תבלין עם אופי: ג'ינג'ר

הוא מונע ומקל על בחילות (וזה מוכח מדעית) ובמיוחד לנשים בהריון, הוא מקל על דלקות, מפחית לחץ דם ושומר על בריאות הלב: הג'ינג'ר, עובדות חריפות

ginger-568-dorot

ג'ינג'ר הינו צמח פקעות רב שנתי אשר שייך למשפחה של ההל והכורכום. החלק בשימוש נקרא שורש אבל הוא בעצם גבעול מעובה אשר מגודל על ידי האדם למטרות קולינריות ורפואיות לפחות 2000 שנה ומקורו בצפון אסיה ובאזורים טרופיים. סין והודו הן המדינות המובילות ביצור של ג'ינג'ר שמיוצא בדרך כלל כשורשים מקולפים ועד בלתי מקולפים.

הג'ינג'ר שימש למטרות רפואיות עוד בזמנים קדומים, הן באופן מיובש והן כטרי. למעשה, ידוע  תיעוד מלפני 2500 שנה של שימושים רפואיים בצמח הג'ינג'ר. הדיאטנית הקלינית לימור בן חיים מרחיבה: "בתקופות קדומות השתמשו בו באסיה ובאפריקה לשימושים רפואיים שונים ובאופני הכנה שונים כמיצוי, חליטה, או מיובש.  . הסינים, משתמשים בג'ינג'ר מאז ועד היום לכאבי קיבה, הקאות, שלשול, קוצר נשימה ושיעול. וכן  לטיפול במצבי חום כדי לחמם את הגוף, לשפר חולשה ודופק איטי, חיוורון ואחרי אובדן דם".

 

מונע בחילות

המנגנון לא ידוע אך כנראה  בעל השפעה ישירה על פעילות מערכת העיכול. המחקרים מראים שג'ינג'ר יכול לעזור במניעת בחילות והקאות בזמן נסיעה בכלי רכב, שיט בסירה או טיסה, לילדים ולמבוגרים כאחד. כמו כן הוכחה השפעתו במצבים רפואיים טיפוליים כמו בחילות הנובעות מטפול כימותרפי או אילו שמתרחשות לעיתים לאחר ניתוח.

הג'ינג'ר הוכח גם כמסייע לבחילות הריון: ביטאון רופאי המשפחה של ארה"ב פרסם שטיפול בג'ינג'ר בבחילות הריון נמצא כבטוח הן לאישה ההרה והן לעובר וגם בהמלצות איגוד הגניקולוגים הישראליים מצויה המלצה על יעילות ובטיחות שימוש למצב זה.

מקל על דלקות

לרכיבים המצויים בג'ינג'ר נמצאו תכונות נוגדות דלקת. על כן נבדקה השפעתו על כאב, דלקת ומוגבלות בדלקות פרקים ומפרקים.

מקל על כאב

רכיבים שונים המצויים בגי'נג'ר כמו ג'ינג'רולים, שוגאולים, פרדולים ועוד, מדגימים במעבדה תכונות נוגדות דלקת מגוונות והקלה מסוימת על כאבי שרירים כמו לדוגמה בכאבי שרירים לאחר ביצוע פעילות גופנית מאומצת.

מסייע לבריאות הלב

במחקרי מעבדה נמצא כי לג'ינג'ר השפעות נוגדות דלקת, נוגדות חמצון, מפחיתות לחץ דם וכן נוגדות קרישה. השפעות אלה ידועות כמפחיתות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.

Zingiber dorot-634

המתכון של דורות ללביבות בטטה וג'ינג'ר

המצרכים הדרושים:

1 ק”ג בטטות קלופות וחתוכות לקוביות
1 כוס קמח לבן
1 ביצה
3  טבליות ג’ינג’ר דורות
מלח ופלפל שחור
2 כפות חמאה

מצרכים לרוטב:
 1 גביע קרם פרש
1/4 כוס עירית קצוצה
מלח ופלפל

אופן ההכנה:

  1. מבשלים את הבטטות בסיר בינונים עם מים כ-10 דקות, עד לריכוך הבטטות.
  2. מסננים את הבטטות מנוזלים.
  3. מועכים בקערה את הבטטות עד לקבלת מחית, מוסיפים את הביצה, קוביות הג’ינג’ר, קמח, מלח ופלפל ומערבבים היטב עד לקבלת מרקם אחיד.
  4. מכניסים למקרר לחצי שעה ולאחר מכן מוציאים ויוצרים לביבות/
  5. מחממים חמאה במחבת גדולה ומכניסים את הלביבות, מטגנים כ-3 דקות מכל צד ומוציאים מהמחבת.
  6. בקערית קטנה מערבבים את הקרם פרש עם העירית ומתבלים במלח ופלפל.

מגישים על צלחת עליה מניחים קרם פרש ומעליו את הלביבות.

batatya-levivot-dorot

טיפ בריאות וחיסכון בזמן

ג'ינג'ר טרי יש לאחסן במיכל סגור היטב בכדי למנוע חדירה של לחות שמרקיבה את השורש. עדיף לצרוך שורש ג'ינג'ר טרי כי בתהליך עיבוד או חימום כמות המרכיב ג'ינג'רול יורדת. לעומת זאת, הרתחה או צלייה למשך 6 דקות תשיג את התוצאות הטובות ביותר על פעילות נוגדת חימצון. אין לך זמן או סבלנות להתעסק בשימור ואיחסון? תדאגי לכך שטבליות ג'ינג'ר טרי קצוץ יהיו לך תמיד במקפיא.

jinger-470-dorot

* כל המידע המופיע בכתבה הוא אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול
| צילומים: יחצ, שאטרסטוק |