שלמות, אהובות ונוכחות במרחב: קטלוג הניצחון של מחלימות סרטן השד

עשר שורדות סרטן השד התכנסו לצילומים של "יופי אמיתי", קטלוג בגדי ים שחוגג את ניצחון החיים והנשיות. "גם נשים שעברו ניתוחים בשדיים יכולות לדגמן ולהגיד ניצחתי", אומרת יאנה, יוזמת הפרויקט

לקטלוג בגדי הים של "יופי אמיתי", לחצו כאן

כדי לנצח מחלה שמוחקת לך את היופי והנשיות, חייבים למצוא אותם בחזרה, בדרך שלנו. זה מה שיאנה דרום (36) עושה כבר ארבע שנים ברשת החנויות שלה, שמציעות אביזרים ומוצרי אופנה לנשים המתמודדות עם סרטן השד. באמצע חודש מאי יזמה יאנה, בשיתוף עם סלונה ועם מותג הטיפוח Dove את "יופי אמיתי" – קטלוג בגדי ים מיוחד שצולם בבריכת מלון 'פוליהאוס' בתל אביב, אשר כולל ייצוגים אופנתיים, נשיים, מרגשים ועוצמתיים של לא פחות מעשר נשים שורדות סרטן השד.

המשתתפות בקטלוג הן נשים אמיצות בגילאי 25-65 שעברו את כל סוגי הניתוחים בשדיים, חלקן עדיין מתמודדות עם המחלה, ולמרות זאת הן הסכימו לעמוד בגאון מול המצלמה, ולהציג לראווה את בגדי הים המרשימים של יאנה, בגדי ים שנתפרו במיוחד כדי לענות על הצרכים החדשים של שורדות סרטן השד.

קטלוג יופי אמיתי (צילום: גלית סבג)

כשאני מגיעה לסט הצילומים אני מופתעת לראות את הנשים הללו כשהן גאות, שלמות, אהובות ונוכחות במרחב. ככל שאני משוחחת איתן, כך אני מבינה שמדובר בנשות חיל שידעו לזהות את התקווה גם בזמנים הקשים שבהם שום דבר לא היה בטוח יותר, לביאות שהצליחו לראות את האור שהפציע מבעד לדמעות המלוחות, ולדהור קדימה.

לפתוח את התודעה 

"הפרויקט נקרא 'יופי אמיתי' כי הקריאה של כולנו פה היום היא לפתיחת התודעה לסוגים מאוד רבים של יופי, כדי באמת לעזור לנשים להרגיש שהן יפות בכל גיל ובכל מצב בריאותי", אומרת אימי עירון, מנכ"לית סלונה, שהגיעה לחגוג עם הנשים את יום הצילומים המיוחד.

מדוע היה חשוב לסלונה להפיק את הקטלוג הזה?

"לקטלוג הזה יש חשיבות עליונה בגלל שנשים שנלחמות כל יום בסרטן השד, נלחמות את אחת המלחמות הגדולות ביותר. לצד המלחמה על הבריאות ישנה גם מלחמה על הנשיות, מלחמה על תחושת הערך שלי, כאישה. ואם אנחנו יכולות לעזור להן להרגיש שהן יפות כפי שהן, וראית אותן – הן יפהפיות, אז יש לזה חשיבות עליונה".

"זה פשוט מדהים לראות אותן", מוסיפה רונית הבר, העורכת הראשית של סלונה. "אלו נשים שבדרך כלל החברה מתייחסת אליהן כשקופות, ואנחנו כאן כדי להגיד שגם הנשיות שלהן חשובה, ושזה לגיטימי, נותן כוח, מעצים ואפילו עוזר בהחלמה".

"זה שיתוף פעולה מאוד טבעי שלנו יחד עם סלונה ויאנה דרום", מוסיפה חיה האוסמן, מנהלת המותג של Dove ישראל. "היה חשוב לנו לקחת משהו שקורה להמון נשים בישראל שחוו חוויה שפגעה בתחושת הנשיות שלהן, ולהעצים אותן. לגרום להן לדעת שאפשר להרגיש יפה גם אחרי שחווית סרטן".

