שומרות על שיווי במשקל

שמת לב שפתאום קשה יותר לרדת במשקל? יכולות להיות לזה המון סיבות, אבל גם לגיל יש תפקיד. איך מתאימים את התפריט? הנה 10 דרכים שיסייעו לך להשיל משקל עודף אחרי גיל 40

פתאום קל יותר לעלות אבל הירידה מרגישה בלתי אפשרית? (צילום: שאטרסטוק)

פתאום קל יותר לעלות אבל הירידה מרגישה בלתי אפשרית? (צילום: שאטרסטוק)

אם עברת את גיל ה- 40 בטח שמת לב שפתאום קל הרבה יותר להעלות כמה קילוגרמים, אבל הרבה יותר קשה לרדת אותם. הגורמים לזה שונים החל משינויים בפעילות או בהרגלי האכילה, דרך שינויים הורמונליים ועד לאופן שבו גופך מאחסן שומנים, אבל לא משנה מה הסיבה לשינויים האלה, הקרב נגד העלייה במשקל והקושי להוריד את הקילוגרמים העודפים אינו אבוד. אסנת בוברוב, תזונאית לייף מבית סופר-פארם, עם עשרת הטיפים שיסייעו לשמור על המשקל וגם על החיוך.

טיפ מס' 1 – פירות וירקות הם טעם החיים: בכל ארוחה עיקרית דאגי שחצי מהצלחת שלך תהיה רק של ירקות או פירות, גם כשאת לוקחת תוספת. בפירות וירקות יש יותר סיבים תזונתיים ונוזלים ופחות קלוריות. כמות הסיבים התזונתיים הגבוהה בנוסף לכמות הנוזלים הגבוהה יעניקו לך תחושה של שובע ועשויים לסייע לך לאכול פחות. אין צורך להזכיר שפירות לא פחות מתוקים משוקולד או עוגיות והרבה, הרבה יותר בריאים.

טיפ מס' 2 – ארוחת בוקר של אלופות: בוברוב ממליצה לא לוותר על ארוחת בוקר, בעיקר אם היא מבוססת שיבולת שועל, דגנים מלאים, או פירות. ארוחת בוקר טובה תעזור לך לא להתפתות לחטיף קטן של בוקר ולארוחת צהריים מוגזמת כפיצוי. ארוחות קטנות לאורך היום בריאות יותר ומונעות נשנוש מיותר לאורך היום או בערבים.

לבד או עם כל המשפחה – אל תוותרו על ארוחת בוקר (צילום: שאטרסטוק)

טיפ מס' 3 – לא לאכול הרבה בערב: אם את מרבית הקלוריות תצרכי עד אחר הצהריים, תגדילי את הסיכויים לרדת במשקל לעומת האפשרות שתצרכי את מרבית הקלוריות משעות אחר הצהריים ואילך. אבל אם ככה נוח לך, אל תלחיצי את עצמך – מומלץ לשים לב מה את אוכלת מאשר להילחץ מהשעות בהן את אוכלת. בוברוב מבהירה שאין הכוונה להפסיק לאכול אחר הצהריים – גזרה שקשה מאוד לעמוד בה, אלא להשתדל לאכול את מרבית הקלוריות עד אז.

טיפ מס' 4 – לבשל בריא: הרבה מהשומנים המיותרים שאנחנו צוברות מגיעים מאוכל לא בריא. הכוונה לא רק לאוכל מתועש. בוברוב ממליצה להקדיש מחשבה גם להרגלי הבישול בבית: לצלות במקום לטגן, להשתמש ברטבים שאינם על בסיס חמאה ושמנת ולהכניס יותר אוכל בצורתו הטבעית לתפריט.

טיפ מס' 5 – להיות עם היד על הדופק: עם הגיל, אנחנו נוטות להיות פחות פעילות ולשרוף פחות קלוריות. אם את מרגישה שהעלייה במשקל היא איטית אך עקבית, בוברוב מציעה לנסות להקטין את המנות ולאכול מעט פחות לאורך היום. רישום של הארוחות היומיות יכול בהחלט לעזור למעקב אבל לתכנון מראש יהיו הרבה מעלות נוספות. נסו להקצות חמש דקות בערב לרישום תכנית האכילה למחר. הצלחתן לקלוע למטרה? זה בזכות הכנה טובה והיא תמיד טובה יותר מלתת דין וחשבון בדיעבד.

טיפ מס' 6 – כשאוכלים, אוכלים: מולטיסקינג הוא שם המשחק, עבודה, ילדים, בית, משפחה, אימון חברות, את הכל את מנסה להספיק. הרבה פעמים זה גורם לך לחטוף משהו על הדרך. אלא שאז את עשויה לבחור מנה פחות בריאה, לאכול יותר או פשוט לא להרגיש שבעה. אלא שדווקא אוכל לא כדאי לעשות "על הדרך", שימי לב כמה את אוכלת, תהיי קשובה לגוף שלך ותפני את הזמן, גם המחשבתי, לכמה דקות האלה שבהן את אוכלת, זה מסייע לתחושת השובע ומונע אכילה מיותרת.

טיפ מס' 7 – לצמצם אלכוהול: לא סתם הפכה "כרס בירה" לסממן של גברים בגיל 40 פלוס, אבל אנחנו נוטות להתעלם מכוס היין עם חברות, מכוס היין באירועים, מכוס היין שמלווה ארוחות, אבל כל כוסות היין האלה בסופו של דבר מצטברות. זה לא אומר שאת חייבת לוותר על המשקאות שאת אוהבת, אבל כדאי לשים לב גם למה שאת שותה. כוסית יין אדום ביום עשויה להיות מועילה מעבר לזה כבר לא… מה עוד שלא הזכרנו שאלכוהול, בין היתר, עשוי לעורר רעב.

טיפ מס' 8 – שתי המון מים: זו לא קלישאה, צריכה מרובה של מים בריאה לגוף, למוח, לעור, למערכת העיכול והרשימה ארוכה. הגוף שלנו זקוק למים, נוזלים אחרים מוסיפים לך סוכרים או חומרים אחרים שהגוף שלך לא ממש זקוק להם. בוברוב ממליצה לצמצם את צריכת הקפה והתה הממותקים וכמובן משקאות קלים מלאי סוכר ולהפוך את בקבוק המים לחבר הכי טוב שלך.

גם חצי שעה להשתולל עם הילדים זה אימון (צילום: שאטרסטוק)

טיפ מס' 9 – practice makes perfect: בין אם זו הליכה, ריצה, אימון אירובי או שחיה, נסי להגיע לשעתיים וחצי של אימון בשבוע וכן, גם חצי שעה של קפיצות וריקודים בסלון עם הילדים נחשבת.

טיפ מס' 10 – רק לישון: טוב לא רק לישון, אבל שנת לילה טובה חשובה לחילוף החומרים לא פחות. הסיבות לשינה לא טובה הן רבות, אולם יש קשר בין שנת לילה לא טובה ועלייה במשקל. נסי למצוא את הדרך הטובה עבורך להגיע לשנת לילה טובה, רציפה ומספקת. זה יכולה להיות חליטת תה מרגיעה לפני השינה, קריאה במיטה או כל דבר אחר שיסייע לך להיכנס לשינה נינוחה.