עצות מהרחם: 11 טיפים לעבור את המחזור בשלום

גם אם מאחוריך ותק בהתמודדות עם הימים האלה בחודש, לא צריך להתרגל לתסמינים, אפשר להקל על עצמך ודי בקלות, למשל בעזרת מאכלים שיסייעו להפחית את הכאב

להרגיש טוב עם עצמך בכל יום (צילום: שאטרסטוק)

להרגיש טוב עם עצמך בכל יום (צילום: שאטרסטוק)

טבעי ככל שיהיה, את ימי הווסת כדאי להעביר עד כמה שאפשר יותר בקלות. בין אם את כואבת, מורעבת או מתכווצת, אפשר וכדאי למצוא את הדרכים שיקלו עליך לעבור את הימים האלה בכמה שפחות אי נוחות. הנה 11 הטיפים שיוכלו לסייע לעבור את הימים האלה בשלום.

1. מה קשור אימון?

אימון לא ממש קשור למחזור אבל לשאלה האם להתאמן, התשובה היא – למה לא? אין שום מניעה פיזית להתאמן בזמן מחזור, להפך אם כבר האנדורפינים שמשתחררים באימון עשויים להקל על תחושת הכאב. ניתן כמובן להימנע מתרגילי בטן ולאמן שרירים אחרים, אבל אין מניעה מלהתאמן. מצד שני, אם את עייפה או לא מרגישה טוב, אין סיבה להתאמן בצורה אינטנסיבית ואפשר גם לוותר. מה שכן, הקפידי על תזונה נכונה כדי לא להעצים את האפקט של ויתור על אימון.

לא חייבים לעשות תרגילי בטן דווקא בזמן מחזור (צילום: שאטרסטוק)

2. הקדימי תזונה בריאה לחשקים

לאכול בריא תמיד טוב, אבל בתקופת המחזור כשאנחנו הורמונליות ומלאות חשקים לאוכל, כדאי להקפיד אפילו יותר. זה שהבטן נפוחה זו לא סיבה לוותר לעצמנו, להפך – זו סיבה מצוינת להקל על הנפיחות, איך? אסנת בוברוב, תזונאית לייף מבית סופר-פארם, ממליצה על אכילת ירקות ופירות עשירים בנוגדי חמצון שיכולים להקל על תחושת הכאב. מה עוד? עלים ירוקים עשירים ב- 12B, כמו קייל, תרד, חסה ועוד. גם החלפת פחמימות פשוטות במורכבות תסייע, קטניות ודגנים מלאים מכילים ריכוז גבוה של סיבים תזונתיים שגם יגבירו את תחושת השובע, ישמרו על רמת הסוכר ומכילים תיאמין וריבופלאבין, מקבוצת וויטמיני B.

3. על מלח וחשקים

בתקופת המחזור החשקים בשיאם והצורך לנשנש גורם לנו פעמים רבות דווקא להגביר את צריכת המלח. אבל צריכת מלח מגבירה את ספיחת הנוזלים ומגבירה את הקרישיות ולכן מומלץ להפחית את צריכת המלח בתקופת המחזור.

4. מים בששון

ההמלצות לשתיית מים מרובה אינן מוגבלות רק לתקופת המחזור, אבל בתקופת המחזור זה יכול לסייע בהקלת תחושת הנפיחות ובהקלה על כאבי ראש שלעיתים נגרמים בתקופת המחזור. כדאי לזכור שהמעטה בקפאין, שידוע כסופח נוזלים, בהחלט יכולה לעזור לתחושת הנפיחות.

אפרופו מים, מומלץ להתקלח בזמן מחזור, המים החמים ממריצים את זרימת הדם וזה בהחלט יכול להקל על הכאבים וגם לשפר את מצב הרוח.

לא צריך לחכות שיכאב, מותר לקחת משככי כאבים (צילום: שאטרסטוק)

5. להמעיט בקפאין

הקפאין תורם לכיווץ כלי הדם, בתקופת המחזור זה עשוי להגביר את אי הנוחות הכללית.

6. התוספים שעשויים להקל

מלבד תזונה נכונה, ניתן לשקול נטילת תוספים שונים שעשויים להקל על תופעות וכאבים בזמן מחזור. איריס כהן, רוקחת סופר-פארם, מציעה לשקול אופציות נוספות לטיפול בכאבי מחזור לבד ממשככי כאבים.

דונג קוואי – המכונה גם ג'ינסנג נשים, בעל השפעות הורמונליות ונחשב למחזק רחם ברפואה הסינית ויעיל לטיפול בתסמיני מחזור שונים.

חרצית ריחנית Leaf Feverfew – ידועה כמווסתת תהליכים ביו כימיים שמתפתחים לכדי כאב בגוף, גם כאבי מחזור. הוא ידוע כמעכב ייצור פרוסטגלנדינים ולכן נחשב נוגד כאבים טבעי.

שמן נר הלילה primrose – ידוע כצמח המשפיע מבחינה הורמונלית, בעל אפקט אנטי-דלקתי, מאזן טבעי של תופעות קיצוניות הורמונליות בעת מחזור ומקל על נשים עם תסמיני מחזור ועל נשים בגיל המעבר.

