10 דרכים להקל על מתח ועייפות

את עייפה? מתוחה? עייפה וגם מתוחה? העבודה, המשפחה והמטלות הבלתי נגמרות עושים את שלהם. אבל רגע, לפני שאת קורסת קבלי 10 עצות כיצד להקל על עצמך

30/10/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

לפני שאת קורסת, קבלי 10 עצות כיצד להקל על עצמך (צילום: שאטרסטוק)

החיים סוחפים אותנו: הילדים, בן הזוג, המשפחה, העומס בעבודה ושאר "מתנות" כמו ניקיון, כלים, כביסה, מקרר מלא, סירים מלאים, ועוד לא דיברנו על קצת תרבות, חברות ושאר הנאות החיים. אנו רוצות להספיק הכל, וכמובן – להצטיין. אז מה הפלא שהחיים שלנו רוויים בעייפות ובמתח, שבמרבית המקרים מחוברים זה לזה בקשר שקשה לנתק?

"במרבית המקרים עייפות היא תוצאה של מתח. התהליכים הללו מחלישים את הגוף, עוצרים זרימה, מכווצים אותנו וממלאים את הראש בדאגות ומחשבות", מסבירה דפנה דפני רוזנבליט, מטפלת ברפואה סינית במכבי טבעי, מטפלת בשיאצו ומרצה. אופייני שנשים מוצפות במחשבות טורדניות, מכל סוג: "האם אגיע בזמן לאסוף את הילדים, האם כיביתי את הגז ומה כדאי להכין לארוחת שישי?" בעיני, נשים הן סוג של תמנון רב זרועות שצריך לתפעל את כל העולם. וזה מתיש", מתארת רוזנבליט, ומציעה טיפים, רעיונות והמלצות איך אפשר להתגבר על העומס הבלתי נגמר.

איך אפשר להתגבר על העייפות? (צילום: שאטרסטוק)

להירגע ולשים את עצמך במרכז

מדי יום, ארגני לך כמה דקות לעצמך. "מצאי מקום שבו את יכולה לשבת בנוח, כשרגלייך נחות על הקרקע, התיישרי מעט ועצרי כל פעילות. דמייני לעצמך שהאגן שלך נח כמו קערה מלאה באור, רגלייך מחוברות עמוק לקרקע וראשך מאריך את הגב כלפי מעלה, עכשיו, קחי 2 נשימות ומלאי את בית החזה דרך הסרעפת לבטן התחתונה ונשפי.  נסי להרגיש את הקטבים בגוף, מה קורה בחלק העליון לעומת התחתון, מה שלום החלק הקדמי והאחורי שלך, והאם ישנו הבדל בין צד ימין ושמאל שלך.

שחררי את כל המחשבות והדאגות

אלו שגורמות לך לעייפות ומתחים מיותרים. "עכשיו אחרי שהקשבת לעצמך, את מוזמנת להבריש עם כפות ידייך את הקרקפת, לפזר את התסרוקת, ובעזרת כפות ידיים לעסות את הפנים, כדי לעורר ולהזרים דם ואנרגיה. לאחר מכן "הברישי" את הזרועות שלך עד לקצות האצבעות ואז הברישי את הרגליים עד לכפות הרגליים והתיישרי לך נינוחה בחזרה במקומך".

לחצי על נקודות הלחיצה שיניעו מצבורי אנרגיה

"הנקודה הראשונה קשורה "לערוץ שומר הלב", שנמצאת בצמוד לשורש כף היד. כדי למצוא אותה, הניחי את אצבעות כף יד ימין על הזרוע השמאלית הפנימית שלך בצמוד לשורש כף היד, הנקודה ממוקמת בסוף האצבע השלישית שמונחת על הזרוע. לנקודה יש יכולת לפתוח את בית החזה, להרגיע את הנפש ובכך גם להפיג מתחים".

