שלושים השניות שעושות את ההבדל

הרושם הראשוני הוא המבחן המשמעותי ביותר בתחילתו של כל קשר. יש לכן שלושים שניות להצליח במבחן החד פעמי הזה. קבלו 7 טיפים שיעזרו לכן להשאיר את הרושם הנכון

הקול בראש (צילום shutterstock)
הקול בראש (צילום shutterstock)

בין אם את פוגשת שותף פוטנציאלי, מראיינת עובדים, או שאת בדייט ראשון, לרושם הראשוני שתייצרי תהייה השפעה גדולה ולעיתים מכריעה על התפתחות הקשר ועל טיבו.

מאפס אינפורמציה למאה, בחצי דקה

עד המפגש הראשון עם אותו אדם, הוא לא יודע עלינו דבר, ובשלושים השניות הראשונות כל מידע שיקבל יהפוך למאה אחוז האינפורמציה שיש לו עלינו. למוח יש נטייה לסכם מהר נתונים ראשונים שהוא קולט, ועוד לפני שיספיק לקבל אינפורמציה נוספת, ישפוט את המצב או האדם שלפניו על פי הרושם הראשון שקיבל.

שלושים שניות מאפס למאה (צילום shutterstock)

ממה הוא מושפע?

ממה לא. ממראה חיצוני מטופח שלך ושל סביבת עבודה שלך, מיציבת הגוף, מהאינטונציה, מכושר הביטוי, מידת האופטימיות, מהיכולת לשמור על קשר עין, מלחיצת היד, ממידת מלל נכונה, משפת הגוף, הלבוש, הריח וזה רק קצה הרשימה.

מתי מועד ב'?

אף פעם (כמעט). קשה לשנות רושם ראשוני גם אם הוא מוטעה ונשפט על פי ניסיון העבר של האדם אותו פגשת, או מסטראוטיפים.

רושם שלילי vs  רושם חיובי

השארת רושם ראשוני חיובי? קשה יהיה לקלקל אותו אלא אם כן את שחקנית ממש טובה. רושם ראשוני שלילי שהשארת קשה יהיה לתקן גם אם מה שגרם לכך הוא התרגשות.

מתחם ריג'ס -סביבת עבודה אחראית גם היא על הרושם הראשוני.  (צילום: שרון צרפתי)

.

איך עושים את זה נכון?

.

1. לא רק את אחראית לרושם הראשוני  גם סביבת העבודה שלך אחראית לו לא פחות ממך.

למה? תארי לעצמך מפגש עבודה עם איש העסקים הכי מוצלח בהיסטוריה, אבל הוא לובש פיג'מה מרופטת ומעוטרת כתמי שוקו עתיקים. זו התשובה. אזור העבודה שלך הוא החליפה הייצוגית שאת לובשת. סביבת עבודה אפלולית, דחוסה וארכאית תשפיע ישירות על הרושם הראשוני גם אם רשמת לעצמך הצלחות אדירות.

איך? בחרי מרחב עבודה שישקף את כל מה שאת היית רוצה להרגיש בעצמך. מרחב מואר ומאורר, חלל פתוח, קווים עיצוביים נקיים שאינם  מחבלים בריכוז, שילוב צבעים רגוע, ואוירה כללית של עבודה, עסקים ואיכות.

אופטימיות זה שם המשחק (צילום:shutterstock)

2. אופטימיות זה שם המשחק.

אם תחייכי, תנשמי נשימות מסודרות ותשמרי על אופטימיות, תעברי בהצלחה את עשרת השניות הראשונות מתוך השלושים.

למה? זוכרת כמה לא נעים לפגוש את הדודה הפולנייה שתמיד יש לה פרצוף של 'שוב סבלתי נורא  בדרך לפה ולאף אחד לא אכפת'? זו הסיבה. נעים ושמח לדבר עם אדם חיובי על כל נושא שבעולם.

איך? היצמדי למציאות. גם אם את לפני ראיון לפרויקט החלומות, או פגישה עם המורה שרוצה לשגר את הילד שלכם מבית ספר ואם אפשר למעבר לגבול, המציאות היא שישנם עוד פרויקטים חלומיים לא פחות, אפשר למצוא פתרון לבעיות עם המורה וכך הלאה. כך תוכלי להתייחס לשיחה או לראיון כאל כאלו, ולא כאל מבחן מאיים.

3.  נעים מאד שהוא נעים מאד.

הציגי את עצמך, על מנת שתהיי מי שפותחת בשיחה, והקדימי להושיט יד ללחיצה.

