פאי חמאת בוטנים, דבש וקצפת שוקולד

כמו רבות מן העוגות היותר טובות של דנית סלומון, גם הפאי הזה נולד ללא תכנון מוקדם. והתוצאה – עוגה שהיא הצלחה מסחררת. נראית מפוארת, אבל ההכנה שלה ממש קלה

פאי חמאת בוטנים, דבש וקצפת שוקולד

צילומים: יהודה סלומון

פאי חמאת בוטנים, דבש וקצפת שוקולד. צילום: יהודה סלומון

אם כבר עוגת דבש לקינוח ארוחת החג, זו השווה מכולן. ולא סתם משום שהיא מכילה דבש, אלא משום שאני משוכנעת לגמרי שבעצם האכילה של עוגה טעימה כל כך בפתח השנה החדשה צפונה סגולה להבטחת שנה טובה ומתוקה.

כמו רבות מן העוגות היותר טובות שלי, גם הפאי הזה נולד ללא תכנון מוקדם, תוצאה של מתכון מתגלגל. נכנסתי למטבח להכין עוגה, אבל בלי מטרה מסומנת. זה בדיוק המצב שבו אני מתחילה לפתוח את דלתות הארונות ולדפדף בתכולה. הדבר הראשון עליו נפלו עיניי היו פירורי הביסקוויט (כשאני נדבקת למוצר, אני לא עוזבת אותו עד הסוף המר, או המתוק במקרה הזה. אבל כיוון שאני קונה את הפירורים במחיר מציאה של 1.30 שקלים ל־100 גרם – לעומת 2.63 שקלים ברשת ליד הבית, שמסתכמים ב־7.90 שקלים לשקית – למה שלא אפיק מהם את המרב). זה קבע את נקודת המוצא – קלתית של פירורי ביסקוויט. אפויה, בטח שאפויה, אני שונאת טעם של ביסקוויט רטוב. מכאן ואילך הדברים התגלגלו באופן ספונטני.

תוך כדי ערבוב הפירורים בחמאה חשבתי לעצמי, שסתם קלתית פירורים זה משעמם, וכדאי להוסיף לה קצת קוקוס ועניין. אחר כך, כשהקלתית הצטננה על השיש, עברתי להרהר במלית. התחלתי בהרתחת שמנת בסיר, מתוך כוונה להכין גנאש, אך ברגע האחרון החלטתי שזה נדוש מדי. עוד חיפוש בארון הניב צנצנת של "סקיפי" (לא יעזור כלום, זה המותג הכי טעים שיש בסופרמרקט), ושינוי כיוון לקרם חמאת בוטנים, שבגרסה הראשונה הומתק בסילאן – דבש תמרים – ובעוגת החג המדגמנת כאן הומר בדבש, שחונן בסגולתיות חזקה יותר וגם נותן צבע יפה יותר. לשוקולדים, שכבר שברתי לקוביות בשביל הגנאש, נמצא תפקיד חלופי בקצפת השוקולד, שכיסתה את קרם חמאת הבוטנים שבתחתית הפאי. כל הכבודה הזו נשלחה למקרר למנוחה יסודית ולמיזוג טעמים. התוצאה, שהוגשה בסופו של יום (וזה ההקשר היחיד שבו מותר להשתמש בביטוי הלעוס הזה, החביב על פרשנים וכתבים למיניהם) התגלתה כהצלחה כה גדולה, עד שמיד סומנה כנבחרת לערב החג.

התוצאה נראית מפוארת, אבל ההכנה ממש־ממש פשוטה, המצרכים מן הסוג הזמין ביותר, והאפייה היחידה הנדרשת היא של קלתית הפירורים.

