שיעור רביעי: נטוורקינג – מכירה את דוד?

לכל אחת מאיתנו יש רשת קשרים שיכולה לחבר אותנו למקומות שבכוחות עצמנו נתקשה להגיע אליהם. איך תגרמי לרשת הזאת לעבוד עבורך כדי להתקדם בדרך לקריירה החדשה שלך?

נטוורקינג: איך תגרמו לרשת הקשרים שלכם לעבוד בשבילכם?

נעים מאוד, הכירי את רשת הקשרים שלך (צילום: שאטרסטוק)

אחד הכלים הכי יעילים בחיפוש עבודה חדשה הוא רשת קשרים. למעשה, גם עבור המעסיקים זהו אחד הכלים הכי יעילים: בחברות רבות נהוג שמשרות חדשות מופצות קודם כל לעובדי הארגון, על מנת שאלה יחשבו על אנשים שיכולים להתאים להגדרות התפקיד. מנהלי HR רבים מספרים שמבצעי ״חבר מביא חבר״ מוכיחים את עצמם כהשמות המוצלחות ביותר.

נטוורקינג? אני?!

נשים רבות בשלב זה בחייהן מרימות גבה נוכח הצעה זו ומושכות בכתפיהן בשאלה "רשת קשרים? מה לי ולזה?"

אז כן. גם אם אינך עובדת בחברת ענק, או אם את מבקשת לצאת לעצמאות בפרק ב׳ של הקריירה, רשת הקשרים שלך יכולה להוות את המקפצה בדרך לשם, וזה יכול להיות מהמקום הכי בלתי צפוי – משיחת טלפון מקרית בנושא אחר לגמרי, מפגישה ארעית ברחוב או מפוסט בפייסבוק.

אולי לא הפעלת אותה מעולם, אולי אפילו לא ידעת שהיא שם, אבל נסי רגע לחשוב – החבר של אבא שלך, זה שאח שלו מנהל בכיר בחברה שעושה בדיוק מה שאת חולמת לעשות? או אשתו של הבוס של אחותך, אח שלה- חברה שלו? – יש לה עסק ממש דומה לזה שאת מתכוונת להקים. חברות מהצבא, הורים מהגן של הילדה, השכנים שלך, החברים מהלימודים, המורה מהפילאטיס, מאות הפרצופים העלומים בפייסבוק – נעים מאוד, הכירי את רשת הקשרים שלך.

 חבר מביא חבר: אין לדעת מי מחבריך יביא את הבשורה (צילום: שאטרסטוק)

למה לי להפעיל את רשת הקשרים? 

כל אחד מאיתנו מרושת באופן כזה או אחר, והיתרון של רשת קשרים הוא שהיא כמעט אינסופית אם יודעים להשתמש בה נכון.

כפי שמדווחים מנהלי משאבי אנוש, חיבור שנעשה על ידי רשת קשרים מייצר השמות איכותיות יותר, זאת משום שהעובדים מציעים לעבודה את חבריהם, שעל פי רוב מאופיינים בקווים דומים לשלהם,  וגם כי אלה מחויבים כמה פעמים:
פעם ראשונה הם מניחים את שמם על הכף כאשר הם ממליצים על חבר, ולכן הם מציעים רק מי שבאמת מתאים לטעמם.
שנית משום שאם ההשמה אכן תצליח, הם יצטרכו לעבוד לצדם.
לכן, אם את מכוונת לקריירה שנייה כשכירה, מחפשת תפקיד חדש או קידום – נסי לחשוב מי מחברייך או מכרייך במעגל הראשון והשני מחוברים לחברות שעשויות להציע תפקידים מתאימים, או מי מכיר מישהו שמכיר מישהו שיכול לעזור.

גם אם את פונה לפרק של עצמאות בקריירה החדשה, ואולי בעיקר אז – תגלי שהמלצה ממכר שסומך עליך תוכל להכריע האם הלקוח יבחר בך אן שילך למישהו אחר שמישהו המליץ עליו. מסובך? לא ממש, זה בדיוק נטוורקינג.

דברי על הנושא בכל הזדמנות והיחשפי לכמה שיותר אנשים (צילום: שאטרסטוק)

איך לטוות את הרשת?

מלבד מציאת עבודה, נטוורקינג מאפשר למידה והרחבת הידע באופן מתמיד. ככל שתתחככי יותר באנשים שמצויים בתחום שלך ויכולים לחבר אותך לאנשים מהתחום ומתחומים משיקים, כך תרחיבי את הידע המעשי שלך ותצברי ניסיון רב ערך. כך שבכל שלב מומלץ  מדי פעם לרענן את ההיכרות עם הרשת שלך.

קחי דף ועט, או קובץ ומקלדת, והתחילי לערוך רשימה. כתבי מי האנשים שאת מכירה שיכולים להיות קשורים באיזשהו אופן לתחום החדש.
מי האנשים שמכירים המון אנשים שכדאי לשאול אותם אם יש להם קשר למישהו בתחום?
ספרי ברשתות החברתיות בהן את פעילה על הדרך החדשה ובקשי מחברייך הווירטואליים להמליץ על אנשי קשר שכדאי להכיר או לעקוב אחריהם ברשתות בהקשר זה.

שימי לב שגם אם לא מצאת את איש הקשר המתאים ברשת שלך, תוכלי להיעזר באנשים מתוך רשת הקשרים שלך כדי להגיע לרשתות הקשרים שלהם, כך המעגלים יתרחבו ורשת הקשרים שלך תתעבה ותייצר עבורך הזדמנויות שבלעדיה פשוט לא היו פתוחות בפנייך קודם.

ומעבר לכך – הניעי את הגלגל: דברי על הנושא בכל הזדמנות, שוחחי עם אנשים בעלי קשרים והשפעה, והשתדלי להיות מעורבת ופעילה חברתית באופן שיחשוף אותך לכמה שיותר אנשים (ואותם אליך). כך מייצרים הזדמנויות, גם בצורה יזומה, וגם כאלו שמגיעות מכיוונים פחות צפויים.

בהצלחה!

לשיעור הבא >>

<< לשיעור הקודם