צ'יינה טאון בפריז- מדריכת נבוכות

מחקר פשוט חשף שקיימים בפריז שלושה איזורי צ'יינה-טאון, שכל אחד ממנו מגלה את אסיה הקטנה. אם אתן בביקור בעיר ורוצות לגלות מטבח אותנטי ופחות שגרתי יש לכן הזדמנות נפלאה

המקום: סופרמרקט פריזאי ברובע בלוויל. הזמן: לפני מספר שנים. הגעתי לקופה והקופאית נהמה נהימה מתרשמת לפני שקראה בקול: "את אוכלת בדיוק כמונו". באותה תקופה ניסיתי לגלות תרבויות חדשות בתוך העיר וחברה טובה הפנתה אותי לאיזור הצ'יינה טאון שנמצא בבלוויל. מחקר פשוט חשף שקיימים בפריז שלושה איזורי צ'יינה-טאון, שכל אחד ממנו מגלה את אסיה הקטנה. אז אם אתן בביקור בעיר ורוצות לגלות מטבח אותנטי ופחות שגרתי, הנה הם שלושת האיזורים האסיאתיים ומה שמאפיין כל אחד מהם:

1. בלוויל- הרובע האקלקטי הזה, שזכה לפרסום כרובע "הבית" של השאנסונרית הגדולה אדית פיאף וכרקע לספרו של רומן גארי/אמיל אז'אר "כל החיים לפניו", מתהדר במגוון מסעדות סיניות, אבל לא כמו שאנחנו מכירים בארץ. מדובר במסעדות של סינים, שמביאים את המטבח שלהם ומעניקים אותו במתנה לצרפתים, עם אדפטציות "אכילות" מבחינה גסטרונומית ותרבותית. אם ברגלי צפרדע חשקה נפשכן, זהו המקום לאכול אותן, מטוגנות בפלפל ומלח או בכל רוטב אחר. התפריטים כוללים תמונות כך שקל להתמצא. רוב המסעדות הסיניות באיזור נראות כאולם אירועים ענק. בכניסה אקווריומים מלאים בדגים ובלובסטרים (שיאכלו מאוחר יותר -הכל פה טרי). אחרי שהזמנתן, גברת סינית מבוגרת תגלגל לעברכם באיטיות עגלה עליה מונחות סלסלות נצרים של דים סאם.

מאיה גז צילום רמי זרנגר

2. אופרה- ברחוב סנט-אן (Sainte-Anne) מאחורי אופרה גרנייה, ניצבת שורה של מסעדות יפאניות מומלצות שמשרתות בעיקר את העובדים באיזור. המרכזיות הן האפה טיי (מטעמים מאוסקה), אודון ז'וביי (מרקי אודון), לאי לאי קן (מרקי ראמן), יוז'י יא (בנטו-קופסאות אוכל יפני), יאמאמוטו  (סושי וסשימי), וכמובן הבולנז'רי אקי שמכינה קינוחים שמשלבים בין יפן לצרפת בטעמים מטריפים. גם כאן התמונות מככבות בתפריטים, והארוחה מהירה יותר, ומיועדת בעיקר לשעות הצהרים.

3. טולביאק- שדרת איברי (Avenue d'Ivry) הפחות מוכרת מכנסת לתוכה את שמונים אחוזי אוכלוסיית הרובע שהם אסיאתיים. למעשה, מדובר בקהילה הסינית הותיקה ביותר באירופה. המסעדות שמככבות כאן הן תאילנדיות, קמבודיות וויאטנמיות. שתי מנות בלתי נשכחות שאכלתי פה הן במסעדה לאוסית- פנקייק קטנטנים שמוגשים בגומחות קטנות, עשויים חלב קוקוס. המשקה המלווה הוא ז'ו דה קוקו האריקו רוז' (בתרגום לעברית: מיץ קוקוס שעועית אדומה). נשמע שזה לא מתחבר אבל זה פשוט מושלם.

מנת אוכל בפריז צילום יחצ

אם אתן לא מסתדרות, הנה כמה שיטות:

1. הסתכלו על מה שאוכלים עובדי המקום בשולחן צדדי ובקשו "את זה".

2. את האגרול יגישו לכן עם חסה, נענע ושאר ירוקים. המטרה היא לעטוף את האגרול החם עם העלים הירוקים כדי לקרר אותו בצורה טעימה, לטבול ברוטב ולאכול הכל.

3. ברושט הם שיפודים והם הלהיט במסעדות היפאניות בפריז. הפריזאים מאוד אוהבים את השיפודונים הקטנים הללו שעליהם נחים מגוון מאכלים שעברו בגריל.

4. אם אתן בעניין של אוכל אסיאתי מתוחכם בלי לעבור בנמל התעופה, יצא לי לאכול בארץ במסעדת "פריים" ולהרגיש שאני מאחד מאיזורי הצ'יינה טאון בפריז. המנות מאוד דומות, לא שגרתיות, ועם ארוחה של אסיה המקומית. נסו בעיקר את טטאקי טונה צרובה בחרדל דיזון ושומשום על מצע סלט שוק יפני עם שומר, שמשלב בין יפאן לצרפת.

ד"ר מאיה גז היא מומחית לתרבות צרפת ולגסטרונומיה צרפתית. ניתן להצטרף לסדרת ההרצאות שלה, "צרפת למתחילים" ב"הקתדרה רמת גן".

 

מאיה גז
ד"ר מאיה גז מנחה את סדרת ההרצאות "הסודות הצרפתיים" על סגנון החיים והתרבות הצרפתית