תלמדי להסתדר עם זה גם כשהילדים יתבגרו

מאז שניבה התגרשה מאביהו הכל השתנה. הילדים התבגרו, ההוצאות גדלו ואביהו הפך לאיש עסקים מצליח, שני דברים לא השתנו, גובה המזונות ואביהו שלא מעניין אותו כלום ושום דבר. גם לא הילדים

פרוליידי הסכם מזונות

את אביהו הכרתי בטיול הגדול להודו. הוא היה קיבוצניק, שועל טיולים ותיק, ואני עירונית מבולבלת .  אביהו היה צ'ארמר וורבלי שציטט את מהטמה גנדי ונלסון מנדלה כאילו גדלו איתו בקיבוץ. כלפי חוץ נראה היה שאביהו חי את הרגע מבלי לחשוב על המחר, אבל אביהו תמיד חשב עשרה צעדים  קדימה ולצידו הרגשתי הכי בטוחה בעולם. לא שמתי לב שאביהו מאוהב בעיקר בעצמו, הייתי מאוהבת עד מעל הראש ובטוחה שזה ימשך לנצח.

כשחזרנו לארץ עברנו לגור יחד בדירה תל-אביבית שאביהו קיבל בירושה מסבתו. אני למדתי קולנוע ואביהו הקים עסק קטן ללווי ותכנון טיולים להודו. לא תכננתי ללדת ילדים בגיל צעיר, אבל ההיריון הראשון הפתיע אותנו והחלטנו להתחתן. נישאנו על הדשא בחדר האוכל בקיבוץ בו אביהו גדל. כשסיימתי את התואר כבר היינו הורים לבן ובת שנולדו בהפרש של שנה.

כשסיימתי את התואר כבר היינו הורים לבן ובת שנולדו בהפרש של שנה (צילום:shutterstock)

אביהו היה עסוק כל יום כל היום בעבודה. ההכנסות שלו לא גבוהות יותר משלי, וכשביקשתי שיעשה מאמץ להרוויח מעט יותר כדי הוא טען שאני לא מפרגנת. הוא היה בטוח שבעתיד הקרוב העסק יגדל לחברה מצליחה. הוא חזר ואמר שכבר הפך לגורו של המטיילים. כל חייל משוחרר שיצא מהבקו"ם הגיע הישר אליו לתכנן את הטיול שאחרי הצבא. אביהו היה מאושר, אני לעומתו הייתי עסוקה בגידול הילדים 24/7 עייפה ומתוסכלת מחוסר הזמן לכתוב ולהציע תסריטים לחברות הפקה. כשהילדים נכנסו לגני ילדים, התנחמתי בעבודת מזכירות בחברת הפקה, מעודדת את עצמי שאם לא אהיה יוצרת גדולה בתעשיית הקולנוע, לפחות אוכל ליהנות מאבק הכוכבים.

מזוג מאוהב, הפכנו לשני אנשים מנוכרים. את מעט הזמן שבילינו יחד העברנו בריבים איומים. כשהילדים היו בני ארבע וחמש החלטנו להתגרש.

הפכנו לשני אנשים מנוכרים. את מעט הזמן שבילינו יחד העברנו בריבים איומים (צילום: shutterstock)

את חווית בית המשפט הייתי מעדיפה לשכוח. הייתי אמא צעירה לשני ילדים קטנים, עייפה, מותשת ובטוחה שלעולם לא אתאהב שוב. לרגע רציתי להרגיש את הביטחון ההוא שהרגשתי לצד אביהו בשנה הראשונה להיכרות שלנו. אבל לצידי עמד גבר שלא אכפת היה לו מכלום ושום דבר וזה כולל את הילדים ואותי.

מבית המשפט יצאתי עם הסכם גירושין שכלל משמורת שלי, מזונות שתאמו את ההכנסה הנמוכה של אביהו באותה תקופה, והסדרי ראיה שגרמו לי להתקף חרדה.

