10 המעשים הטובים ביותר שתוכלו לעשות למען התזונה שלכם ושל ילדכם

יום המעשים הטובים מהווה הזדמנות מצוינת לעצור ולחשוב על מה שאנחנו יכולים לעשות טוב יותר בחיים המקצועיים, בחיי המשפחה ובשביל עצמנו. איך נוכל להטיב עם התזונה של ילדינו?

27/03/2017
רונית דוייב קבלו עדכונים מרונית דוייב
  • בדואר
  • RSS

בתחום התזונה והבריאות אנו פעמים רבות נכנסים “ללופ” של שגרת קניות קבועה, שגרת מאכלים קבועים ולא תמיד מכינים או אוכלים את מה שבאמת טוב לגוף שלנו ושל ילדינו.

איגדנו עבורכם 10 מעשים טובים ששווה ליישם כדי לייצר בית בריא ותזונה נכונה לנו ולילדנו:

1. הקפידו על כל אבות המזון

חשוב להקפיד לתת לילדים את כל אבות המזון במהלך היום כדי למנוע חוסרים תזונתיים לאורך תקופה ממושכת, כגון חלבון, ברזל, ויטמינים ומינרלים בקרב תינוקות וילדים, שעלולים להשפיע על היכולות הקוגניטיביות שלהם. כדי לוודא שהילד יצרוך מגוון רחב של רכיבים תזונתיים תציעו לו כמה אופציות בכל קבוצת מזון, כך שכל הורה יוכל למצוא מאכלים שהילד שלו יעדיף: דגנים מלאים כגון אורז מלא או פסטה מחיטה מלאה, בשר דגים או עוף, ירקות טריים או מבושלים. הכי חשוב שתתנו להם להתנסות באופן עקבי במזונות חדשים וכך יגדל הסיכוי שהילד יגלה עוד ועוד מאכלים שהוא יאהב. ישנן הרבה אפשרויות ושילובים להכין ארוחות מלאות וטעימות במיוחד שגם עוזרות לבניית הגוף והתפתחותו התקינה וגם משפרות את מצב הרוח.

2. שתפו את הילדים בבניית תפריט הצהריים

שאלו אותם מה הם ישמחו לאכול, מה הם ירצו שתשלבו בתפריט הצהריים או בתפריט לגן או לבית הספר. אפשר אפילו לבקש מהילדים לבחור נושא לארוחה: ארוחה בסגנון ישראלי, ארוחת בריאות, ארוחת תרבויות – שלכבודו תבנו תפריט ייחוד לארוחת הערב או הצהריים.

3. בנו תפריט המשלב רכיבים וערכים תזונתיים

אפשר לשלב ערכים תזונתיים חשובים ברטבים (על ירק, סלט או בשר ועוף) או במילויים: שמן זית, סילאן, טחינה וכד’, גם בתוך מנות ניתן לשלב ירקות כגון בפשטידות – פשטידות עם ירקות וגבינות או בקציצות – ניתן להכין קציצות על בסיס ירקות. כמו כן, קינואה, בורגול, שיבולת שועל – אלו לא רק חלק מטרנד הבריאות. מדובר באופציות טובות לתוספת למנה עיקרית, המבוססת על דגנים מלאים, מכילה סיבים תזונתיים ובהחלט משהו שכדאי לאמץ לתפריט. אל תחששו לשלב בתפריט פריטים חדשים ולאפשר לילדים שלכם להתנסות בהם.

אוכל שילדים אוהלים (צילום: שאטרסטוק)

4. הימנעו מממרחים לא בריאים

פחות מומלצות ריבות שמכילות צבעי מאכל ועשירות בסוכרים ומכילות מעט מאד פרי אם בכלל וכמובן ממרחי שוקולד למיניהם. מאוד מומלץ למרוח טחינה שעשירה מאד בסידן, גבינות המוגבלות ל- 5% וגבינות רכות וקשות כמו צפתית או בולגרית שילדים מאד אוהבים.

5. הסנדוויץ’ המסורתי

קחו בחשבון שגם יש ילדים שלא מתאים וטעים להם “הכריך המסורתי”. אולי יעדיפו דגני בוקר, מעדן חלב, גבינה באריזה מוקטנת, סלט טונה או ביצים בקופסה, ירקות ופירות חתוכים, אשר יכולים לספק לילד אנרגיה באותה מידה ולהשביע, ובטוח עדיפים על ימים שלמים שבהם הוא נמנע מארוחת עשר.

