10 צעדים להקניית הרגלי אכילה נכונה לילדים

לאכול מזונות חדשים יחד עם הילד, לא להפוך את הארוחה למלחמה ולא לאכול את מה שסבתא שלכם לא מכירה - אסף מור, מומחה ברפואה סינית לילדים, עם 10 טיפים לשמירה על תזונה נכונה ובריאה לילדנו

28/12/2014
אסף מור קבלו עדכונים מאסף
  • RSS

ההבנה שמזון מתועש אינו בריא לילדים יוצרת גם תסכול גדול בקרב ההורים, שרוצים לתת לילדיהם את הטוב ביותר, אך מגלים שיוקר המחייה והזמן הקצר העומד לרשותם במהלך היום לא תמיד מאפשרים את זה. הנה כמה עקרונות בסיסיים ולא יקרים שכדאי לאמץ כדי להנחיל שגרת תזונה בריאה לילדים:

לא לנהל מלחמות על אוכל. צילום: שאטרסטוק


1. הציגו מזון חדש בזמן הנכון

הצגת האוכל בפני הילד חשובה מאין כמותה. ילדים רבים הופכים לבררנים במזון בשלב בו הם עוברים מחלב או פורמולות למזון רגיל. בררנות במזון משמעותה שמערכת העיכול של הילד לא מוכנה עדיין למזון חדש.

משרד הבריאות ממליץ להציג לילדים מזון חדש בגיל חצי שנה, אבל העיתוי הוא גם אינדיבידואלי ולרוב הגיל בו הילד מתחיל להראות סקרנות כלפי אוכל הוא הגיל הנכון להתחיל לעניין אותו במזון. כדי שילד ירצה לאכול הוא צריך לקבל הרגשת בטחון ביחס למזון, הרגשה אותה הוא יכול לקבל מההורים בצורה מאוד פשוטה - שבו איתו ואיכלו יחד את המזון, כך הוא יבין שבטוח לאכול את המזון ואף יסתקרן לגביו.

2. אכלו יחד עם הילד

ישנה חשיבות גדולה לאכילה משותפת עם הילד. אחת הטעויות הנפוצות היא האכלת הילד בנפרד ואכילת ההורים בנפרד. ברגע שהילד אוכל לבדו, האכילה עצמה הופכת למעין אירוע שיכול להפוך למשחק מצד אחד ולזירת מלחמה מצד שני. כך נולדים הריבים על האוכל. ברגע שהילד אוכל יחד עם ההורים או עם שאר המשפחה, הארוחה מתפרשת כדבר טבעי וכחלק מחיי היומיום.

3. אל תנהלו מלחמות על אוכל

מעבר לאכילה עצמה, ארוחה משפחתית היא מקום מפגש לכל המשפחה והגיוני שכוחות חברתיים ומניפולציות יתקיימו בזמן מפגשים אלה. חשוב מאוד לא להפוך את הארוחה לאזור מלחמה. כאשר הילד אינו רוצה לאכול לרוב הוא מבצע בדיקת גבולות או מייצר מניפולציה. חשוב מאוד להגיב למניפולציה עצמה, לברר במה מדובר ולא להתנצח בנושא המזון. התייחסות מוגזמת והתנצחות בנושא המזון עלולה לעורר הפרעת אכילה אצל הילד.

4. ארוחות משפחתיות, יותר מסתם ארוחה

חשיבותה של ארוחה משפחתית היא גדולה מאין כמוה. מחקרים מראים כי ילדים שאוכלים לפחות ארוחה משפחתית אחת ביום, הם ילדים שאוכלים בריא ומגוון יותר, ילדים רגועים יותר בעלי סיכוי טוב לעבור את גיל ההתבגרות בצורה בריאה. לפי הרפואה הסינית, מערכת העיכול קשורה לחלק המנטלי והרגשי של האדם, כך שארוחה משפחתית מייצרת ביטחון ויציבות בתא המשפחתי והדבר כמובן עובר אל הילד.

5. מתוק - במידה

חלק גדול מהמזון המתועש מכיל הרבה סוכר ולכן חשוב לא להגזים עם סוכר - לנו ולילדינו. אנחנו מהווים דוגמא עבורם ולכן גם אנחנו צריכים למתן. אם האוכל בבית יהיה בריא, זה מה שילדינו יראו וזה מה שיאכלו. זכרו, פחמימות הן סוכרים, לכן חלק מהמאכלים שאינם מוגדרים 'מתוקים' ואף מלוחים (כמו חטיפים) מכילים הרבה סוכר. אל תמנעו מילדיכם סוכר לחלוטין, אחרת הוא יהפוך למטרה, שמרו על מתינות בריאה.

6. מזון אורגני? לא חובה

הרכב המזון חשוב יותר מעצם היותו אורגני או לא. לפני שאתם קונים מזון אורגני, שלעיתים יקר יותר, חשוב לדאוג שילדינו יאכלו מגוון - פירות, ירקות, שומן מהצומח וארוחה מאוזנת נמצאים במקום הראשון בחשיבותם.

7. טרי הכי בריא

חשוב להעדיף מזון טרי על פני אוכל מקופסא. אם זה נמצא בקופסה, זה עבר עיבוד כלשהו. חשוב לעודד את הילדים לאכול מזון טרי כמו פירות וירקות, גם אם לפעמים צריך "להסתיר" אותם במזון המבושל.

8. מבחן הסבתא

מאכלים חדשים ומתקדמים אינם בהכרח המוצרים הטובים לגופינו. נסו לבדוק אם סבתא שלכם מכירה את המאכל הזה. אם לא, אולי עדיף להתרחק ממנו.

9. קראו את התוויות

גם כאן הרעיון הוא די פשוט, אם אתם לא מכירים יותר מ-2-3 מהמרכיבים - התרחקו מהמזון. המרכיבים הללו הם לרוב תוספים מהונדסים של טעם וריח שלא בהכרח מיטיבים עם הגוף.

10. הכל במידה

בדיוק כדברי הבודהה שנאמרו לפני 2000 שנה: אכלו במידה ואל תגזימו בשום דבר. אוכל בריא צריך להיות במידה, בדיוק כשם שערב פיצה חשוב גם הוא. אם הילדים יקבלו את ההרגשה שאוכל הוא דבר טבעי וחלק מחיי היומיום ושחשוב לאזן בין הטוב לרע, ככה הם יגדלו לחיות את חייהם.

.

הכותב הוא מומחה ברפואה סינית בילדים ומטפל מוסמך בפורטל קליניקה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה