תשכחו ממאכלים של ארוחת בוקר: 5 טיפים לארוחת בוקר מושלמת

כולנו מכירים בחשיבותה של ארוחת הבוקר לגוף ולנפש, אבל לפעמים טועים בפרשנות שלה. מה מומלץ לאכול? מתי? שאלנו דיאטנית והתשובה: לא מה שחשבנו

תשכחו ממאכלים של ארוחת בוקר (צילום: שאטרסטוק)

תשכחו ממאכלים של ארוחת בוקר (צילום: שאטרסטוק)

"בבוקר תאכל כמו מלך, בצהרים כמו בן מלך, ובערב כמו עני" – אחד הטיפים העתיקים בעולם שעדיין תופסים חזק היום. 800 שנה לאחר שהרמב"ם קבע סדרי שולחן, רובנו ממשיכים עד היום לדבוק בתפיסה שאין כמו ארוחת בוקר מלכותית כדי להנדס לנו המשך יום נפלא.

מחקרים מראים שדילוג על הארוחה הפותחת עלול לגרום לנו לאכול יותר במשך היום, ושארוחת בוקר טובה מנטרלת עייפות, מורידה את רמת הכולסטרול בדם, ואפילו משפרת את הזיכרון לטווח קצר. אבל אין צורך במחקרים כדי לדעת כמה ארוחת בוקר מפנקת יכולה להקפיץ לנו את מצב הרוח. יש משהו בטיימינג הזה של תחילת היום שפשוט עושה לנו טוב בבטן, ולאורך זמן.

אז איך נהפוך את הארוחה הראשונה לארוחה המושלמת מבחינת הגוף והנפש? עינת עשהאל, דיאטנית קלינית מומחית להפרעות אכילה, הפרעות באכילה ואכילה רגשית, חולקת אתנו חמישה טיפים חשובים.

1. הקשיבו לגוף

מתי נכון לאכול? זו ללא ספק אחת השאלות הנפוצות, ועם אין ספור אסכולות ואמונות. אבל התשובה, מסתבר, נמצאת בתוכנו: אוכלים כשרעבים. "אין שעת אכילה מומלצת לכולם", אומרת עשהאל. "לאורך היום כולו חשוב לאכול כשרעבים, ולא כי צריך. זו גם הסיבה שכשאנחנו רעבים – חשוב להקשיב לצרכי הגוף ולא לדחות את הארוחה".

רעבים? תאכלו. אין סיבה לדחות את הארוחה (צילום: שאטרסטוק)

2. התכוננו מראש

לא תמיד יש לנו בבוקר את כל הזמן שבעולם לטרוח סביב ארוחה מפנקת  וכאמור ממש לא כדאי לדלג על ארוחה ולהגיע למצב של רעב לא מסופק. אם אתם יודעים שצפוי לכם יום עמוס מחר – הכינו את הארוחה מראש. יש הרבה דברים שניתן לעשות בערב הקודם, כמו למשל: עריכת השולחן, שטיפת ירקות, הכנת בלילה לפנקייק שתחכה לכם במקרר, הכנת כריכים או ממרחים מפנקים, הכנת קופסת אגוזים ומעט פירות יבשים ויוגורט. העיקר שלא תברחו מהבית עם בטן מקרקרת.

3. תשכחו ממאכלים של ארוחת בוקר

אמרנו כריכים ויוגורט, ואמרנו פנקייק, אבל למה לא דווקא מרק או פסטה? כן, מסתבר שלמרות מה שאנחנו רגילים לראות כמזונות של בוקר, אין חשיבות לסוג המזון שנאכל בחלק מסוים של היום. בישראל אוכלים בבוקר סלט, בצרפת קרואסון, בלבנון חומוס ובסין מרק אטריות. אין טוב או לא טוב, יש רק הרגלים ועניינים תרבותיים. אז מה הכי כדאי לאכול? מה שרוצים. "אין מזון מסוים שלא מתאים לארוחת בוקר, כל עוד הוא לא גורם לתחושה לא טובה וכל עוד הוא חלק מהרגלי אכילה בריאים ומזינים", אומרת עשהאל. "חשוב לאכול מה שהגוף מבקש. התאמת תפריט המזון להעדפות ולצרכים המשתנים של כל אחד ואחת גורמת להרגעת הגוף ומונעת בהמשך היום אכילה בולמוסית".

4. הוסיפו סיבים תזונתיים

אז בארוחת הבוקר אוכלים מה שרוצים, אבל חשוב לדאוג שבמה שרוצים יהיו גם סיבים תזונתיים כדי שהמשך היום ייראה וירגיש מצוין. עשהאל ממליצה להרכיב את ארוחת הבוקר מהמזונות שתרצו, ולהוסיף להם ירקות. "הירקות עשירים בסיבים תזונתיים ומעוררים את מערכת העיכול להפרשה מהירה יותר של הפסולת מהגוף", היא מסבירה. "הסיבים התזונתיים מכילים כמות גדולה של  וויטמינים ומינרלים בגוף, וגורמים לתחושת שובע לאורך היום".

5. גוונו את סוגי המאכלים

הדרך הטובה ביותר להתחיל את היום היא עם ארוחה טובה שכוללת את כל אבות המזון, ומסתבר שיותר קל לקבל אותם ממה שהיינו חושבים. אכילה של מגוון מאכלים שונים זה מזה תעשה כמעט תמיד את העבודה. "כל המזונות, פרט לסוכר שמכיל רק פחמימות, או שמן שמכיל רק שומן, מכילים את כל אבות המזון", מסבירה עשה אל, "כך שבכל ארוחה שמכילה כמה פרטי מזון יופיעו כל אבות המזון. הגבינה לדוגמה שייכת לקבוצת החלבונים, אולם מכילה גם שומן ופחמימה. הלחם ששייך לקבוצת הפחמימות מכיל גם חלבון וגם מעט שומן. כך שארוחה הכוללת לדוגמה גבינה, לחם, ביצה, טונה, אבוקדו, טחינה וירקות, תיתן לנו את כל אבות המזון. לא צריך לעשות יותר מדי חישובים, פשוט לגוון את הארוחה במזונות שונים – והגוף כבר ייקח את מה שהוא צריך".