פאי חמאת בוטנים, דבש וקצפת שוקולד. צילום: יהודה סלומון

המצרכים:

לבסיס:

85 גרם חמאה מומסת

150 גרם פירורי ביסקוויט (קצת יותר מ־½1 כוסות מידה. כאן השתמשתי בפירורים בטעם שוקו, אבל מבחינת הטעם אין הבדל בינם לבין פירורי ביסקוויט בהירים)

2 כפות סוכר

2 כפות קוקוס טחון

לקרם חמאת הבוטנים:

1 כוס / מכל קרטון (250 מ"ל) שמנת להקצפה 38% שומן

6 כפות (90 מ"ל, 120 גרם) דבש

1 כף קורנפלור

3 כפות מים

¼ כוס (70 גרם) חמאת בוטנים חלקה

25 גרם חמאה חתוכה לקוביות קטנות

לקצפת השוקולד:

100 גרם שוקולד מריר שבור לקוביות

50 גרם שוקולד חלב שבור לקוביות

1 כוס / מכל קרטון (250 מ"ל) שמנת להקצפה 38% שומן

2 כפות סוכר

1 כפית תמצית וניל

אופן ההכנה:

1. מחממים תנור לחום בינוני (180 מעלות). מרפדים תחתית של תבנית קפיצית בקוטר 24 ס"מ בריבוע של נייר אפייה, ומהדקים את המסגרת סביב הבסיס והנייר (אם משתמשים בתבנית קפיצית בעלת תחתית זכוכית, שמשמשת אחר כך כמגש, אין צורך בריפוד הנייר). מברישים את דופנות התבנית ואת התחתית המרופדת בחמאה מומסת. מוסיפים את פירורי הביסקוויט לחמאה המומסת הנותרת. מוסיפים גם סוכר וקוקוס ומערבבים היטב. מהדקים את התערובת לדופנות התבנית (עד לגובה 3 ס"מ) ולתחתית. נעזרים בכוס זכוכית גלילית להידוק הקלתית – לוחצים את דופנות הכוס אל הפירורים שצמודים לדופנות התבנית, ומשטחים בתחתית הכוס את הפירורים שבתחתית הקלתית. אופים את קלתית הפירורים בתנור החם במשך 8 דקות. מוציאים מהתנור ומצננים.

2. מכינים את קרם חמאת הבוטנים. שמים שמנת ודבש (או סילאן) בסיר בינוני ומביאים לרתיחה עדינה מעל להבה בינונית־נמוכה. בוחשים כדי להמס את הדבש. בוללים את הקורנפלור במים ובוחשים לתוך תערובת השמנת. מבשלים תוך ערבוב מתמיד עד שהתערובת מסמיכה ומתחילה לבעבע. מסירים מהאש ומוסיפים את חמאת הבוטנים ואת החמאה. טורפים היטב לתערובת חלקה. יוצקים את הקרם על תחתית הקלתית. מצננים כחצי שעה במקרר, עד שהקרם מתייצב.

3. מכינים את קצפת השוקולד. ממסים את קוביות השוקולדים (במיקרוגל, מעל אדים, או פשוט שמים בקערה, מכסים אותן במים רותחים מהקומקום ושופכים את כל המים החמים מהקערה ממש לפני שמוסיפים את השוקולד המומס לקצפת). מקציפים את השמנת עם הסוכר ועם תמצית הווניל לקצפת יציבה. מוסיפים את השוקולד המומס בהדרגה, תוך הקצפה, ומקציפים לקצפת נוקשה שצבעה אחיד. מורחים או מזלפים את הקצפת מעל קרם חמאת הבוטנים. מקררים במשך 6 שעות לפחות. לפני ההגשה מעבירים להב סכין בין דופנות הפאי למסגרת התבנית ומשחררים את המסגרת.

טיפ: לטעמי, זה יחס הטעמים המושלם בין הקרם לקצפת, אבל אם רוצים פאי יותר מפואר אפשר להכין קצת יותר קצפת שוקולד – מגדילים את כמות השמנת להקצפה ל־¼1 כוסות (310 מ"ל) ואת כמות השוקולד המריר ל־120 גרם. מורחים שלושה־רבעים מכמות הקצפת מעל קרם חמאת הבוטנים ומזלפים את השאר כעיטור מסביב.

>> לעמוד הפייסבוק של דנית סלומון

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב