10 כללי זהב לבריאות טובה

''כאב הוא הדרך של הגוף וגם של הנפש להפנות את תשומת ליבנו לדבר מה. אם נתעלם זה יתעצם ולכן הדרך לגוף ונפש בריאים היא קודם כל להקשיב לתחושות ולרגשות ולפעול בהתאם, לעשות את מה שמשמח ומשקיט אותנו''

02/08/2016
שרון פרדני קבלו עדכונים משרון
  • RSS

כיום נושא הבריאות והאושר הוא נושא חם, מהסיבה הפשוטה שרוב האנשים שואפים להגיע לשם אבל לא תמיד יודעים איך. יותר מכך, כיום אנו יודעים גם ברמה האינטואיטיבית וגם ברמה המחקרית ששני אלו הולכים יד ביד, גוף ונפש. לכן בכתבה זאת תוכלו לקרוא על 10 כללי אצבע שיעזרו לכן לתחזק גוף ונפש בריאים ושלווים:

1. אל תשמרו בבטן. אם אתן חוות עלבון, כעס, עצב או כל רגש שיושב לכן על הלב אל תתביישו לשתף. כאשר מדחיקים רגשות או נשארים איתם לבד ולא משתפים בגלל בושה או פחד יש לכך תוצאות מרחיקות לכת. בשיחה ובבכי יש שחרור וגם קירבה עם הצד השני. לעתים אנו שומרות לעצמנו רגשות על מנת להימנע מעימות ובכך לשמר מערכת יחסים, אך בפועל מה שקורה הוא שכתוצאה מחוסר הפתיחות אנו נרגיש תחושת ריחוק שהולכת ומתעצמת עם הזמן ולמעשה זה מה שעלול לפגוע ביחסים יותר מכל. בנוסף, על פי מסורות סיניות שמירת רגשות בבטן עלולה לגרום לעצירות, לשמור בבטן פשוטו כמשמעו.

2. אכלו בצורה שמיטיבה אתכן. היו טובות לעצמכן, אל תאכלו מעבר לכוחותיכן ומאידך גיסא אל תמנעו מכן מן השפע שיש בעולם ומן הרצונות והחשקים שלכן. אוכל הוא עניין גדול בימינו ומהווה עיסוק עיקרי לאנשים רבים. במערכת יחסים עם אוכל יש הרבה מעבר למה שנוטים לחשוב ורוב האנשים מופעלים רגשית בזמן שהם אוכלים. לכן אנו רואות עודף משקל או לחילופין תת משקל. זה לא כל כך פשוט להיות במודעות ובשליטה בנושא זה, הוכחה לכך היא אנשים אשר מעבירים את כל חייהם בדיאטות ובתחושת תסכול. אם אינכן מצליחות למצוא את האמצע, פנו לעזרה. להפטר מאכילה רגשית היא המתנה הכי גדולה שתוכלו להעניק לעצמכן.

3. תתחברו לעצמכן. כל אחד צריך למצוא את העיסוק הקטן שנועד לנשמה: ציור, ריקוד, שירה, כתיבה, התנדבות, מדיטציה, תאטרון, יוגה, ללכת לים, קריאה וכדומה. עיסוק שהוא לא למטרת כסף, ירידה במשקל או ריצוי אחרים. עיסוק שכאשר אתן עושות אותו אתן חוות שקט ושלווה. אם אין לכן זמן תעשו זאת אפילו שעה בשבוע, שעה בשבועיים או שעה בחודש אבל לא משנה מה אל תוותרו. כאשר כל פועלנו נועד לא בשבילנו ואיננו מתחברות לעצמנו אף פעם סופנו יהיה להעביר את חיינו בלחץ ובחוסר ריצוי ומכך אין מרוויחים.

בחורה בריאה

4. אל תתחברו לאנשים שאינם עושים לכן טוב. כולנו מכירות את זה, יש מפגשים שמהם אנחנו יוצאות בתחושת התמלאות, נשכרות מן המפגש. ויש מפגשים שמהם אנחנו יוצאות בתחושה של כלום או אפילו מרוקנות. לאנשים שסביבנו יש השפעה עלינו במידה כזאת או אחרת ולכן אנו נרגיש נוחות או לחילופין אי- נוחות בקרבת אנשים מסוימים. לפעמים אנחנו נאחזות בקשרים בגלל ותק ועבר משותף אבל בנינו לביו עצמנו אנו יודעות מי חבר אמתי שלנו ומי לא, למי אנחנו חברות אמתיות ולמי לא. תעשו לעצמכן טובה ותשאירו לכן רק את מי שאמתי, כאן האיכות מנצחת ולא הכמות.

5. תעשו את מה שעושה לכן טוב. לפעמים החיים דורשים מאתנו ויתורים וזה בסדר, אך אל תכנסו למשבצת של זאת שתמיד נאלצת לוותר. תשתדלו תמיד להשמיע את רצונותיכן גם אם הם לא תואמים את רצונות הסביבה, החלטתם לוותר? יופי, הדגישו שוויתרתם ואל תהפכו זאת לשגרה. הרצונות שלנו הם דרכה של הנשמה להביע את עצמה, לא בכדי אדם רוצה משהו מסוים, זהו כנראה הדבר שהוא הכי צריך באותו הרגע. זה בסדר לוותר מידי פעם אך לא כל הזמן כי רצון הוא מעבר לדבר הספציפי שאותו אתן רוצות, רצון הוא אתן.

