10 דברים שכדאי לך לדעת על העיכול שלך

מהם אנזימים ולמה הם חשובים, למה את סובלת לעתים מגזים או מעצירות ולשם מה את צריכה חיידקים? קבלי תשובות על שאלות הנוגעות למערכת העיכול שלך, וכמה פתרונות טבעיים

26/01/2017
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

altmandiagestionsec1יש לך בטן מלאה, מתהפכת לך הבטן, היא נדבקת לך לגב או לחילופין צמחה לך בטן... ישנם המון ביטויים בשפה העברית שקושרים את הבטן לתחושות, לרגשות ולכל מיני מצבים בחיים. הבטן, ולא רק כביטוי, נמצא אצלנו במרכז. אבל מה שבאמת חשוב לדעת עליה, קשור למערכת העיכול שהיא מכילה בתוכה. ומתברר שיש המון דברים שכדאי לדעת, שעשויים לעזור לך לשמור על עצמך, לשנות את אורח החיים ולהרגיש טוב יותר. קבלי 10 עובדות ממש חשובות:

1.יש לך עניינים בבטן?  את לא לבד. מליונים ברחבי העולם מרגישים כמוך. הפרעות עיכול, כמו עצירות כרונית, רפלוקס, זיהומים, מעי רגיז  וכדומה נחשבות לבעיה הרפואית השכיחה ביותר. בארצות הברית,  למשל, סובלים ממנה כ-70 מיליון  גברים ונשים אמריקנים. השכיחות הגבוהה של הפרעות עיכול מוסברת, בדרך כלל, במאפייני התזונה והחיים בעולם המערבי. בקיצור, את לא לבד.

2. מה חסר לך בצלחת? תזונה לא מאוזנת דלה בפירות ובירקות, בדגנים ובקטניות, וכן אורח חיים לא בריא, הכולל מיעוט של פעילות גופנית, חשיפה למזהמים שונים, סטרס ועוד -  נחשבים כגורמים העיקריים להפרעות עיכול. ואולם בעוד שבשנים עברו התרכז המחקר במה שאת ובני משפחתך אוכלים, תשומת לב רבה מופנית כיום למה שאינכם אוכלים. מתברר כי גם אכילת מזון טבעי, בריא ועשיר ברכיבים תזונתיים לא תמיד ימנע הפרעות עיכול, בגלל חסר של אנזימי עיכול.

3. פירוק ושחרור: אנזימי עיכול הם חלבונים שתפקידם לזרז תגובות כימיות בגוף, כמו פירוק מזון בצורה יעילה ומיטבית, שמסייע לשחרר את רכיבי התזונה שיש במזון כך שיוכלו להיספג למחזור הדם. מערכת העיכול שלך זקוקה ליותר מ-20 אנזימי עיכול, שמיוצרים לאורך מערכת העיכול, ובעיקר בקיבה, בלבלב ובמעי הדק. פירות, ירקות ודגנים הינם מקור נוסף לאנזימי עיכול. ואולם אנזימי העיכול נהרסים בעת בישול, שימור, הקפאה ושאר תהליכי עיבוד שעובר המזון המודרני, מערבי. התוצאה יכולה להיות מחסור משמעותי של אנזימים ופגיעה בתהליכי העיכול השונים.

האם את באמת דואגת לעצמך? הירשמי וקבלי עדכון על הכתבות שמעניינות אותך

altmandiagestionsec3

4. אנזימים, חזרו הביתה: הדרך הנכונה ביותר להחזרתם של האנזימים החסרים היא באכילת מזון טרי, מגוון, בצורתו הטבעית ככל הניתן. המלצה נוספת היא לאכילת מזון מותסס (ההסבר בהמשך). ואולם גם אם התזונה שלך טובה, ייתכן שלא תצליחי לספק לעצמך את כולם, לכן ההמלצה היא להיעזר בתוספי תזונה המכילים אותם.

5. חיים ותוססים: התפריט הים תיכוני וכן התפריט האסיאתי נחשבים לסוגי התזונה הבריאים בעולם. לא רק בגלל השפע, הגיוון והטריות עליהם הם מתבססים, אלא גם בגלל המזונות המותססים שהם מכילים, כמו יוגורט, ירקות כבושים,  גבינות מסוימות, ומוצרי סויה – מיסו, טמפה ועוד. חוקרי תזונה ממליצים על אכילת מזון מותסס, ואף מעידים כי הם עושים זאת באופן אישי על מנת להעשיר את המיקרוביום האישי שלהם, משום שמזונות אלה מכילים כמויות של חיידקים פרוביוטיים, כלומר של חיידקים "טובים".