"הנקודה השנייה קשורה ל"מסלול הקיבה" והיא ממוקמת בצד החיצוני של השוק ברגל. הניחי את אצבעות כף ידך מתחת לפיקת הברך, הנקודה ממוקמת בסוף האצבע השלישית. כשתלחצי עליה תרגישי מעיין "בור" ולפעמים תחושת זרם קלה. זו נקודה שמחזקת אנרגטית ו"שולטת" על מרכז הגוף, לכן מווסתת את הקיבה והמעיים ומרימה את האנרגיה, למשל במצבי עייפות".

מה אכלת היום?

האם את מאלה שמסתפקות בסנדוויץ' מהיר במהלך היום ובשאריות האוכל של הילדים מארוחת הערב? "כדי שהגוף והנפש שלך יעבדו ויתפקדו קשורה, כדי שהעייפות והמתח לא ישתלטו עליך, כדי שגופך יהיה ערני חיוני וקורן ולמען הבריאות של סדר היום העמוס שלך, את צריכה לתחזק את הגוף שלך במזון ובשתייה. חזקי את עצמך במזון טרי ומבושל. גם אם אין לך פנאי ויצאת מוקדם בבוקר, קחי לדרך תפוח או אגס, תכנני את היום שלך ומצאי זמן במשך היום לעצור ולאכול מנה מאוזנת, מבושלת או סלט עשיר. זה יעזור לך להימנע מנשנושי פחמימות וסוכרים מיותרים".

kא צריכה להיות שף כדי לבשל. העיקר שתבחרי מזונות שטובים לך (צילום: שאטרסטוק)

את לא צריכה להיות שף כדי לבשל

"גם אם את לא "בשלנית-על", ישנם מזונות שאת יכולה להכין במינימום זמן ומאמץ והם בעלי ערך תזונתי איכותי. למשל מזונות כתומים שיש להם איכות מחזקת. דלעת, בטטה וגזר בתנור, או מרק כתום, למשל, הם מאכלים שלא צריך להשקיע בהם יותר מדי. מקלפים, מפזרים תבלינים ושמן זית, כיד הדמיון הטובה.

איזה אוכל עושה לך טוב ונעים בגוף?

"נסי להבין אילו מזונות מיטיבים עמך ואילו לא, בכל עונת שנה. בחורף למשל, על מנת להזין, לחזק ולחמם את הגוף הנטייה היא לאכול תבשילים כבדים יותר, כמו נזיד או מרק קטניות. ואילו באביב ובקיץ עדיפים מזונות אווריריים, כמו סלטי ירקות עם הרבה עלים ירוקים, ירקות מאודים או תבשיל יקרות ודגנים מוקפץ.

עסי את בטנך כשעה לאחר שסיימת לאכול

"הניחי את כפות הידיים על הבטן ועסי בעדינות בתנועות סיבוביות, שיסייעו בעיכול קל של המזון ויגרמו לגוף שלך להיות יותר ערני לאחר הארוחה, בכיוון מימין לשמאל".

עסי בעדינות בתנועות סיבוביות, שיסייעו בעיכול קל של המזון (צילום: שאטרסטוק)

קחי את עצמך לטיול קצר

"בכל הזדמנות, צאי לסביבה טבעית, פתוחה. חוף הים, פארק שכונתי או אפילו גינה ציבורית קטנה במרכז העיר. תני לגוף שלך לנוע בחופשיות, להשתחרר ממתחים, ממחשבות, מדאגות. הליכה ואפילו קצרה תחזק את הגוף, תשפר את הכושר ותשפיע על הבריאות הגופנית והנפשית.

תודי לעצמך על עצמך

בכל יום, היי שמחה על שאפשרת לשים את עצמך רגע במרכז, ונתת לעצמך כוחות מחודשים מהמתח והעייפות היום יומיים. הגוף שלך ישמח ויודה לך על כך".

את יכולה לבצע את התרגילים והלחיצות בכל מקום: כשאת יושבת במשרד, בהפסקת הצהריים, כשאת ממתינה לילדים שיסיימו את החוג, או כשהם מתרוצצים בגינה הציבורית, ואפילו באוטובוס או ברכבת בדרך אל ובחזרה מהעבודה. וגם – מול הטלוויזיה או לפני שאת נרדמת, במיטה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה