קללת 1997: שלוש טרגדיות בסרטון אחד

אי אפשר לא להצטמרר מהקטע הבא, הלקוח מתוך תוכניתו של דודו טופז ב-1997, בו מככבים לצידו ענת אלימלך ואמיר פרישר גוטמן. קשה לקלוט שכל השלושה מתו באופן טרגי ואחר. צפו בסרטון

הבוקר נתקלתי בסרטון מצמרר במיוחד מ-1997, בו רואים את המנחה דודו טופז  בתוכניתו מציג את משתתפי הפסטיגל וביניהם, ענת אלימלך ואמיר פרישר גוטמן זכרונם לברכה. מה הסיכויים שבתוכנית אחת נראה שלושה אנשים מפורסמים, שכעבור שנים מצאו את מותם בנסיבות הכי טרגיות שניתן לעלות על הדעת? אפסיים. הסתכלתי עליהם, בימי התום ההם וחשבתי לעצמי, אם רק ידעו איזה גורל אכזר מחכה להם.

כבני אדם, אנחנו אוהבים סדר, היגיון, תבנית מוסדרת מראש. אנחנו רוצים לדעת שישנם סימנים מקדימים לכל אסון ושאם רק היינו מביטים עליהם חזק יותר, היינו יכולים לעשות משהו. הסרטון הזה אינו מספר דבר. הוא רק מציג פרצופים שחולפים על פנינו. הוא מזכיר לנו שמוות טרגי אינו מרחם או פוסח על אף אחד. יופי, כסף והשפעה לא מעניקים חסינות לאיש. ידענו את זה אבל הסרטון הזה נותן לנו תזכורת.

[youtube Cy4hk5fh59o nolink]

הטרגדיה הראשונה הייתה זו של ענת אלימלך, דוגמנית בעלת יופי מלאכי, שנרצחה באותה שנה על ידי בן זוגה לשעבר, מעצב השיער דוד אפוטה. הקטע בסרטון, בו היא רוקדת עם עודד מנשה, הוא זה שהצית את זעמו של אפוטה, שחשד שהיא מנהלת רומן עם כוכב הילדים מאחורי גבו. למרות שאלימלך נשבעה שאין ביניהם דבר, הקנאה הטריפה את דעתו. הריקוד הקטן, התמים והילדותי הזה הפך לריקוד האחרון של מי שנחשבה לכוכבת עולה בשמי הבידור.

ענת אלימלך

אפוטה חשש שהוא מאבד אותה ושהיא מתחילה להצליח ולהיפתח לעולמות חדשים. היחסים הסימביוטיים שלהם, שידעו עליות ומורדות, הפכו הרסניים מאוד לקראת הסוף. הרצח של אלימלך והתאבדותו של אפוטה מיד לאחר מכן, נחקק כאחד הסיפורים המחרידים של עולם הבידור, ועד היום, עיניה הכחולות וחיוכה הממיס נחרטו בלבי.

באוגוסט 2009 התאבד דודו טופז, מי שנחשב ל"ראשון בבידור" במשך שנים, בתאו בכלא. זהו סוף בלתי נתפש למי שהיה מלך הרייטינג. מספר חודשים לפני מותו, טופז נעצר בחשד שהזמין ביצוע מעשי אלימות שגרמו חבלות לאנשי תקשורת שונים, ביניהם שירה מרגלית ואבי ניר. עולם הבידור היה בהלם, בלשון המעטה. לא בכל יום סלבריטאי בסדר גודל כזה מסתבך בסיפור שהיה נראה כלקוח מסרטי גנגסטרים ובסוף – נפרד מהעולם ומשאיר את ילדיו מאחור.

דודו טופז

והאחרון, אמיר פרישר גוטמן, טבע בים בעתלית ניסה להציל את אחייניתו בת ה-5 בתאריך סימבולי, ה-22.7.2017. התאריך אינו סתמי. הוא טבע בדיוק ביום השנה להחלמתו וקבלת הבשורה שאובחן בשגוי כחולה סרטן. לצד חבריו, בן זוגו ובנו, רוי, הוא חגג את החיים שקיבל במתנה. ימים ספורים לפני מותו הוא החליף את הקאבר שלו בפייסבוק ובו רואים אותו עומד בים, מביט לעבר האופק. הסיפור שלו ריגש אינספור גולשים ברשת, שמסרבים להאמין שהוא נפרד מאיתנו, בגיל 41 בלבד. קשה להאמין איך אותו בחור צעיר, דינמי ומלא בשמחת חיים איננו עוד.

אמיר פיי גוטמן (צילום מסך)

"כבר 20 שנה שאני צופה מדי פעם בסרטון הזה, כמעט באובססיביות", כתב הגולש טל זגורי, ששיתף את הסרטון בדף הפייסבוק שלו. "אני מכיר אותו כמעט בעל פה. את ההעמדה של כולם בצורת רכבת עד שנכנסת חני נחמיאס. ראיתי בשידור חי את התכנית הזאת עם דודו טופז. תשע דקות של תמימות מזוקקת, שהפכו תוך 24 שעות למסמך טרגי ולהופעה האחרונה של אלימלך ז״ל בטלויזיה לפני שנרצחה. ידעתי שהקטע הזה יישאר תמיד צרוב לי בראש. ראיתי אותו שוב ושוב בחדשות והתמקדתי בפנים המתוקות של ענת שלא הכרתי והתאהבתי. קעקוע של אובדן תמימות מצמרר.

"כשדודו טופז התאבד, חזרתי לקטע הזה וניתחתי אותו שוב, הפעם התמקדתי בו. ניסיתי לחבר בין המבט מלא החמלה ובין הסוף העצוב ותהומות הנפש שאליהם התדרדר. היום חזרתי אליו שוב. הפעם הסתכלתי רק על אמיר. אז אמיר פיי גוטמן, האליל הבלתי מעורער של סוף שנות התשעים בארץ. הסתכלתי עליו לאורך כל הסרטון, מחייך וקופצני, אוהב ואהוב, והלב פשוט מתכווץ ונמעך, ובוכה. אין משפטים חכמים ואין מה להגיד. זה סיפור לא נתפס והמחשבה עליו משתקת אותי כבר יומיים. אז כמובן שחזרתי לסרטון הזה. וכל מה שגורם לי להיות קצת פחות עצוב, זאת הנחמה הקטנה שבאחד מימי שישי של שנת 1997, המקום הזה היה קצת פחות אכזרי".