שנת תרבות הונגריה בישראל: מופע בלט גיור

להקת המחול החשובה ביותר של עולם המחול ההונגרי מגיעה לישראל לביצוע עם ה"בולרו" למוסיקה של ראוול ו"הפסנתר" למוזיקה של פרנץ ליסט בביצוע חי על הבמה של הפסנתרן הבינלאומי יאנוש באלאזש

"גיור" – להקת הבלט החשובה והמובילה של עולם המחול ההונגרי העכשווי – תגיע בחודש יוני הקרוב לישראל כחלק מאירועי שנת תרבות הונגריה בישראל. הלהקה מגיעה לארץ עם שתי יצירות מפסגת הרפרטואר שלה: ה"בולרו" של ראוול לכוריאוגרפיה של אנדרס לוקאש (ANDRÁS LUKÁCS) וה"פסנתר", לכריאוגרפיה של לאסלו ולקי (VELEKEI LÁSZLÓ), מנהלה האמנותי של הלהקה, למוזיקה של פרנץ ליסט בביצוע חי על הבמה של הפסנתרן הבינלאומי, יאנוש באלאזש (BALÁZS  JÁNOS). הלהקה מבצעת רפרטואר מגוון הדורש מהרקדנים מיומנויות רבות, מבלט קלאסי ועד לריקוד עכשווי, מתיאטרון מחול ועד הפקות ילדים.

המופעים יתקיימו בשיתוף השגרירות ההונגרית בישראל  בתאריכים 3-1 ביוני 2019 בתיאטרון ירושלים, תיאטרון גשר והיכל אמנויות הבמה הרצליה

בלט גיור צילום יחצ

בלט גיור נוסד בשנת 1979 על ידי קבוצת רקדנים בוגרי מכון הבלט ההונגרי. במהלך השנים נוצרו כוריאוגרפיות של מחול מודרני ובעצם הלהקה שתפסה מקום מרכזי בחיים האמנותיים בהונגריה, לימדה את הקהל שפת מחול חדשה ומודרנית. כיום הלהקה כאשר היא ממשיכה לשמור על אלמנטים מסורתיים של תיאטרון מחול תוך אימוץ מגוון רחב יותר של סגנונות והרחבת שיתופי פעולה אמנותיים עם  אמנים, מלחינים, מעצבי במה, סופרים וכוריאוגרפים בעלי שם עולמי ובהם רוברט נורת', ליבור ואקוליק, מארי ברולין-תני, גינתר פיק, רוברט קוהאן, אלכסנדר שניידר-רוסמי לצד עבודה עם הכוריאוגרפים של הלהקה – ויליאם פומין, ברברה בומביץ ואוטו דמקאץ'.

כיום מופיעה הלהקה על הבמות החשובות בעולם כגון תיאטרון ג'ויס בניו יורק, אולם המלכה אליזבת בלונדון, סקאלה במילאנו, ובמדינות וערים רבות כמו אוסטריה , אתונה, פריז, אמריקה, יפן, סין, הודו, רוסיה, דנמרק וכו'. מנהלה האמנותי של הלהקה, לאסלו ולקי, הצטרף לבלט גיור בשנת 1997, שנתיים לאחר מכן הוא הפך לסולן הלהקה  ומ- 2015 הפך למנהלה האמנותי של הלהקה.

בלט גיור צילום יחצ

"נגשתי בזהירות למוסיקה המפוארת של ראוול, כי הבולרו הוא יצירה המנוגנת בכבדות ועמוסה בקלישאות", מספר ולקי. "רבים כבר יצרו למוסזקה הזאת, כולל כמה קלאסיקות (מוריס ביארט, איוון מרקו), בלתי נשכחות. הבולרו שלי הוא יצירה ללא שום עלילה, המיועדת לעשר רקדניות ועשרה רקדנים, אשר רוקדים בתלבושות אחידות, בגלימות שחורות ענקיות ומנסים לתת את האשליה של סלון נשפים מונומנטלי אפל עם נימה קרה". לסלו מדבר על בחירת שני המופעים הספציפיים. "שמנו דגש רב על הבחירה, שני קטעים מהרפרטואר של להקת הבלט בת 40 שנה, שמשקפים את התרבות שלנו. שני הכוריאוגרפים שיציגו בפני הקהל הישראלי את הדואליות בחיים ובאמנות ומייצגים בדיוק את ערכי הונגריה. מעבר להצגת ערכים של המדינה, חשוב לנו להראות סנטימנטים אמנותיים, בלי קשר למיקום הגיאוגרפי".

ולקי מסביר גם את סוד הקסם של גיור. "כרקדן לשעבר, כוריאוגרף ומנהל אמנותי של גיור, אני מאמין שהאנסמבל מיוחד בגלל האופן בו נולד. להקת גיור, נוסדה על ידי בוגרי מוסד הבלט ההונגרי ב-1979, וקיבלה חיים חדשים תחת הנהגתו של איוואן מרקו. לאחר שכבשו את הקהל ההונגרי, המופעים שלהם זכו להצלחה בינלאומית בתקופה קצרה של זמן. מטרת הלהקה היא לתמוך בצמיחת קהל מדור לדור, שאוהב ומבין את אמנות המחול בעולם התעשייתי".

קטע מתוך היצירה

[youtube WyWWb054tf4]

היצירה הנוספת "פסנתר", של הכוריאוגרף לאסלו ולקי למוזיקה של פרנץ ליסט תבוצע במיוחד לביקור בישראל עם הפסנתרן הבינלאומי, יאנוש באלאזש. למרות גילו הצעיר באלאזש, הוא אחד הפסנתרנים ההונגרים המצליחים והמוצלחים ביותר בתחום מוסיקה הקלאסית בימינו, ידוע בשל הופעותיו באולמות הקונצרטים היוקרתיים ביותר בעולם. הוא זוכה פרסים בינלאומיים רביים ומאז  2017 הוא חבר בחבר השופטים של תחרות  המוסיקה הקלאסית הטלוויזיונית המופקת על ידי הטלוויזיה ההונגרית. השנה הוא התמנה למנהל האמנותי של מרכז התרבות ע"ש ז'ורז 'צ'יפרה.

בלט גיור צילום יחצ

תאריכים:

1.6.19 , מוצ"ש, שעה 20:30 בתיאטרון ירושלים , מרכוס 20 , ירושלים .

רכישת כרטיסים : בימות *6226 או בקופת התיאטרון 02-5605755

2.6.19, יום ראשון, שעה 20:30 בתיאטרון גשר .

רכישת כרטיסים : בקופת ת"א .*2207

3.6.19, יום שני , שעה 20:00  , היכל אמנויות הבמה הרצליה, ז'בוטינסקי 15 הרצליה.

רכישת כרטיסים : בקופת ההיכל 1-700-70-29-29

מחירי כרטיסים 199 – 249 ₪