6. אין דבר העומד בפני הרצון. אם אתן רוצות את זה, יש בידכן להשיג את זה. לא היה ניטע בכן הרצון למשהו שהוא מעבר לכוחותיכן. תאמינו בעצמכן כי אם אתן רוצות, אתן גם יכולות להגשים. תשאפו למה שאתן באמת רוצות, לא ליד, לא בערך ולא כמעט. תאמינו או לא אתן יכולות לחיות כפי שאתן רוצות ובוחרות. חיים רק פעם אחת ולכן לא כדאי לחיות חיים שלא אתן בחרתן ולא אתן רוצות. כאשר רצונות משתנים עם השנים זה בסדר אם תעשו גם שינויים בחייכן, האמינו בבלתי יאומן ואולי הוא יתגשם.

בחורה אוכלת מזון בריאות

7. תקיימו הדדיות. אל תשמרו קשרים בחייכם שאינם מרגישים לכם הדדיים, זה כלל ברזל בכל מה שקשור לאהבה עצמית. העריכו את עצמכן מספיק בשביל להקיף אתכן באנשים שאוהבים אתכן לפחות כמו שאתן אוהבות אותם ולהיפך. אל תאפשרו קשרים בחייכם שבהם אתן מרגישות נחותות, משתדלות, מתאמצות יתר על המידה או לא מרגישות בנוח להיות מי שאתן.

8. העבירו תשומת לב לשכמות ותשחררו. מטופלות רבות מגיעות אליי עם כאבי צוואר, כתפיים ושכמות כרוניים, הן חיות את חיי הלחץ וה- "להספיק". אני שואלת אותן אם כאשר הן בריצותיהן היום יומיות יש מצב שהן מכווצות את הכתפיים מבלי משים, התשובה לרוב היא שכן. כאשר אנחנו בלחץ להספיק, באופן לא רצוני אנחנו מכווצות את הכתפיים והשכמות מבלי לשים לב אנו מפעילות את השרירים האלה שעות על גבי שעות. אם כך, מה הפלא שנתפס לנו השריר? לכן, דווקא ברגעי הלחץ עצרו לשנייה והעבירו את תשומת הלב לכתפיים, נסו לבדוק אם הן מכווצות אם כן תנשמו ותשחררו. עשו זאת כמה שיותר פעמים ביום ותגלו שגם כאב "כרוני" יכול להעלם.

9. הקפידו על פעילות גופנית. תמיד ידעתי שפעילות גופנית היא חשובה, יחד עם זאת עדיין הופתעתי לגלות עד כמה. חוסר בפעילות גופנית נמצאת ברשימת האפידמיולוגיות (גורמי מחלה) של כל המחלות של העולם המערבי. פעילות גופנית מעבר לשמירה על משקל תורמת לכל מערכות הגוף, למניעת כמעט כל מחלה ושומרת מפני דכאון.

10. הימנעו ממלחמות מיותרות. פקידת הקבלה המעצבנת, האיש שחתך אותי בכביש, שירות הלקוחות שלא זז, הילד שלי שמלכלך בלי סוף וכן הלאה. בואי נגיד, לא חסר דברים להתעצבן מהם ולפעמים אנו מוצאות את עצמנו במלחמות חורמה באנשים זרים או גרוע מכך באנשים שאנחנו הכי אוהבות.

על מה? לא תמיד ידוע, היה שווה? לא בהכרח ומה התוצאה? התשה ומחיר בינאישי כבד. איני אומרת תוותרו על כל דבר, יש דברים ששווה לדבר עליהם ואף להתווכח עליהם אך אם אתן זועמות ומאבדות שליטה על שטויות יש מקום לבדק בית. אולי הכעס הוא על דברים אחרים שבכלל איננו מודעות אליהם ולכן סתם נתפוצץ על שטויות, תופתעו אך כך הנפש עובדת. ברגעים אלו שווה להציץ אל התת מודע, בטיפול רגשי כמובן.

לסיכום, הנפש היא דבר מורכב, אחת הסיבות לכך שהיא עובדת הפוך על הפוך. כאשר איננו בקו אחד עם עצמנו נתחיל גם לקבל אותות מן הגוף. כאב הוא הדרך של הגוף וגם של הנפש להפנות את תשומת ליבנו לדבר מה. אם נתעלם זה יתעצם ולכן הדרך לגוף ונפש בריאים היא קודם כל להקשיב לתחושות ולרגשות ולפעול בהתאם, לעשות את מה שמשמח ומשקיט אותנו. בנקודה זו בדיוק גוף ונפש נפגשים.

** הכותבת היא שרון פרדני פסיכותרפיסטית הוליסטית ורפלקסולוגית בכירה

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה