קהילת רשת ככלי לקידום עסקי

קהילות רשת החלו לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם, ובמיוחד קהילות של נשים. איך מקימים קהילה מצליחה, למה זה טוב ואיך עושים איתה עסקים? עדי אפרתי-רסולי משתפת מהניסיון שלה

שאטרסטוק

מאז שפייסבוק התחיל להכביד על דפים עסקיים, קבוצות הפייסבוק תפסו תאוצה כפלטפורמה לתכנים מסחריים, דבר שלא הוכיח את עצמו בקרב המשתמשים, אבל כמו כל רעיון טוב, הניסיון הזה הצמיח את הגלגול הבא של שימושיות הקבוצה הוירטואלית, והוליד את קהילות הרשת.

קונספט הקהילה מוכר גם מימי קהילות תפוז המיתולוגיות, אבל פלטפורמת הסושיאל היוותה חיזוק משמעותי וקשרה את כל הקצוות לכדי מוצר חדש, יעיל וישים, והיא איפשרה הצמחה של קהילות מסוג חדש גם ככלי עסקי עוצמתי.

עדי אפרתי-רסולי היא תזונאית קלינית לתינוקות ופעוטות כבר מעל עשור. בתור שכזו, ועוד עם מומחיות ספציפית בטיפול בקשיי האכלה של תינוקות, היינו חושבים שהרשת החברתית היא לא בדיוק המקום הראשון למצוא אותה, ומצפים לפגוש אותה בקליניקה מייעצת להורים ובקטנטנים, אבל העובדה היא שעדי מנהלת כיום את ׳המתכוניה׳ – קהילת פייסבוק שבה חברות מעל 50,000 אמהות, שהפכה גם את העסק שלה ליציב, בטוח ומוביל בתחומו.

 adihamatkonia

איך זה קרה?

״לפני חמש שנים כתבתי ספר דיגיטלי כדי להגדיל את החשיפה שלי. כשאני אומרת ספר אני מתכוונת לקובץ word, חשבתי שזה מספיק כי התכוונתי להפיץ אותו בצורה חינמית לאמהות שיחפשו ידע בתחום האכלת תינוקות. מה שקרה זה שעניתי לשאלה ששאלה אמא אחת ב׳מאמאזון׳, שהיא בפני עצמה קהילת אמהות, והצעתי לשלוח לה את הספר, ומיד אחריה עוד המוני אמהות ביקשו גם.״

ההצלחה של הספר עוררה אצל עדי את הרצון להוציא אותו לאור, מעוצב וערוך בצורה מסודרת, בעזרת מימון המון.

״הבנתי שכדי שאוכל להפיץ את הקמפיין ולגייס את הסכום הדרוש, אזדקק לקהילה שתיתן לי את הבסיס עבורו. במקביל, ראיתי שכנים וחברים שלנו שהם האנשים שמאחורי ״ילדים הם התסריטאים הטובים בעולם״, שהקימו קהילה של תוכן משעשע ומעוצב במינימליזם מדליק להורים ברשת, ולמעשה נוצר אצלנו תהליך מראה – הם צברו חומר ברשת ובדיעבד יצאו למימון המון להוצאתו כספר, ואני הבנתי שאני צריכה לייצר קהילה מצליחה לפני שאצא לקמפיין, וזה מה שעשיתי.״

matkoniabook

בואו נדבר על קהילות ועסקים

לאחר ניסיון של כמעט שלוש שנים בניהול הקהילה שהיום כבר מניעה את עצמה ברוחה של עדי, עדי למדה לא מעט על קהילות ועסקים, ושמחה לחלוק איתנו את הידע.

במה קהילה טובה לבעלת עסק קטן?
״מבחינה עסקית, המתכוניה איפשרה לי חשיפה לקהל מאוד מפולח וממוקד – כזה שהביע עניין בנושא המדובר בקהילה, שקשור כמובן ישירות לעולם המקצועי שלי וכמנהלת של הקהילה הממוקדת בתחום הידע שלי וכמי שמתווה את הרוח והגישה שבה, הקהילה מיצבה אותי כאוטוריטה מקצועית בתחומי.

היום הקליניקה שלי עובדת עצמאית באופן יציב, יש לי במה לחלוק בה את השירותים שלי ולכוון את ההכנסות של העסק שלי בחודש ספציפי, למשל אם אני רוצה לקדם יותר ייעוץ אונליין או ביקורי בית – מה שנכון ומתאים לי בניהול העסק שלי באותו חודש, יש לי מקום לקדם דרכו לקהל שמעוניין במוצר שלי. ״

האם אפשר לייצר מודל עסקי מהקהילה?
״באופן אישי אני מתפרנסת מטיפולים וייעוץ אישי למשפחות והורים, לא מהקהילה באופן ישיר, אבל ברור שאפשר. קהילה אקטיבית, יצרנית ומעניינת יכולה לבסס כל מיני סוגים של מודלים עסקיים מוצלחים, שישרתו הן את מנהלי הקהילה והן את החברים שבה מתוך הערך שיחזור אליהם, אבל חשוב להדגיש שלא על חשבון האותנטיות והפעילות האורגנית של הקהילה.״

אילו אתגרים יש בניהול קהילה כזו? 

״קודם כל, לא הכינו אותי לתפקיד הגננת. בקהילה יש המון דינמיקות, חלקן לא תמיד נעימות. אני  אפילו ״זכיתי״ לשיימינג בוטה מצד חברה בקהילה שקידמה את עצמה באגרסיביות בתוך הקהילה, באופן שלא מתאים לרוח הקהילה.

אתגר נוסף הוא ביצירת ׳רוח הקהילה׳. להעביר רוח זה דבר שקשה במילים, וכן חשוב להצליח לשים בפרונט את האמונות שלך, את הערכים הבסיסיים, התפיסות שלי כשאת מקצוע, אלו דברין בלתי אמצעיים, להבדיל ממדריך ׳עשה ואל תעשה׳, ורק בהתמדה וטפטוף של תוכן לשיח ניתן להטמיע אותם.

matkonmatkonia

ובלי ספק מאתגר ליצור מרחב מקבל ומכיל, לשמור שלא תיכנס אלימות רשת לתוך הקהילה, ובתחום שלנו יש כמה נושאים מאוד נפיצים – כמו למשל הנקה, ממתקים ונקניקיות שתמיד ילהיטו את השיח, כשהאג׳נדה שלי היא לאפשר לכל האמהות להבין שאנחנו לא מושלמות ולקבל ידע מקצועי לצד המתכונים שהן חולקות ברשת. ״

לשבת בבית, להרגיש בין חברות

מה עושה קהילה למצליחה? 

״קודם כל כמנהלת את חייבת להיות מגובשת מקצועית, קהילה זה לא מקום לייצר אג׳נדה מקצועית, אלא מקום למנף אג׳נדה מגובשת, אחרת לא תוכלי להיות עמוד השדרה של הקהילה והאג׳נדה שלך תוסט, מה שלא יאפשר לך להפוך לאוטוריטה מקצועית.

כשהקמתי את הקהילה חשבתי קודם כל על המכנה המשותף שיחבר אליה את הקהל שחיפשתי. מדוגמאות חיות בשטח היה נורא קל לראות שבתחום שלי מתכונים זה הדבר. אבל להבדיל מקהילות רחבות מאוד, כאן התמקדתי במתכונים לתינוקות, שהסתבר שזה צורך שהיה קיים ולא היה לו מענה. אז מכנה משותף, מיקוד ומענה לצורך הם קריטיים בעיני.

אותנטיות היא חשובה מאוד. כל מהלך שתכננתי באופן מורכב יותר, הניב תוצאות הרבה פחות טובות מאשר כשהלכתי עם האינטואיציה שלי בקהילה. חשוב לבדוק מדי פעם לאן הולכים ואין מתקדמים, אבל להישאר קשורה למהות של הקהילה ולא לאבד אותה בדרך.

מקום ובמה לחברי קהילה הם מפתח לקהילה מצליחה, שמניעה את עצמה. אצלנו במתכוניה, בתחילת הדרך, עיצבנו ופרסמנו מדי יום את מתכון היום מתוך המתכונים שהעלו גולשות, נתנו להן מקום, להרגיש שרואים אותן, שזה הבית שלהן, זה מאוד תורם בחיבור של החברים לקהילה ובסיכוי שיישארו בה.

זיהוי עם המנהלים  של הקהילה – אצלנו יש אמהות לילד שני ושלישי שהיום נותנות מענה לאמהות חדשות שכל הזמן מצטרפות על בסיס הידע שעובר בקהילה כבר כמעט שלוש שנים. אני יודעת שהקהילה מצליחה כשאחת כותבת לשניה ׳עדי אמרה׳, כלומר שהידע ממשיך לעבור ושהקהילה ברמה המקצועית לגמרי מזוהה איתי כמייסדת שלה.

ועוד שני דברים בצד הפעילות הממשית בקהילה – את צריכה לבוא עם נכונות להתמיד בדבר הזה, כי בניה של קהילה אורכת זמן רב ונוכחותך בה תידרש במינונים גובהים בתחילת דרכה, ואת צריכה להיות מוכנה לחשיפה אישית, כי להבדיל מההתנהלות בעסק שלך, בקהילה מדובר במקום מפגש חברתי וירטואלי, ואנשים רוצים לדעת על האנשים שמאחורי תמונת הפרופיל והטייטל, להרגיש בין חברות.״