את סופי השבוע הראשונים בהם הילדים היו אצל אביהו העברתי בבכי, כל הגוף כאב לי כשלא ראיתי אותם יומיים שלמים. רגשות האשמה שלי היו עצומים, ובאותה תקופה החלטתי שלא משנה במה זה יהיה כרוך, לילדים שלי יהיה כל מה שיש לכל ילד אחר. אני אגדל ילדים שמחים ואהיה אמא שמחה.

די מהר הילדים ויתרו על סופי השבוע אצל אביהו. הם טענו שהוא ממילא עסוק כל הזמן בעבודה.  ואחרי מספר שנים הקשר של אביהו עם הילדים הסתכם בטלפון פעם בשנה ביום ההולדת, ובמזונות שהקפיד להעביר בזמן.

החברה של אביהו שגשגה. הוא הקים חברה נוספת וייבא ציוד למוצ'ילרים, ואחריה גם גייס צוות חילוץ שהפך למקור הכנסה נוסף.

ואצלי? שגרה. עבדתי במשרה כפולה, גידלתי ילדים שמחים, עמדתי בהחלטה להיות שמחה, אבל ההוצאות גדלו ביחס ישיר להתבגרות שלהם. פתאום היה צריך יישור שיניים, והמתבגר צמח בכל חודש בשני סנטימטר ובהתאם לכך נזקק לנעליים חדשות באותו קצב, וחוגים, ושעורי נהיגה, ומה לא?

שרדתי מהלוואה להלוואה עד שהבנק לא אישר לי יותר הלוואות ולא חריגה ממסגרת האשראי.

החברים שלי בעבודה שכנעו אותי לצלצל לאביהו ולבקש ממנו להשתתף בהוצאות. אביהו נשאר אביהו. הבטיח שיחשוב על זה, אמר שהוא עסוק מאד וסיים את השיחה. אחרי חודש אביהו שלח לי הודעה: "בהסכם הגירושין שלנו נקבעו מזונות. תלמדי להסתדר עם זה גם כשהילדים התבגרו".

התשובה שלו לא הפתיעה אותי. זה אביהו. ידעתי שאין טעם לנסות לדבר איתו שוב. אבל מאז אותה הודעה לא הצלחתי אפילו להעמיד פני שמחה.

לא הצלחתי אפילו להעמיד פני שמחה (צילום: shutterstock)

ההחלטה לפנות לעו"ד נבעה בעיקר מהידיעה שבקרוב אצטרך לומר לילדים את צמד המילים שלא אמרתי להם מעולם "אי אפשר". שם, אחרי חצי שעה מביכה של בכי וחבילה שלמה של טישו, הצלחתי לספר לעורך הדין למה באתי. הייתי בטוחה שהשלב הבא יהיה מלחמות איומות בבית משפט. עורך הדין ניסה הרגיע אותי ולהסביר כיצד יפעל כדי שבית המשפט יבחן מחדש את הסכם הגירושין. להרגיע אותי היתה משימה בלתי אפשרית, וכך גם היה לאורך כל המשפט כשהייתי בטוחה שממש עוד רגע אעמוד מול ילדיי ואשמיע להם את מה שהיה עבורי הנורא מכל. אבל טעיתי. בדרכו השלווה, עורך הדין שייצג אותי הביא לבחינה מחדש של הסכם הגירושין. והיום אני מרגישה כמו מי שיצאה מהכלא של עצמה.

**************

מה היה לנו שם

עו"ד רוני קדמי, עו"ד לענייני משפחה מחברת "פרוליידי", מסביר:

מדובר במקרה בו המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין אינם מתאימים למציאות שהשתנתה. צרכי הילדים שהאשה מגדלת במשמורת יחידה השתנו והכנסותיו של הגרוש גבוהות בהרבה מכפי שהיו בזמן החתימה על הסכם הגירושין.

