שיא הרגש: 3 מיתוסים שממש כדאי לשבור

הם אמיתיים כמו כל סימפטום פיזי, אבל מקבלים הרבה פחות התייחסות, וכשכבר מתייחסים אליהם מדביקים להם מיתוסים מזיקים. כדאי לשבור את המיתוסים האלה כי הבנת וקבלת הרגשות שלנו מסייעת לחיים רגועים יותר

בואו נודה בזה, גם כשאנחנו חושבות שאנחנו בשליטה ושהכל בסדר, הרגשות שלנו מתגברים עלינו מידי פעם וגורמים לתגובות שאנחנו לא תמיד מבינות. לפעמים אנחנו מצליחות להתנהג כמו שרצינו, ולפעמים לא – משהו חזק יותר מכוון אותנו מבפנים. למה זה קורה? ומה עושים עם זה? תיאוריות רבות הופרחו באוויר, חלקן נכונות וחלקן פשוט מזיקות. אז מה אמת ומה מיתוס? רוני עצבה, עובדת סוציאלית ומתמחה בטיפול בשיטת ה-CBT במכבי שירותי בריאות, עזרה לנו לשפוך קצת אור על מה שקורה שם בפנים. הצטרפו אלינו.

shutterstock_641874724 sec

1.     "את בוחרת להיעלב"

בואו נגיד שקניתן כמה דברים בסופר, והקופאי היה לא נחמד אליכן. מה תהיה התגובה הרגשית שלכן? מישהי אחת לא תשים לב. השנייה תיעלב עד עמקי נפשה ותחשוב על זה כל היום, והשלישית תהרהר בתנאי העבודה שלו ובסיבות שבגללן הוא קם על צד שמאל היום. כולן נתקלו באותה סיטואציה וכל אחת פירשה אותה בצורה שונה לחלוטין. מה קרה שם?

עצבה מסבירה שכל אחת מאיתנו היא בעלת תודעה שונה שעוצבה על ידי ניסיון החיים, נטיות אישיות, הסביבה  והגנטיקה שלנו. אבל מה שאנחנו לא תמיד זוכרות, זה שהתודעה הזאת היא מערכת ההפעלה האוטומטית שלנו. כל המחשבות, הרגשות, ואפילו התחושות הפיזיות שלנו נקבעות על ידי התודעה של כל אחת ואחת מאיתנו. האישה שנעלבה מהקופאי לא בחרה באותו רגע להרגיש רע, התודעה שלה מעוצבת בצורה שמובילה אותה לחשוב באופן אוטומטי שההתנהגות שלו היתה אישית כלפיה, ובשבילה – זו המציאות. אז בואו נפריך את המיתוס הזה, הוא מזיק כי הוא שיפוטי ומאשים – אף אחת לא בוחרת להיעלב, ההיעלבות פשוט קורית.

כתבת מכבי. צילום: shutterstockהאם הרגשות שלנו באמת ניתנים לבחירה? (צילום: שאטרסטוק) 

2.     "את לא יכולה להשתנות"

אז אם התודעה שלנו מעוצבת בצורה מסויימת, זה אומר שלא יכולה להיות לנו בחירה? לא ולא. הרעיון מאחורי רוב שיטות הטיפול הנפשי המודרניות, וה-CBT בפרט, הוא התבוננות במחשבות וברגשות כאן ועכשיו בצורה אובייקטיבית ככל הניתן, ולא בצורה שיפוטית. אם לפני ההתבוננות הזאת קיבלנו את הרגשות שלנו כמציאות, הזום אאוט הזה עוזר לנו לראות אותם כפרשנות, חוויה סובייקטיבית שאין בה עובדות, אלא רק הנחות. ובטיפול, לעתים עצם הדיבור מעלה את המודעות לכך שהמציאות היא סובייקטיבית וניתנת לשינוי.

לא, זה לא סותר את הסעיף הקודם, אלא מוסיף לו עוד זווית. עם עבודה נכונה לאורך זמן – אולי אי אפשר לבחור איך להרגיש בכל רגע, אבל אפשר להשפיע על ההרגשה ולשנות אותה. ברגע שאנחנו מסתכלות על המחשבות שלנו כחוויה אישית מורכבת ולא כמצב נתון, אנחנו מקבלות קצת יותר חופש. אולי בפעם הבאה נצליח להתבונן פנימה לפני התגובה הרגשית האוטומטית שלנו, ונצליח להימנע ממנה, או לפחות להשתחרר ממנה ברגע שהיא עלתה.

3.     "תפסיקי להדחיק"

החלטת לטפל בעצמך, להסתכל לרגשות שלך בעיניים ולהתמודד איתן. מצויין. אבל – לאט לאט. יש טעות נפוצה מאוד בקרב אנשים שמחליטים להתחיל דרך של התמודדות והחלמה, והיא הצפה מוגזמת של רגשות. המחשבה שאפשר להתמודד עם הכל בבת אחת, ולסיים עם זה אחת ולתמיד. המנגנונים של ההכחשה וההדחקה, מסבירה עצבה, הם מנגנונים חשובים שמגנים עלינו. אם לא היינו מדחיקות שום דבר, היה לנו קשה מאוד להסתדר בעולם. אז כן, כדאי להתייחס אל המנגנונים האלה בחשדנות כלשהי ולשאול תמיד האם ההכחשה הזאת מקדמת אותי או מעכבת אותי – ולהגיע לאיזון תודעתי שיעזור לנו להתמודד עם הרגשות שלנו מבלי ש"נטבע" בהם.

למה כדאי להפריך מיתוסים

אז מה עוזר לנו להיות יותר מודעות לכל זה, אתן שואלות? הסכנה במיתוסים האלה היא תחושת חוסר האונים, האשמה שהם יוצרים והתגובות וההתנהגויות האוטומטיות שלא תמיד מקדמות אותנו. ההרגשה שאין מה לעשות, אני מי שאני, הפינות הכאובות שלי לעולם לא יחלימו. זה לא נכון. יש מה לעשות, והצעד הראשון, כמו שאמרנו, הוא מודעות.

עצבה מתרגלת את שיטת המיינדפולנס, והיא מספרת שזה עוזר למטופלים שלה, ואפילו לה בעצמה. קחו שלוש דקות ביום, היא מבקשת, שבו בשקט והתרכזו בנשימה שלכן. אל תנסו לשנות אותה, רק התבוננו בה. באופן טבעי יעלו לכן מחשבות, אז תנו להן רגע ואז הניחו להן וחזרו לנשימה. בשביל אנשים שחיים בעולם המערבי חסר המנוחה, התבוננות היא תרגול שלוקח זמן.

התוצאות של מדיטציה קצרה ביום מורגשות מיד, ואף מוכחות מחקרית. צילומי MRI מראים שינויים בזרימת הדם במוח בזמן מדיטציה, אפילו קצרה. אזורים שאחראיים על קבלה ונינוחות מקבלים יותר דם, והאזורים שאחראיים על חרדה ומתח – פחות. המדיטציה לא רק תיתן לך קצת שקט, אלא תעזור לתרגל התבוננות. התבוננות בנשימה, התבוננות ברגשות, התבוננות במחשבות. שלוש דקות ביום, בתור התחלה, השלווה שלך שווה את זה.

למידע נוסף על הצטרפות למכבי