למה? אם תהיי מי שעושה את הצעד הראשון, הרושם שיתקבל הוא שיש לך ביטחון עצמי, נימוסים, וכישורים חברתיים בסיסיים. שלושה נתונים שיזכו אותך בנקודות זכות נוספות.

איך?  בסדר הזה: חיוך נעים, לחיצת יד קצרה עם יד יציבה, תוך כדי הצגת שמך. נעים לך? הוסיפי את המילים "נעים מאד", לא נעים לך ואת מתרגשת, אפשר להסתפק ב" היי אני___ ".

נעים מאד שהוא נעים מאד (צילום shutterstock)

4. לא לשכוח שהגוף שלך מדבר והרבה.

ועל כן הישארי מודעת לתנועות שעושות הידיים, לשינוי תכוף מדי בתנוחת הישיבה, או למשחק רב עם אצבעות הידיים.

למה? לא צריך להיות מומחים לקריאת שפת גוף כדי לזהות מבוכה, שעמום, לחץ, או כל מצב לא נוח אחר שעלול להשאיר רושם שלילי. מודעות לתנועות הידיים והגוף תמנע ממנו "לפטפט לא לעניין" כשאת מראיינת שותף לפרויקט, עובדים חדשים או משקיעים.

איך? שבי זקוף, שמרי על קשר עין רציף, והקשיבי בעניין למה שנאמר לך. זה כבר יעשה את עיקר העבודה.

5. אף אחד לא מכיר אותך יותר טוב ממך

ואת מודעת לחולשות שבעבר גרמו לרושם הראשוני להיות שלילי .כדאי שתתחילי את הפגישה בווידוי קטן אך לא דרמטי. משפטים כמו "אני קצת מתרגשת, זה יעבור לי כשאני אציג בפניך את המשרה/ פרויקט/ שותפות"

למה? חשיפה של חולשה תיתפס כתכונה חיובית. אבל חשוב להקפיד לא לתרץ באמצעותה כישלונות, ולא לשחזר באזני השומע את נזקי העבר. עצם ה"הכרזה" הזו תנטרל את הפחד שמה אותה חולשה "תפיל" אותך שוב.

איך? שחזרי לעצמכם איך נראו פגישות דומות בעבר ובודדי את הסיבה לכישלון.

 6.  הקול בראש

וגם ברושם הראשוני. שמרי על טון ואינטונציה רגועים כדי שאפשר יהיה להקשיב לך מבלי להתאמץ.

למה? אם תדברי בקול חלש, הרושם שתעשי שאת לא בטוחה בדברים שאת מציגה, שלא לדבר על כך שמי שמקשיב לך יתעייף מהניסיון לתרגם את הלחישה למילים. אם תדברי בקול חזק מדי, תשאירי רושם שאת לא ממודעת לגבולות של מי שיושב מולך, אם מדובר באדם שהזמנת לקחת חלק בפרויקט שאת מקימה, או במשקיע, אם עלולים להסיק מכך שקשה יהיה לך לעמוד בהסכמים.

איך? כמו בחדר כושר. פשוט תתאמני על טון ואינטונציה נכונים. כאלו שיגרמו למי שמקשיב לך ליהנות מתוכן השיחה ומחברתכם.

הקול בראש (צילום shutterstock)

7. לדעת להקשיב 

נכון שאת רוצה שהצד השני יקשיב לך, אבל  זה עובד לשני הצדדים גם אם את מראיינת אדם לעבודה,  גלי עניין, שאלי שאלות ושמרי על מינון נכון כשאת מנדבת פרטים אישיים.

למה? מפני שאם רק תקשיבו ותעני תשובות לשאלות תשאירי רושם מוטעה והשותף הפוטנציאלי/ רוכש/ עובד/ משקיע עלולים לטעות ולחשוב שאת חסרת תושייה ולא יזמית מטבעך.

איך? התרכזי בשיחה, שאלי שאלות בנושאים שחשובים לך. תוכלי לחזור על חלק מהמילים שאמר מי שיושב מולך, כך הוא גם ידע שאת מרוכזת בו, וגם תרוויחי זמן לנסח את השאלה, למשל :" אתה מציע לחפש שיתופי פעולה בחו"ל, לאיזה מדינות את מתכוון".

על זה גתה אמר : "הגעתי למסקנה המפחידה שאני הוא הגורם המכריע. גישתי האישית היא שיוצרת את האקלים. מצב רוחי היומיומי הוא שקובע את מזג האוויר. יש לי כוח עצום לעשות את החיים לאומללים או למאושרים"

.

***************