איך מתמודדים עם מצב בו המזונות כבר קבועים בהסכם ואינם מתאימים למציאות העכשווית?

ניתן להוכיח באמצעות כלים משפטיים שצרכי הילדים השתנו מאז נחתם הסכם הגירושין ושרמת ההכנסה של הגרוש גבוהה משמעותית מכפי שהיתה כשנחתם ההסכם.

ניתן להוכיח באמצעות כלים משפטיים שצרכי הילדים השתנו מאז נחתם הסכם הגירושין (צילום: shutterstock)

מהו המהלך העיקרי לפתיחת הסכם גירושין וקביעת מזונות מחדש?

במקרה כזה חשוב שתפני לעו"ד מתמחה לענייני משפחה בלבד. עורך הדין יפנה לבית המשפט עם ההוכחות לשינוי צרכי הילדים ויכולת תשלום המזונות של האב. במצב דברים כזה בית המשפט יבחן את הגדלת המזונות, תוך הוכחה לפיה האב הגדיל את הכנסותיו משמעותית וכן, הנטל הכלכלי רובץ במלואו על כתפי האם, משפסק האב לפגוש את ילדיו. במקרה כזה סביר להניח שבית המשפט יקבע מזונות שתואמים את המציאות החדשה.

וודאי שלעו"ד ניסיון רב בתביעת סעדים ו/או צווים דחופים (תביעה לתשלום מיידי של דמי טיפול והוצאות הילדים), ושיש לו ניסיון בכל הקשור לפתיחה מחדש של הסכם גירושין.

איך מתמודדים עם החרדות והלחץ הנובעים מעתירה לשינוי הסדרי ראיה וגובה מזונות?

ציפי צאושו מזרחי, יועצת ומאמנת בשיטת 'הדיאלוג', מ"פרוליידי", מסבירה:

אחת הבעיות הנפוצות בקרב נשים קשורה בכסף ולא פעם הן טוענות שלא נעים להן לבקש או חמור מזה, שלא מגיע להן. לצערי הרב זה ממש מושרש בDNA  הנשי לאורך דורות. לעיתים נוצרים מצבים קיצוניים שנשים דורשות את המגיע להן ואז מרגישות רגשות אשמה. בתהליכי גירושין חשוב לשנות גישה בכל הקשור לכסף, משאבים וצרכים:

כסף הוא משאב המאפשר קיום והתפתחות, ויאפשר לך ולילדים להתקיים ולהתפתח (צילום: shutterstock

1. התייחסי לכסף כפי שהוא באמת. כסף הוא משאב המאפשר קיום והתפתחות, ויאפשר לך ולילדים להתקיים ולהתפתח. עשי הכל כדי להתנתק מרגש ולהתיחס רק לעבודות, כך תוכלי להתמודד באופן טוב בתהליך המו"מ בענייני כסף.

2. החיים מלאים בעליות ומורדות. בתקופות של קושי חשוב לבקש את המגיע לך ולא ממקום קורבני ונואש אלא לאור הנסיבות באותו רגע בחיים.

3. קבלי תמיכה ועזרה מכל מי שרק יכול לסייע לך לעבור את תהליך הזה מתוך עוצמה ועמידה על שלך ולא ממקום של נמוך.

4. הזכירי לעצמך שאת עוברת את אחד מתהליכי העצמה המשמעותיים בחיים הכוללים: עמידה על שלך, ביטוי עצמי והתמודדות עם קשיים. אם תעברי את השיעור הזה טוב, תמצאי שההשפעה החיובית תבוא לידי ביטוי בתחומי חיים רבים אחרים.

***********************

לשיחת יעוץ דיסקרטית : 072-2440408

המדריך המלא למתגרשת המתחילה נמצא ממש כאן

רוצה ללמוד עוד על הזכויות ודרכי הפעולה שלך בזמן גירושין? לחצי כאן

 .

*האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.