צילומים לקטלוג יופי אמיתי (צילום: גלית סבג)

יאנה דרום, יוזמת הפרויקט, היא שורדת סרטן השד בעצמה. לפני שבע שנים אובחנה כסובלת מהמחלה, בעקבותיה עברה כריתת שד ושחזור שלא צלח. "אחרי שהחלמתי הלכתי לחנויות ולא הצלחתי למצוא פתרונות הלבשה תחתונה מחמיאים ואופנתיים שיגרמו לי להרגיש שוב שלמה ויפה, אחרי כל מה שעברתי", היא מספרת. "מוכרות בחנויות הסתכלו עליי ולא הבינו למה אני לא מסתפקת בלהגיד תודה על כך שאני בריאה. למה אני צריכה ללכת לים".

יאנה דרום מאחורי הקלעים. צילום: גלית סבג

אבל יאנה הייתה צריכה ללכת לים, כמובן. היא רצתה להרגיש נורמלית אחרי שקיבלה את חייה ובריאותה בחזרה. כך הגיעה להקים את מותג האופנה שלה, שהתחיל בחנות קטנה בחיפה. "החנות תפסה תאוצה והתחילו להגיע נשים מכל הארץ. נשים שחלו גם לפני 20 שנה אמרו לי – 'איפה היית עד היום?'".

"כתבה לי בחורה בת 36 שבמשך שש וחצי שנים היא לא הורידה חולצה ליד בעלה כי לא הייתה לה חזייה מתאימה. או בנות של אימהות שנפטרו ואמרו לי שאימא שלהן לא הלכה איתן לים כי היא התביישה בכריתה שעברה. הנשים הללו יכולות עכשיו למצוא דברים שמתאימים להן, והדברים הקטנים הללו משנים את החיים".

אני מסתכלת עלייך ועל הנשים הנוספות שהגיעו להצטלם, וזה מדהים לראות את הניצוץ הזה, את שמחת החיים בעיניהן של אלו שזהו נס שהן בכלל בחיים היום.

"זה באמת נס והקטלוג שאנחנו מצלמות היום הוא לא פחות מחלום שמתגשם. נשים ששרדו ושורדות את המחלה הן נשים שעד עכשיו לא היה להן מקום. הקטלוג מראה שגם נשים שעברו ניתוחים במקום הכי רגיש שיש מבחינה נשית, יכולות להצטלם, לדגמן בגדי ים ולהגיד ניצחתי!".

צילומי קטלוג "יופי אמיתי" (צילום: גלית סבג)

"יאנה היא הדוגמה הכי טובה לאופן שבו משבר יכול להפוך להזדמנות לשינוי", אומרת יונית פרץ (29), שמשתתפת ביום הצילומים. "לי וליאנה יש סיפור דומה, ולא סתם התחברנו. גם היא חלתה כשהייתה בהיריון וגם אני. כשחליתי יאנה הייתה ממש השראה עבורי".

לחיות בלי פחד

גם נועה גביש (54) הגיעה ליום הצילומים המיוחד. "כשיאנה הציעה לי להשתתף בקטלוג אמרתי בשמחה רבה כי אני מרגישה כל כך שלמה עם עצמי וכל כך יפה".

מה הבנת על עצמך במהלך ההתמודדות?

"את פתאום מבינה שצריך להתחיל לחיות בלי פחד, כי הפחד לא מאפשר לנו לזוז לשום מקום. הבנתי שאני צריכה להתחיל לחיות אותי, ולאהוב, לקבל ולהעריך את עצמי".

"הצילומים האלה הם חוויה של פעם בחיים. זה פשוט מטורף. בא לי עכשיו לקפוץ לבריכה. להשתכשך מרוב שמחה", אומרת חנה כץ (56), סבתא לשניים שגילתה שהיא חולה בבדיקה שגרתית.

בימים של המחלה – מה עשית כדי להרגיש יפה?

"קודם כל, התאפרתי. לא יצאתי מהבית ללא איפור. עשיתי קעקוע של גבות כדי שיהיה לי פרצוף כי הלכתי עם קרחת כל הזמן, והכי חשוב – למדתי להיות שלמה עם עצמי, שיש לי מלא כוח, שאני מתמודדת עם דברים מאוד לא פשוטים ושאני חזקה מהרוח".

צילומי קטלוג "יופי אמיתי" (צילום: גלית סבג)

נפש בריאה בגוף בריא

יפית אלפרסון-אלמליח (48) נשואה ואם לארבעה, חלתה כשהייתה בת 45. על סט הצילומים היא מספרת לי שהומור היה הדבר שהחזיק אותה בחיים. "האופטימיות מרפאת את הנפש, וכשהנפש בריאה אז הגוף מבריא", היא אומרת.

