שמרו על הקול שלכם

הקול שלנו מהווה כלי חשוב לביטוי ולכן חשוב לשמור עליו. מה ההבדל בין קול צרוד לבין דלקות במיתרי הקול, כיצד נוכל לטפל ולהקל על הכאב. כל התשובות לפניכן

למיתרי הקול יש תפקיד חשוב: הם אחראים על הפקת הקול, מונעים חדירה של וירוסים, חיידקים וגופים זרים. כמו כן, יש להם תפקיד חשוב במערכת הנשימה, מיתרי הקול המאפשרים מעבר אוויר לקנה הנשימה, לריאות ועוד.

מספר סימנים יכולים להעיד על צרידות. הסימן המובהק והגלוי הינו שינויים בקול. בנוסף עשויים להופיע שיעול, כאבי גרון, כחכוח וחוסר נעימות בגרון. לעיתים יכול להופיע ריח מהפה, קשיים בנשימה, אנו יכולים להרגיש נפיחות ואודם במיתרי הקול.

מה שלום הקול שלכם? (צילום שאטרסטוק Image Point Fr’s)

מדוע אנו הופכים להיות צרודים?

מיטל אלנקוה רוקחת אחראית סופר-פארם מסבירה כי צרידות  נובעת כאשר אנחנו משתמשים בצורה לא נכונה בקול שלנו, למשל ע"י צעקות, הרמת קול או דיבור ממושך. סיבה נוספת להיותנו צרודים יכולה להיות קשורה לאלרגיות או דלקות וזיהומים בדרכי הנשימה העליונות ואף היווצרות מחלות שונות כגון הופעה של יבלות על מיתרי הקו ופוליפים. בחורף למשל,  עולה שכיחות לדלקת גרון שהתפשטה למיתרי הקול, יצרה נפיחות, בצקתיות או התקררות שאחד מהסימפטומים הינו נזלת או הפרשה מוגברת של ליחה מצטברת על מיתרי הקול שגורמת לצורך עז להשתעל או לכחכח בגרון.  כמו כן ישנן מחלות ויראליות שונות המלוות בחום גורמות לאודם ונפיחות במיתרי הקול. סיבות נוספות הן גנטיות, עישון יתר או לחץ נפשי שאחד הסימפטומים הוא הקושי להשמיע קול.

האבחון נעשה ע"י רופא/ת משפחה או רופא/ת אף אוזן גרון אשר יעריך את הסיבות השונות לצרידות ויחליט על אופי הטיפול.  אל תמעיטו בחשיבות הטיפול והאבחון, לעיתים החמרה בצרידות עלולה להוביל לקשיי נשימה, בצקות מיתרי הקול ובעקבותיהם קשיי נשימה.

כך תטפלו בצרידות

לחיטוי והקלה על כאבי גרון

מיטל אלנקווה מציינת שקיימים תכשירים להקלה ולטיפול בצרידות שניתן לרכוש ללא מרשם רופא, אך חשוב להתייעץ עם הרוקח לפני השימוש ולדווח לו על נטילת תרופות אחרות, על מחלות רקע, על הריון ועל הנקה.

  • טבליות מציצה כגון: סטרפסילס, למוסין, קלירוצין עשויים לתרום בהקלה על כאב גרון אשר עלול להפריע לשתייה, אכילה או דיבור , וגורם לצרידות.

קלירוצין של לייף, למוסין וסטרפסילס (צילום: יח"צ)

  • לכסניות למציצה N  צרידות MD, clear voice  כמוסות קול צלול יכולות לסייע בהקלה על צרידות וגירויים בגרון.
  • ספיד גרון תמיסה צמיגה היוצרת שכבת מגן המסייעת בטיפול בדלקת גרון יכולה לסייע בעצירת התפתחות הזיהום.

N צרידות של לייף, וספיד גרון (צילום: יח"צ)

  • פרופוליס, המכונה "האנטיביוטיקה של הטבע" יכול לתרום בהקלה על כל הקשור לכאבי גרון וצרידות. ניתן לבחור בין לכסניות למציצה או תרסיס.
  • כמוסות הומופאטיות כגון: הומיאווקס גרון וקול טבליות לעיסה לטיפול בכאבי גרון וצרידות.

הומאווקס קול וגרון של בוארון (צילום: יח"צ)

צרידות נובעת מדלקת במיתרי הקול

 לעיתים צריך פשוט לתת מנוחה לגרון, להמעיט בדיבור ולא לצעוק. אם אתם מורים או עוסקים במקצוע שמחייב לשוחח, השתדלו להשתמש בעזרים כגון מיקרופון. במקרים קיצוניים מציינת מיטל אלנקוואה, ימליץ רופא/ת המשפחה לצרוך משאף המכיל סטריאודים שעוזרים לצרידות.

באם הסיבה לצרידות נובעת בשל שימוש לא נכון במיתרי הקול, קלינאי תקשורת יוכל ללמד כיצד להשתמש בצורה המיטיבה עם מיתרי הקול.

תה עם דבש ג'ינג'ר ולימון, טעים ומקל על הקול (צילום: שאטרסטוק  Ostranitsa Stanislav)

הקפדה על שתייה

אסנת בוברוב דיאטנית לייף סופר-פארם מדגישה שיש לשמור על "מיום" כלומר על שתייה והרטבה של הגרון גם לחלל הפה וגם לחלק האחורי של הלשון, בייחוד בזמן דיבור ממושך. רצוי לשתות כל 20 דקות ולחזק את המים עם ג'ינגר, דבש ולימון. בניגוד למה שחושבים, לא מומלץ לשתות מים חמים.

כדי לסייע להפרשת הרוק, מומלץ למצוץ סוכריות או אפילו תפוח ירוק. אסנת מסבירה כי מאכלים חריפים, מטוגנים ושתיית אלכוהול  מגבירים את חומציות הגרון ולכן מומלץ להימנע. בנוסף, עישון אקטיבי ופאסיבי ואף כחכוח בגרון, עלולים לפגוע במיתרי הקול לכן מומלץ להימנע משניהם.

 .