שעור שני: לבחור נכון, לבחור בטוב

אחרי שהבנת שאת רוצה ומוכנה לעשות שינוי בחיים, איך לבחור את מה שמתאים לך? המלצות שיעזרו לך לקבל החלטה נכונה בבחירת מסלול לימודים מקצועי לקראת קריירה שנייה

כיצד לבחור את התחום שמתאים לך? המלצות שיעזרו לך להחליט נכון (צילום: שאטרסטוק)

בחרי את מסלול הלימודים המקצועי שייתן לך את הכלים לעסוק במה שבוער בך (צילום: שאטרסטוק)

אם בבחירת התואר האקדמי התמקדת ביוקרה או במקצוע נדרש, אם שמת עד כה את החלום של באחסון ארוך טווח, בסיבוב הקריירה השני כדאי ללכת דווקא בכיוון ההפוך – בחרי את מסלול הלימודים המקצועי שייתן לך את הכלים והידע הנחוצים כדי להתחיל לעסוק במה שבוער בך, במה שיכול להיות הייעוד שלך.

וזה אכן מה שרוב האנשים, ובעיקר נשים, עושים בבחירת קריירה שנייה: הולכים עם נטיית הלב. וזה משאיר אותנו עם שתי שאלות:

1. איך תדעי שנטיית לבך אכן יכולה להפוך לעיסוק משגשג ופרנסה טובה?

2. איך תבחרי את מסלול הלימודים המתאים שיכשיר אותך לעסוק בתחום החדש?

״להבדיל מלימודי תואר, לימודים מקצועיים מקנים כלים מעשיים, שמשלבים רמה אקדמית גבוהה עם ניסיון מהשטח, שמאפשרים לבוגרים לצאת במהירות גבוהה יחסית לדרך תעסוקתית חדשה, שאותה הם כל כך רוצים לעצמם״, אומר ליפז ויניצקי, מנהל מערך לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה. ״זו הזדמנות מצוינת למי שרוצים לשדרג את הכלים והידע שלהם ולהתחרות על תפקידים בכירים בשוק, או למי שרוצים לעשות הסבת קריירה ולהתחיל פרק חדש בחיים התעסוקתיים, אפילו כעצמאים״.

oul02030117-1

בכדי שתוכלי לבחור במסלול הכי נכון עבורך לקראת שינוי קריירה, ויניצקי ממליץ לשים לב ל-5 דברים שיעזרו לך לדעת שאת במסלול הנכון עבורך:

1. לבחור עם הלב – בשלב זה של חייך כבר אין את הלחץ הסביבתי על יוקרת התואר או הרצון של ההורים, זה הזמן לבחור במקצוע שאת מתחברת אליו ורואה את עצמך עוסקת בו למשך שנים, בהנאה, בתחושת מימוש עצמי ובחדוות עשיה.

2. מקצוע זה מקצועי – לימודי מקצוע חייבים ללמוד במקום מקצועי מאוד, שמעניק תעודה מוכרת ומכובדת, שתיתן לך יתרון משמעותי על פני מחפשי עבודה אחרים לכשתסיימי את לימודייך. בחרי בגוף מוכר ומוערך ללמוד בו.

״בשונה מלימודים לתואר אקדמי, בלימודים מקצועיים לפן היישומי יש חשיבות גדולה מאוד״, מוסיפה שירי פירוביץ׳, מרצה במסלול לעיצוב גרפי לניו מדיה של ביה״ס ׳חשיפה׳, ״במקצוע כמו עיצוב תקשורת חזותית או עיצוב פנים למשל הרבה פעמים תיק העבודות הוא זה שיעשה את ההבדל עבור הסטודנטים שלנו שכיצאו לחפש עבודה בתחום, לכן חשוב לוודא שמסלול הלימודים מציע גם בניית תיק עבודות איכותי".

3. ללמוד מהטובים ביותר – חשוב להתעניין ברשימת המרצים המלמדים במסלול שבחרת. כאמור, לימודים מקצועיים מקנים כלים שמבוססים על ניסיון מהשטח, וכאן תרצי ללמוד מהטובים ביותר.

4. מי שיושב מצדדי, מאחורי ומלפני – כדאי להתעניין מיהם הנרשמים ללימודים שאת מעוניינת בהם במקומות השונים. עמיתייך לספסל הלימודים יכולים להיות מקור לידע רב, ובמוסד לימודים איכותי ישבו לבחירה כזו משמעה בחירה להשתייך לטובים ביותר.

5. מעל ומעבר – פעמים רבות מקצוע חדש או עסק חדש מצריכים כלים שמעבר לתחום העיסוק עצמו, למשל ידע רחב יותר במחשבים או שיווק דיגיטלי. להימצאותם או היעדרם של כלים אלה בידייך יכולה להיות השפעה עצומה על מידת היכולת שלך להצליח בראשית דרכך החדשה. אם אכן זה המצב, חשוב לבחור גם בקורס מקביל ללימודי המקצוע שיעניק לך את הכלים והידע הדרושים ליישום החלום שאיתו הגעת ללימודים.

״רבות מהסטודנטיות שלנו מגיעות כשיש להן מטרה ברורה, הן עובדות בחברה מסוימת ודרושים להן כישורים נוספים כדי להתקדם לתפקיד בכיר יותר, מעניין יותר, מאתגר יותר. לימודי מקצוע זה הפתרון המושלם למי שמחפשות לא רק קריירה שנייה, אלא גם קידום לקריירה״ מרחיבה פירוביץ׳. ״הן מגיעות עם ידע רב, ניסיון רב ובשלות, וההתקדמות שהן עושות היא מטאורית. ברכישת כלים מקצועיים הן מעשירות את ארגז הכלים שלהן והופכות לנכס רב תחומי למקום העבודה שלהן".

 

לשיעור הבא >>

<< לשיעור הקודם