7. הנסיכה הנמה

אם יש משהו שלגמרי יכול לסייע במחזור זו שנת לילה טובה. אבל לא כולנו מצליחות להגיע לזה, אחת הסיבות שנשים במחזור מדווחות על שינה לא רגועה הוא החשש מדליפות לילה. לכן כדאי למצוא את מוצר ההיגיינה הנוח ביותר עבורך. זו בדיוק הסיבה לבדוק עוד מוצרי היגיינה בניסיון למצוא את הדרך לעבור את הלילה בשלום וללא חששות. אם את מעדיפה תחבושות, כדאי לבחון מספר מוצרים עד שמוצאים את מה שסופג הכי טוב עבורך וזה בהחלט משתנה מאישה לאישה ואפילו בין הימים (והלילות) השונים של הווסת. שינה עם טמפון ליותר משבע-שמונה שעות אינה מומלצת, כיון שהשארת הטמפון עלולה במקרים מסוימים להיות מסוכנת. עוד מומלץ לזכור שבעוד שתחבושת בעלת כושר ספיגה טוב זה חשוב, בטמפונים עדיף להשתמש בטמפונים בעלי כושר ספיגה נמוך ולהחליף בממוצע כל שש שעת או בהתאם לצורך.

שלא תתפסי לא מוכנה - תמיד בתיק תחבושות וזוג תחתונים להחלפה (צילום יחצ)

8. דליפות

המחזור לא אמור להפריע לך בשום פעילות, אבל אין מה לעשות, אנחנו תמיד קצת בחששות מפני בלת"מים, למשל דליפות. מה עושים? אי אפשר להבטיח לך מראה מלאה בשירותים או חברה טובה שתדאג ליידע, אבל כדי לשמור על תחושת הביטחון, תמיד כדאי להחזיק בתיק תחתונים ספייר לכל צרה שלא תבוא, וזה לבד מהתחתוניות, תחבושות או טמפונים שנמצאים דרך קבע בתיק. אגב, זוכרת שנתת למיכל בעבודה תחתונית לפני שבוע? זכרת כבר להכניס לתיק אחת חדשה? ואם את כבר בדרך לקנות, אז לייף מציעה אריזות התנסות של תחבושות (8 יחידות במארז) ושל מגני תחתון (20 יחידות במארז) ב- 2.90 ₪ למארז.

9. בקבוק חם

מעבר לעובדה שבקבוק חם תמיד נעים, אחד הדברים שהוא עושה זה לגרות את זרימת הדם באזור וזה יכול בהחלט להקל על כאבי בטן תחתונה והתכווצויות.

בקבוק חם יסייע לזרימת הדם באזור הכואב ויפחית כאבים. (צילום: שאטרסטוק)

10. להוריד לחץ

לחץ אינו מסייע בהפחתת תסמיני המחזור, להפך הוא עשוי להגביר אותם. ישנן שיטות רבות להורדת הלחץ – יוגה, מדיטציה, שיאצו, רפלקסולוגיה, תרגולי נשימה, דיקור או דמיון מודרך – כל דרך שעובדת עבורך היא מומלצת.

11. סקס

לא ניכנס לך לשיקולים, יש נשים שאין להן בעיה עם סקס במחזור ויש כאלה שכן, כך או אחרת אורגזמות לא רק שעושות טוב ומשפרות את מצב הרוח, הן גם מפחיתות כאבים והתכווצויות. אגב אפשר במקום סקס לנסות עיסויים בשמנים ארומטיים, כמו לוונדר ומרווה, שיכולים לסייע וגם לשמור על האינטימיות הזוגית, גם בלי סקס.

סוגים שונים של משככי כאבים (צילום: יחצ)

והטיפ האחרון – משככי כאבים

איריס כהן, רוקחת סופר-פארם, מסבירה שאין שום סיבה לא לנטול משככי כאבים, הם מקלים על הכאב ואין טעם לסבול סתם. אם הכאבים חמורים יש לפנות לרופא המטפל, אך משככי הכאבים שנמכרים ללא מרשם אמורים לסייע במרבית התסמינים:

וולטרן ג'ל קפסולות – משכך כאבים ועוצר תהליכים דלקתיים, העובדה שניתן לקחת אותו בג'ל מאפשרת השפעה מהירה.

פראצטמול – משככי כאבים ממשפחת הפראצטמול, כמו אקמול, דקסמול או פראמול, והם טובים בהקלת כאבים ובמינון הנכון אינם גורמים לתופעות לוואי.

איבופרופן – למשפחת התרופות NSAIDS , תרופות נוגדות דלקת ללא סטרואידים, שייכים משככי הכאבים המכילים איבופרופן כמו נורופן, אדוויל או איבופרופן של לייף, ונחשבים יעילים מאוד בשיכוך כאבים. גם לאלה אין תופעות לוואי במינון נכון והם מגיעים גם בכמוסות ג'ל בעלות מהירות השפעה גבוהה.

במידה וסוג אחד של כדור אינו עובד, ניתן לשלב בין קבוצות של תרופות, אך מומלץ מאוד להתייעץ עם רוקח.

אופטלגין – יעיל בהקלת כאבים חזקים ובהורדת חום, קיים גם בטיפות וגם בכדורים ואפילו בסירופ ויש לשמור על המינון בהתאם להוראות השימוש.