תמים למראה, מסוכן לשימוש

הם נראים כמו משחקים תמימים למראה, כמו אתרים שלא צריך לשים לב אליהם או טרנדים שלא מסבים נזק, אבל מאחורי החזות התמימה מסתתרת בעיה. איך מזהים ונמנעים?

מכירים את מלכודת האותיות הקטנות? בכל פעם שנהיה מופתעים ממשהו, נגלה שלמטה וממש בקטן הזהירו אותנו מכל העלול להתרחש, אבל אנחנו לא קראנו עד הסוף. ממש כמו הסעיפים שכתובים בקטן, גם האינטרנט עמוס באתרים שלא מגלים את כל האמת, בטרנדים שמאחוריהם עומדים מניעים אפלים או סתם מפחידים, ואתרים שמנצלים את תמימותם של ילדיכם וחוסר תשומת הלב שלכם. הכירו את הסכנות הסמויות ברשת.

1. מכתבי שרשרת

צילום מסך

טקסטים שעוברים בוואטסאפ, מבטיחים לשולחי המכתבים גדולות ונצורות ולמתעלמים אסונות איומים ומוות. בעוד שמבוגרים יודעים לסנן את ההפחדה, ילדים צעירים נופלים לא פעם בפח וחוששים מאוד מרשימות ההפחדה הויראליות.

אז מה עושים? מסבירים את המניעים של מפיצי המכתבים האלה להפחיד ולשכנע את המקבלים לשלוח את המכתב ומוכיחים להם שזה לא יכול לקרות.

2. משחקי רשת בתשלום

זה מתחיל בתמימות עם משחק רשת שנראה חינמי ולא מזיק. התוכן אינו אלים או לכל הפחות מציג איזה מהלך משחקי אינטליגנטי ואתם בטוחים שסוף סוף נמצא המשחק המושלם. ואז מגלים בסוף החודש חיובים של מאות שקלים בכרטיס האשראי. משחקים רבים מציעים גרסה בסיסית וחינמית למשחק אולם מבקשים תוספת תשלום על כל שדרוג נוסף. ילדים, שלא תמיד מבינים את המשמעות עלולים להתפתות לרכישת פיצ'רים נוספים, אם כרטיס האשראי מותקן אוטומטית במחשב או בנייד הרכישה תתבצע כמעט באופן אוטומטי כשהגילוי מגיע רק במעמד החיוב.

אז מה עושים? לפני שאתם מאשרים לשחק במשחק, בדקו האם הוא כולל חיובים נוספים ואם כן הסבירו לילדים מה מותר ומה אסור וכיצד לזהות בקשה לחיוב. כמו כן, אל תשמרו את פרטי האשראי על המחשב או בחנות האפליקציות. אם מותקנת לכם מערכת חכמה לבקרה וניטור הרגלי הגלישה של ילדיכם, סמנו אתרים כאלה כדי שתוכלו לקבל התראה בכל פעם שהילד נכנס, או חסמו אותם לגלישה בשעות שאינכם יכולים לפקח.

3. אתרי צפייה במשחקי וידאו

האתר Twitch הוא אתר פופולרי במיוחד בקרב בני נוער וגיימרים ובכל חודש הוא מדווח על עשרות מליוני צפיות ומשתמשים מכל רחבי העולם. על פניו האתר תמים למדי ומציע לגולשים להעלות בשידור חי את משחק המחשב שלהם, כך שניתן לשחק עם משתתפים נוספים או לצפות במשחקים שלהם. האתר מציע גם את האפשרות לצלם את עצמך במהלך המשחק וכאן מתחילה הבעיה. כשילדיכם עולה לשידור מול מליוני צופים פוטנציאלים מכל העולם שהוא אינו מכיר, לרבים מהם עלולות להיות כוונות אפלות. לעיתים, נשים ונערות בלבוש מינימלי מנסות למשוך צופים נוספים באמצעות מסרים מיניים או עלולות להתפתות לכאלה עם קצת כושר שכנוע של משתמשים אחרים.

אז מה עושים? כמו תמיד הכל מתחיל בשיח פתוח וכנה ובמודעות לדברים. מומלץ להתנסות בעצמכם בשימוש באתר ולהבין טוב יותר את האמצעים העומדים לרשותכם להגן על ילדיכם. אם מדובר במתבגרים, מומלץ לחסום את האתר לגלישה בשעות הלילה.

4. משחקים אלימים

המשחק מאנהאנט צילום מסך

משחקי מחשב ורשת רבים מבוססים על שימוש באלימות, נשק ושלל פעולות שליליות על מנת להתקדם במשחק. הורים רבים אינם נותנים את הדעת להשפעת המשחקים האלה על ילדיהם. קרייג אנדרסון, חוקר אלימות מאוניברסיטת איווה שבארצות הברית, חקר את הנושא ועל פי הממצאים הרכיב מודל השפעה. לדבריו, ילדים הנחשפים לאלימות בטלוויזיה יחושו הזדהות עם הגיבור, אבל הצפייה היא פאסיבית, בניגוד למשחק מחשב שבו הילד הופך לגיבור עצמו, מי שלוחץ על ההדק או מנחית את מכת האגרוף. בנוסף, מתאר קרייג, משחקי המחשב מגובים בגרפיקה וסאונד המעצימים את הריגוש והחוויה, כל מכה או יריית אקדח מלווים באפקטים של סאונד ומראים את עוצמת הפגיעה, אלמנט שבמקרים רבים לא משודר בתכנים אלימים בטלוויזיה ובמיוחד כאלה שקהל היעד שלהם הוא בני נוער. לסיכום, מחדד המחקר את זמינותו של המשחק לעומת תכנית המשודרת בשעות ובימים קבועים, מה שמאפשר לילד להיכנס למשחק בכל זמן וללבוש את דמות הגיבור האלים, במצב כזה הוא יכול להיות אפוף באלימות למשך שעות ארוכות ביום.

אז מה עושים? לא סביר שתוכלו למנוע מילדיכם לחלוטין את המשחקים האלימים, שרבים מהם טרנדיים מאוד. חשוב להעניק לילדים מסגרת זמן משחק ולהגביל את שעות העיסוק במשחקים אלימים, בנוסף יש לעודד את הילדים להוציא אגרסיות ויצרים אלימים מודחקים באמצעות ספורט כדי לנתב את האנרגיות לטובת פעילות חיובית.

צילום: shutterstock