחות הנשי שלה ויוצאת בקמפיין שהוא לא רק סקסיסטי, הוא בעיקר אנכרוניסטי ומיושן.

בזמנים בהם פרסומאים קוטפים קקטוסים ומתגאים בקמפיינים אינטליגנטיים ויצירתיים, אין שום סיבה שלא נמחה כשעולה פרסומת כל כך מעליבה למסך שלנו. ולא, אנחנו ממש לא חייבות לצרוך את ההמבורגרים שלכם, כי בניגוד למונופול הבירה של גולדסטאר, כשזה מגיע לבשר, התחרות כבר הרבה יותר גדולה.

.

.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה