10 צמחי תבלין שיזריקו אנרגיה לגופכם

עשו כבוד למגירת התבלינים ודעו את צמחי המרפא שמסתתרים לכם שם וכיצד הם יכולים לסייע לכם לשיפור הביצועים ולשמירה על בריאותכם. מוכנים? היכון, טוס!

16/06/2015
שוונג קבלו עדכונים משוונג
  • RSS

מאת: דגנית מקא-קראוז, אתר שוונג

בזמן שכל העולם מחפש אחר מזונות העל הכי טובים שבעזרתם יביאו מרפא ומזור לכולם, בשקט בשקט, במגירת התבלינים שלכם, מסתתר עולם קסום עם מסורות עתיקות ואפילו עם מחקרים חדשניים. זה הזמן לתת כבוד לצמחי התבלין הכל כך מוכרים לנו במטבח הים תיכוני ולהכיר אותם קצת יותר מקרוב ובעיקר את התכונות המרפאות שבהם. אז הנה 10 צמחי התבלין שיהפכו אתכם ליותר אנרגטיים:

1. בזיליקום

בזיליקום. צילום: שאטרסטוק

בעברית קרוי ריחן או בשמו הלועזי Ocimum basilicum, בזיל מתוק. עשב רב שנתי בעל עלים מעוגלים עם ריח ארומתי.

למה הוא מסייע?
שמן שמופק מהבזיליקום מסייע לחיטוי, ממריץ, מאלחש, אנטי דלקתי ולכן חשוב לספורטאים, נוגד התכווצויות. עיקר השימוש בו הוא למקרים של קושי בעיכול או כאבי בטן וכן טיפול במערכת נשימה עליונה.

התוויות נגד:
כמו בכל השמנים, חשוב להיזהר בשימוש יתר ולכן מומלץ לשימוש במינון נמוך. עלול לגרום לגירוי בעור אצל אנשים הרגישים לכך. אסור במהלך הריון והנקה.

איך משתמשים?
הכנת רוטב פסטו, עם אגוזי מלך וצנוברים יחד עם שמן זית. ניתן לאכול ערב לפני תחרות עם פסטה מקמח מלא.

2. עירית בצלית או עירית שומית

עירית. צילום: שאטרסטוק

בלועזית נקראת גם Allium schoenoprasum, לעירית יש חמישה זנים ובכללם גם הכרישה. לעירית טעם עדין של בצל ירוק ואילו לעירית שומית טעם עדין של שום.

למה הוא מסייע?
העירית עשירה בחומרים עם תכונות מונעות גידולים. יש לה תכונות אנטיביוטיות בזכות השמן החריף שלה שעשיר בגופרית והוא גם זה שמקנה לה את ריחה וטעמה. העירית עשירה במינרלים כמו סידן, אשלגן וויטמינים כמו A וגם C.

התוויות נגד:
מי שלא אוהב ריח בצל או שום.

איך משתמשים?
קוצצים דק דק ומפזרים על הסלט.

3. כוסברה

זרעי כוסברה. צילום: שאטרסטוק

בעברית נקרא גד השדה או בשמו הלועזי Coriandrum sativum ובערבית כוסברה. בין אם אתם אוהבים כוסברה ובין אם אתם מהשונאים המושבעים, מדובר בצמח מרפא חשוב והשימוש העיקרי הוא דווקא בזרעים.

למה הוא מסייע?
לזרעים של הכוסברה, אותם אגב ניתן לרכוש בכל סופר במחלקת התבלינים, יש טעם שונה לגמרי מהכוסברה עלים - הטעם יותר ארומתי. מהזרעים מפיקים שמן והוא מסייע בקשיי עיכול, כאבי בטן ובעיות נשימה. הוא גם אנטי ויראלי, נוגד חמצון, מרפה שרירים, נוגד דלקת ולכן מומלץ מאוד לעוסקים בספורט. שמן זרעי הכוסברה מסייע בטיפול כנגד דלקות הקשורות לשלד ולשרירים.

התוויות נגד:
לא ידוע רגישויות או תופעות לוואי.

איך משתמשים?
ניתן להוסיף את זרעי הכוסברה לכל תבשיל והם משתלבים נהדר עם אורז או אוכל הודי.

4. שמיר

שמיר. צילום: שאטרסטוק

נקרא גם שבת ריחני או בלטינית Anethum graveolens אך כולם מכירים אותו כשמיר. לשמיר ריח ארומתי מיוחד ובדרך כלל משתמשים בעליו לצורך מאכל ותיבול.

למה הוא מסייע?
השמיר עשיר בסידן, בכף מלאה של שמיר תמצאו כ-100 מ"ג סידן. הוא קשור לרוב למערכת העיכול כמו טיפול בהרגעת המערכת, גזים וכאבי בטן וכדומה. שמן המופק מעלי השמיר מסייע בעיקר לשיכוך גזים אצל ילדים, אך גם לחיטוי והקלת התקפי עווית.

התוויות נגד:
השימוש בשמן אסור על נשים בהריון.

איך משתמשים?
ניתן לתבל כל מאכל או להכין חליטה לשתייה.

5. נענע

נענע. צילום: שאטרסטוק

מוכרת גם בשם מנטה חריפה או בלטינית Mentha piperita ובכלל מוכרת כמעט בכל גינה או אדנית. יש בה שימושים רבים במטבח הים תיכוני החל ממאכלים, סלטים ועד לקינוחים.

למה היא מסייעת?
השימוש העיקרי בנענע הוא לבעיות במערכת העיכול כמו מעי רגיז, קשיים בעיכול, זיהומים כמו הליקובקטור פילורי וכן דלקות וזיהומים במערכת הנשימה כמו דלקת גרון. הנענע מסייעת גם במצבים של עייפות ותשישות ולכן מומלצת לספורטאים. מחקרים מראים שצריכת נענע באופן שיגרתי מסייעת להרחיק מחלות הקשורות לגיל כמו אלצהיימר.

התוויות נגד:
לא לשימוש בתינוקות, ילדים, נשים בהריון ומניקות.

איך משתמשים?
אין כמו חופן עלי נענע בתה קר כשבחוץ הקיץ משתולל.

להמשך הכתבה באתר שוונג - הקליקו כאן

צילום: שאטרסטוק



תגיות:

מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך