פמיניזם שיק – מיומנה של עורכת אופנה

היום שלי מלא בליפסטיק, מייקאפ, בגדי מעצבים ונעלי עקב, בין לבין אני מפזרת בגנים ובתי הספר, מסיעה לחוגים, עושה כביסות ומבשלת ל-4 ילדים. אה, ואני גם פמיניסטית

shutterstock_333560609

על פי הקריטריונים היבשים, הפמיניזם ואני צועדים בשני קווים מקבילים.

התחתנתי כדת וכדין עם איש שמדי פעם יוצא לי לקרוא לו בעלי.

ילדתי 4 ילדים. הנקתי במצטבר כ-6 שנים.

אחרי הלידה הראשונה עברתי לעבוד בחצי משרה.

עם השניים הבאים, כל אחד בתורו, נשארתי בבית קרוב לשנתיים.

בדיוק כשהחלטתי ש"עכשיו אני", גיליתי שאני בהריון רביעי.

הקטנה נולדה תוך כדי צעדים ראשונים בבניית קריירה חדשה.

היום אני עורכת בסלונה את מדורי היופי והאופנה.

הכרתי את בעלי בתואר השני, לשנינו השכלה דומה. כשהכרנו הרווחנו בערך אותו הדבר. היום הוא מרוויח הרבה יותר ממני. למען האמת, אם לא המשכורת שלו, כנראה שלא הייתי יכולה להרשות לעצמי לעבוד בעבודה שהכיף שבה בא על חשבון הפרנסה.

אני אוספת כל יום את השניים הקטנים מהמסגרות (הגדולים כבר אוספים את עצמם), אם במקרה אני לא נמצאת אני צריכה לדאוג לסידור אחר מראש. בעלי מגיע הביתה כמעט כל יום אחרי 20:00 ונוסע לא מעט לחו"ל מטעם העבודה. אם הוא פותח את הדלת ב-19:00 אני שמחה.

במהלך השבוע אני אחראית כמעט בלעדית לתפעול השוטף של הבית – כביסות, בישולים, חינוך, צרכים בסיסיים של הילדים, חשבונות, מקלחות, חוגים וחברים (אבל מטילה וטו מוחלט על גיהוצים).

אני משתדלת לא ללכת למוסך, לא מחליפה גלגל והחוש הטכני שלי מוגבל.

אני מתאפרת, מחליקה, מגלחת, מטפחת, אוהבת בגדים ולפעמים עולה על עקבים.

ולמרות כל זה, ועוד הרבה דברים אחרים, אני רואה את עצמי כפמיניסטית בגלל סיבה אחת פשוטה –

הכל מבחירה

רציתי ילדים.

בחרתי להיות אמא נוכחת על חשבון ההתפתחות המקצועית שלי.

בחרתי לחיות עם איש מצליח ואמביציוזי שהקריירה שלו באה על חשבון זמן משפחה (אבל אל דאגה, כשהוא נוכח הוא שותף מלא לכל המשימות, ולמען האמת בבוקר אני לא יוצאת מהמיטה).

אני משתדלת להיראות טוב כמיטב יכולתי. אני נהנית מההתעסקות בזה ולרגע לא מרגישה שזה מגיע מתוך מישטור של החברה.

בחרתי לעסוק באופן מקצועי בתחומים של אופנה ויופי. אני אוהבת את זה ומאמינה שאני טובה במה שאני עושה. זה לא סותר את העובדה שיש לי לא מעט ביקורת על מה שהעולם הזה מייצג באופן כללי ובעיקר על הדרך בה הוא מציג נשים בקמפיינים ופרסומות.

כעורכת המדור בסלונה אני מקפידה לתת מקום גם לביקורת, להציג מגוון, אבל אני לא רואה בשאיפה שלנו להיראות טוב ובהתעניינות שלי ושל אחרות בתחומים שנחשבים "נשיים" ושאינם ברומו של עולם, סממנים אנטי פמיניסטיים.

לי באופן אישי אין שום רצון להידמות לגברים או לאמץ את התכונות שמיוחסות להם. נהפוך הוא, אני מאמינה שכוחן הגדול של נשים טמון, בין היתר, בתכונות המולדות שלהן ובמקום לנסות להסוות אותן בדרך למעלה, עליהן לשאת אותן בגאווה. אני משוכנעת שלו יותר נשים היו מכהנות בתפקידי מפתח בעולם העסקי והפוליטי מצבנו היה הרבה יותר טוב.

אני גם מאמינה שאי אפשר להאשים רק את "ההגמוניה הגברית" בכך שאין מספיק נשים בתפקידי מפתח. בוודאי לא בעידן הנוכחי. יש פחות נשים שרוצות להגיע לשם בגלל שרבות מהן לא מוכנות לוותר על המשפחה בדרך. האמת הפשוטה, גם אם המתסכלת, היא שאי אפשר הכול. אבל אני מאמינה בלב שלם שמי שבוחרת לעשות את הויתורים הנדרשים ויש לה את הכישורים המתאימים, יכולה להצליח בכל מה שתרצה. אני מוקפת בנשים מדהימות שהוכיחו שזה אפשרי.

אני לא טועה לחשוב שהמצב אידיאלי, יש עדיין מקומות, בעיקר בקהילות סגורות, בהם היחס לנשים צריך לעבור שינוי משמעותי, יש פערים בשכר ויש יותר מדי גברים שמרשים לעצמם לזלזל בנשים או להשתמש בהן לצרכיהם, אבל אני מסרבת להתייחס לגברים כמכלול, לדבר במושגים של "אנחנו" ו"הם",  ולהתעלם מיכולתן של נשים, ברוב המקרים, לעמוד על שלהן, לבחור באופן מודע ומושכל את דרך החיים שמתאימה להן, להצליח, להתקדם, ואם יש צורך, להעמיד את הגברים שמולן במקומם.

הפמיניזם הישן, הלוחמני, הנישתי, המתנשא, הפטרוני, המחייב, זה שמעורר אנטגוניזם (וגם זה שבזכותו הגענו ללא מעט הישגים), צריך לשמוח בהצלחותיו, אבל להתקדם עם הזמן ולפנות את מקומו לפמיניזם מזן חדש, כזה שמחבק ומקבל נשים מכל הסוגים, מדבר הגיון ולא צועק קיפוח, רואה פרטים ולא קבוצות ומבין שיש גברים נהדרים ונשים נהדרות, ומשני המינים יש גם כאלה שפחות.

shutterstock_411926074

אני מקפידה לחנך את הבנים שלי בערכים של שיויון וכבוד הדדי לאדם באשר הוא, גבר או אישה. אבל לא פחות מזה אני מקפידה להעצים את הבת שלי מהיום שנולדה ולהכין אותה לימים שבהם תתקל בגברים שלא הפנימו את הכללים החדשים.

בגיל 4 היא עומדת על שלה מול שלושה אחים גדולים, היא אומרת כל מה שהיא חושבת מבלי שיבטלו את הדברים שלה, היא יודעת להגיד "זה לא נעים לי" מהרגע שלמדה לדבר, היא חזקה ובטוחה בעצמה, היא אפילו יודעת להשתמש בכוח כשהיא צריכה, ואת כל זה היא עושה כשהיא לבושה בשמלה מסתובבת ורודה ומחזיקה ביד בובה.

היא תגדל להיות פמיניסטית כי לתוך בית כזה היא נולדה ושום סממן נשי לא יעמוד בדרך שלה להשיג את מה שהיא רוצה. כי נשיות זו לא בושה.

לפמיניזם פנים רבות וחשוב לזכור שלאף אחת מאיתנו אין עליו מונופול. רק כשנשים יפסיקו לבקר נשים אחרות שבחרו בדרך חיים שונה, נוכל להגיע לשינוי אמיתי ומהותי. אז בואו נפעל לתיקון השם הרע שיצא לפמיניזם ונבין ביחד שהזכות של אישה לבחור את דרך החיים שלה, זו המהות עצמה.

***

בתאריכים 7-4 ביולי ייערך בפעם ה-11 הביוטי סיטי מבית סופר-פארם. לפרטים והרשמה היכנסי לאתר