6. לא לשכוח את המים

שתיית מים היא קריטית וחשוב לשלוח את הילד לבית הספר עם בקבוק מים, אפשר גם להשקיע ולקנות בקבוק ייחודי שהילד יתחבר אליו. בבית הספר הילד משחק, רץ ומבלה עם חברים וגם בעונות לא חמות במיוחד, חשוב להקפיד ולצרוך מים. כמו כן, מומלץ להימנע מלשלוח את הילד עם משקאות מוגזים, משקאות מתוקים ופטל לילדים – כל אלו לא בריאים ורווי קלוריות. מלבד הנזק שהסוכר יכול לגרום לבריאות השיניים, משקאות ממותקים עלולים להפחית את התיאבון בזמן הארוחה.

ילדה מבשלת (צילום: שאטרסטוק)

7. לקיחת חלק פעיל

תנו לילד שלכם להרגיש חלק מהתהליך. מלבד ללמד אותם כיצד לקבל החלטות בריאות ומזינות עבור עצמם, אם נגרום לילדים להשתתף בתהליך קבלת ההחלטות, נעלה את הסבירות שהם יאכלו את המזונות הבריאים על הצלחת שלהם. קחו את הילד איתכם לסופרמרקט כדי לבחור פירות או ירקות, ותנו לו להתנסות, גם אם זה אומר שתחתכו את האבוקדו לשניים רק כדי שילדכם יוכל לחקור אותו מעט. לתת לילד שלכם להרגיש כמו חלק מהתהליך הוא דבר בלתי נפרד מביסוס ההרגלים לכל החיים. דרך נוספת לגרום לילדכם מעורבות בארוחות היא לאפשר להם לבחור בעצמם בכלים האהובים עליהם, כוסות, סכו”ם וצלחות. אולי הם אפילו נושאים ציורים של גיבורי על.

8. יום מסודר: הגישו שלוש ארוחות עיקריות ושתי ארוחות קלות

בין סדר היום המשוגע שלנו והתאוות הרופפות של ילדינו, לוח זמני ארוחות מובנה, המורכב משלוש ארוחות מלאות ושתי ארוחות “חטיף” במהלך היום, יכולים להפוך את החיים להרבה פחות כאוטיים. הילדים יהיו שבעים וילמדו שאם הם לא אוכלים את ארוחת הצהריים בזמן, הם פשוט יצטרכו לחכות עד הארוחה הבאה ואין אפשרות לקבל “נשנוש” כשנהיים פתאום רעבים שעה לאחר שסירבו לאכול צהריים. ארוחות צריכות להימשך לא יותר מ- 20 עד 30 דקות. אל תיכנעו. לאחר זמן זה, ספרו לילדכם מתי יגיע הזמן ל”חטיף” או לארוחה הבאה.

9. ילד מאושר הוא ילד בריא

אנו נוטים לחשוב כי תזונה נכונה או שינה תקינה הם הגורמים העיקריים לבריאות וחיזוק מערכת החיסונית של הילד וזו  לא התמונה המלאה. בילויים משפחתיים המלווים בהרבה חיבוקים, צחוק, טיולים בחוץ, משחקי חברה ובעיקר חופש, מאד תורמים לחוסן הגופני של הילדים. השגרה לעיתים שוחקת גם את ילדינו ולא רק אותנו כאנשים עובדים, לכן חשוב מאוד לשים דגש על כל הפעילויות הללו ובכך לתרום לבריאותם ואושרם של ילדינו.

הילדים אוכלים מה שאתם אוכלים (צילום: שאטרסטוק)

10. מעשים במקום מילים: אכלו איך שאתם רוצים שהילד שלכם יאכל

דיבורים והטפות לא נוטים לעבוד טוב מספיק עם ילדים, במיוחד כשמדובר באוכל. אחרי הכל, אם אתם מצפים שהילד יאכל ארוחת בוקר מלאה ומזינה מדי יום ואתם בעצמכם מדלגים על ארוחות בוקר, אתם מעבירים מסר מבלבל לגבי חשיבות ארוחת הבוקר, “הארוחה החשובה ביותר של היום”. ההורים צריכים להראות לילדיהם שהם נוהגים בהרגלי התזונה אותם הם מצפים מילדיהם – לאכול באופן מסודר וקבוע, לשבת במשך ארוחה, לאכול מגוון רחב של מזונות בריאים ולהיות מוכן לנסות מאכלים חדשים ושונים או לתת הזדמנות נוספת לאלה שלא אהבו. גם טעמם של ההורים עשוי להשתנות עם הזמן.

.

** הכותבת היא מנהלת מדעית באבוט, יצרנית סימילאק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה