פיקוק: הסימפוניה הבלתי גמורה

הפיקוק הוא הרבה יותר מבר, הוא יצירה קונצרטית בשילוב מושלם של סטייל, מוזיקה ואוכל, לצד הקשבה, דיאלוג וריאקציה עם הלקוחות

מנה במסעדת הפיקוק

רק בדיעבד הכל מתחבר לתמונה אחת בהירה, כאילו היה מדובר בחלקי פאזל המפוזרים על שטיח. רק כשאני מתיישבת לראיון אישי עם אחד המוחות המובילים ומייסדי המקום, אני מבינה מדוע במשך ארבע שנים וחצי נשאר "הפיקוק" אחד הברים המצליחים והנחשקים בעיר כל כך בוגדנית, שהמילה הנרדפת שלה היא "טרנד", ואיך ממשיכים לנהור אליו מרחבי העיר ומחוצה לה כמו דבורים הנמשכים לכוורת. בראיון הזה אני נחשפת לעולם שלא הכרתי, אני חודרת לעובי הקורה, וככל שאני צוללת יותר ויותר פנימה, אני חשה כמו הייתי אליס בארץ הפלאות. אותה ילדה שנפלה היישר למעמקיה של המחילה ועם הראיון אני מגלה את עומקה וגודלה.

לא בכדי הפך הפיקוק לאחד מהברים המובילים בעיר. מאחורי המערכת הזו מתנהל עולם חוקים ברור ובהיר עם יכולת תגובה מהירה והבנת המרחב שבו הוא פועל. ליצור מקום חברתי זה אחד הדברים הקשים, מדובר בפיקסלים קטנים שמרכיבים תמונה אנושית אין סופית. מתברר שאין מנוס, תהליך הלימוד חייב להיות תוך כדי תנועה. מערך החיישנים מחויב לעבוד 24 שעות ביממה, יחד עם חדות מחשבה שניתן להשתמש בה כזוג מספריים ולחתוך דבר מה. הפיקוק הם חבורת מארחים דקי טעם המכניסים אורחים ללא פאר אך עם הרבה הדר וחן. נדמה שהם קלטו את השילוב החמצמץ והמתוק של החיים ומביאים אותו באיזון מושלם לבר שלהם.

אחת לתקופה קם מקום בתל אביב שמשפיע ומשנה את המרחב בו הוא פועל ואת חוקי המשחק, אם אכן יש כאלו. הפיקוק, מתברר, הוא הרבה יותר מבר או עסק בעיר, הוא יצירה קונצרטית שהוקמה תחת גבולותיו של הוויז'אן, בשילוב מושלם של סטייל, מוזיקה ואוכל, לצד הקשבה, דיאלוג וריאקציה עם הלקוחות. כך הפך הפיקוק לסימפוניה שלא ניתן להתעלם מקיומה. כך הפך הפיקוק למה שהוא נתפס היום. ולא, אי אפשר לתכנן דבר כזה.

אני ממשיכה לצלול לתוך מעמקיה של המערכת ומגיעה אל לב לבו של המקום, אל המטבח. שם אני פוגשת עלם צעיר: צחי זילברלריכט. אם למישהו עדיין קשה לגולל את שם משפחתו, אתם תמיד יכולים להשתמש בתרגום החופשי: "אור הכסף". צחי זילברליכט הוא כיום השף הבלעדי של הפיקוק שגדל וצמח בתוך המערכת עוד מימי "אורקה", אותה מסעדה מיתולוגית שישבה בנחלת בנימין ונסגרה לפני שלוש שנים. צחי גדל וצמח בתוך המערכת ללא השכלה פורמלית ידועה, אבל עם תשוקה ואהבה גדולה למטבח ולאוכל טוב, בחור עם כישרון מתפרץ מעין כמוהו.

כשאני מגיעה אל שעריו של העלם הצעיר אני מתוודעת לילד צנוע, נעים הליכות ומנומס להפליא, שבמקום להתפאר במעשיי ידיו יספר בהתלהבות ילדותית על הגברת שעמה התערה במטבח: "מגולי משל", אמו של אחד הבעלים, מי שחשפה אותו לעולם הבישול הגיאורגי שטרם הכיר. השילוב של המטבח האורבאני התל אביבי, המהיר, שנמצא תחת אחריותו של צחי שזור כצמה לצד האוכל העדתי של הגברת משל. צחי מצא בפיקוק בית חם שמתאים למידותיו ולאן שהוא רוצה להגיע בעתיד. "כל הזמן חושבים איך לחדש את התפריט ועושים בדק בית לתגובות הקהל", הוא מספר. "בפיקוק עובדים על תפריט לילה חדש שיכנס בסביבות השעה 23:00 וירוץ לתוך השעות הקטנות, תפריט שמתאים לציפורי הלילה שפוקדות את הפיקוק בשעות המאוחרות", הוא אומר.

כשנתקלים בחבורת מוחות שמייצרים בלי הפסקה רעיונות מגלים שבאמתחתם יש כבר פרויקט חדש שעומד להיפתח בכיכר מילאנו. בית קפה אלכוהולי שיקרא פלמינגו, עם מוזיקת ריביירה ואווירה נעימה ונינוחה. המקום יהיה עם הרבה ישיבת חוץ ומעט פנים שיהיה פתוח מסביבות השעה ארבע ועד חצות. הפלמינגו הוא בעצם האח הצפוני של הפיקוק שגילה פיסת מדרכה בצפון העיר וקרא לה חוף.

פירוש המילה פיקוק היא טווס. "זכותו של כל טווס להיות יפה", זה הסלוגן המלא שמזוהה עם הפיקוק. הפיקוק, בתור פרויקט שהוקם על חזון ארוך טווח בנוף האורבני שבו הוא מתקיים ולאור השינויים המינוריים שהוא מייצר, נדמה שאחרי ארבע שנים וחצי הוא רק מסיים את ההתחלה שלו.

ויש גם אוכל. בתפריט של הפיקוק אפשר למצוא חצ'אפורי בשר סרטנים וגבינת עזים מנה שנוצרה בהשראת הרביולי חלמון המפורסם של אורקה. המלית של גבינת עזים, בשר סרטנים ושאלוטס נכנסה למאפה המפורסם של העדה הגאורגית. מוגש עם סלט ירוק וצנון (46 שקל); פטריות בסגנון קטאלן פטריות שימגי, יער, פורטובלו, שמפניון עם פטרוזיליה, טימין ושום ומעט פרמז'ן. מוגש עם לחם שום ועגבניות (32 שקל); סלט שרי ופטה שרי תמר ושרי מנומר עם מלפפון ,בצל סגול, פלפל חריף, גמבה,אורגנו טרי, זיתי קלמטה וגבינת המאירי (36 שקל); קרפצ'יו בקר פרוסות דקות בשמן זית בלסמי מצומצם מלח אטלנטי, פלפל שחור ועלי ארוגולה (36 שקל); המבורגר 100 או 200 גרם התערובת ביתית משובחת של בקר וכבש, מוגש בלחמניה עם צ'יפס (38/54 שקל); מול מרינייר מולים עם יין לבן, חמאה ופסטו מוגשים עם ציפס ובאגט (48 שקל).

דורית כהן
דורית כהן, 34 רוווקה גרה במרכז תל אביב. אוהבת פייסבוק, אנשים, חום, רגשות ואהבה אבל מכירה גם בדידות לא רע. מתה לילד.