יפית אלמליח. צילום: גלית סבג

השתמשת גם בהומור שחור?

"בטח! הרבה פעמים. אני אפילו זוכרת בדיחה – 'מי עוד יכול לבוא הביתה, להוריד את הבגדים, את התכשיטים, להוריד את השיער ולשים בצד? אני יכולתי'".

לורין משה (31) נשואה ואימא לבן שנתיים, גילתה את המחלה כשהייתה בשבוע ה-17 להיריון, וכעת היא עדיין בטיפולים ולקראת לידה. היא מגיעה לסט הצילומים עם קרחת ובטן של חודש שמיני, והיא זוהרת ומהפנטת מרוב יופי. גם היא מאמינה בהומור, וכמה שיותר ממנו. "אני תמיד צוחקת שאני כרגע לא שני אנשים אלא שלושה – זאת אני, התינוק והסרטן".

איך זה מרגיש להצטלם גם בהיריון וגם בזמן המחלה?

"מרענן! רק אתמול הייתי בטיפול אז זה מאוד מרענן ומשנה קצת שגרה להצטלם פתאום לקטלוג בגדי ים".

לורין משה מאחורי הקלעים. צילום: גלית סבג

תגלי את הסוד שלך – איך את מצליחה לשמור על אופטימיות כל כך מרשימה?

"בקלות! חושבים על מה שצריך להגיע", היא אומרת ומצביעה על הבטן, "על מה שיש בבית, על הבעל, על הילד. יש למה להילחם. חוץ מזה, אני עוד צעירה והחיים עוד ארוכים בשביל שאני אוותר עכשיו".

יום צילום "יופי אמיתי" (צילום: גלית סבג)

רינה אמור (52), סבתא לשתיים, מחלימה בימים אלו מסרטן אלים. "במהלך השנה האחרונה התמודדתי עם טיפולי הכימותרפיה ועם כריתה כפולה".

איך משדרים ביטחון עצמי בימים של המחלה?

"בעזרת שמחה. כשאת מרגישה מבפנים אושר, כשאת מרגישה נשית ועם ביטחון עצמי, אז את גם תקריני את זה החוצה".

גם תמר פישמן (51), גרושה ואימא לארבעה, השתתפה הבוקר בצילומים.

מה הרים אותך בזמן המחלה?

"יש לי ארבעה ילדים וידעתי שאני צריכה לעבור את זה ולהמשיך הלאה. וסרטן זה חלק מהחיים. אז עוברים את זה ומוצאים את האנרגיות מבפנים כדי להתגבר על המכשולים. אין דרך אחרת".

"מאז שחליתי עשיתי שחזור והציצים שלי עומדים! כמו בת 16 אני מרגישה! אני קמה בבוקר, מסתכלת במראה ומחייכת! כן, היה לי סרטן, אבל צריך להתמודד ואין ברירה. אנשים עוברים משברים בחיים ורק ממשברים אנחנו צומחים", אומרת ענת קוריאט (56), סבתא לשלושה שחלתה כשהייתה בת 47.

מה המסר שלך לנשים שמתמודדות כעת עם סרטן השד?

"תהיו אתן, אל תהיו מישהי אחרת. תקומו בבוקר ותחייכו. אף יום הוא לא מובן מאליו. עצם זה שאני עומדת פה, מדברת, מצטלמת – לא חשבתי שדבר כזה יקרה לי".

טל כהן ששתיאל (53) גרושה ואימא לילד, אובחנה לפני עשר שנים בדיוק.

מה גילית על עצמך במהלך ההתמודדות עם המחלה?

"תמיד הייתה לי הדאגה לכולם ולכל העולם, וברגע שאת מצליחה גם להכיל את מה שאת מרגישה ולמצוא את נקודות האור בחיים, כשאת אוהבת את עצמך ומביאה שמחה ואהבה לחיים – אז זה הריפוי הכי גדול שיש".

מה זה יופי אמיתי בעינייך?

"יופי אמיתי זה לאהוב את עצמך כמו שאת, ואני מקווה שהקטלוג יעזור לנשים שנמצאות במחלה לראות שיש חיים גם אחריה, ושהם אפילו טובים יותר. אני חיה היום יותר טוב, נראית יותר טוב, למדתי ליהנות מהחיים, ולמדתי שהחיים הם עכשיו. זה מאפשר לי ליהנות מהדברים הקטנים האלה כמו לעמוד מול המצלמה, להרגיש את השמש ופשוט ליהנות".