6. הטובים והרעים – מצאו את ההבדלים: כ-100 טריליון חיידקים "טובים" מאכלסים את האברים הפנימיים שלך, מהפה ועד פי הטבעת, חלקם חיים גם על העור ובנרתיק שלך. לאוכלוסיית החיידקים הזו קוראים מיקרוביום וההרכב שלה הוא ייחודי לך. סוג של "טביעת אצבעות" פנימית, שבמידה רבה קובעת מי את, מהן הרגישויות שלך למזון, כיצד תרופות משפיעות עליך ואיך מערכת החיסון שלך מגיבה. קוראים להם חיידקים "טובים", משום שהם מבצעים בגוף שלך מגוון עצום של פעולות: הפקת אנרגיה וחומרים מזינים מהאוכל, ייצור של ויטמינים, סיוע בהתפתחות מערכת החיסון, בהגנה מפני זיהומים, בשמירה על בריאות תאי המעי ועוד.  למעשה החיידקים ה"טובים" הם קו ההגנה הראשון של הגוף מפני חיידקים "רעים" שיכולים לגרום למחלות זיהומיות.

altmandiagestionsec4

7. מי הזיז את החיידקים שלך? בתזונה המערבית ישנם גורמים רבים הפוגעים במגוון המורכב של חיידקי המיקרוביום. לשינויים הללו יכולות להיות השלכות בריאותיות שונות, ואולם ישנן דרכים בהן את יכולה להגן על החיידקים שלך וגם להעשיר את ההרכב שלהם. לגישה התזונתית הזו קוראים "פרוביוטיקה". מדובר במילה יוונית שמשמעותה "למען החיים". כשמדברים על פרוביוטיקה מתייחסים בדרך כלל למזון כמו יוגורט וגבינות מסוימות וכן לשימוש בתוספי תזונה המכילים מגוון של חיידקים "טובים" שעשויים לתרום לאיזון המיקרוביום במערכת העיכול.

8. רק בגלל הרוח: כידוע, סויה היא קטנייה, ונחשבת לאחת החשובות ביותר בתזונה, מסיבות מגוונות. לא פחות חשובות הן קטניות כמו שעועית, עדשים, חומוס ופול, שאופייניות יותר לתזונה הים תיכונית. ואולם ישנם רבים שנמנעים לאכול מהן בגלל ה"תוצאות" – קרי, הצטברות של גזים ותחושת נפיחות, שנגרמים בגלל הפחמימות והסיבים התזונתיים שהקטניות מכילות, משום שלמערכת העיכול שלך חסרים האנזימים שמפרקים את אלה. מי שמסייעים לעיכול הקטניות הם אותם "חיידקים טובים" שמתסיסים ומפרקים את הקטניות. תוצרי התסיסה והפירוק האלה מתבטאים כגזים. איך מתמודדים? ובכן ישנן המלצות שונות לבישול הקטניות באופן שיסייע בפירוק וימנע או יפחית את הגזים. ואולם הדרך הפחות ידועה, היא להיעזר בתוספי תזונה המכילים את האנזימים החסרים.

altmandiagestionsec2

9. אין עצירה: עצירות היא הפרעת עיכול נוספת שיכולה לשבש את איכות החיים ואף לעורר מצבי בריאות שונים. על פי הערכות שונות, כ-20% סובלים מעצירות והסיבה השכיחה ביותר לכך היא מיעוט של סיבים תזונתיים. עכשיו נסביר: סיבים תזונתיים הם פחמימות שהגוף אינו יכול לעכל. כאמור, ישנם סיבים תזונתיים ש"אחראיים" על היווצרות גזים ונפיחות, ואולם יש להם גם יתרון גדול מבחינת התזונה והבריאות: הם מזרזים את תהליך התרוקנות המעיים ולכן נחשבים לפתרון האולטימטיבי לשחרור עצירות ולמניעתה.

10. סיב הסיבים: בגדול, מחלקים את הסיבים התזונתיים ל-2 סוגים: מסיסים במים ושאינם מסיסים במים. הסוג הראשון נמצא בעיקר בפירות ובירקות ובקטניות. הסיבים הלא מסיסים נמצאים בעיקר בדגנים מלאים ובחלק מן הירקות. ההמלצה היא לצרוך מאלה ומאלה, בכמות השווה ל-30 גרם ליום. כידוע, מזון מתועש ומעובד דל מאד בסיבים, ולכן אם אינך יכולה להגיע לכמות הנדרשת באמצעות תזונה, ההמלצה היא לנסות להשלים את הכמות בעזרת תוספי תזונה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך




בחזרה למעלה