עסו זאת בעצמכן: כך תיפטרו בקלות מכאבים ועייפות

בתחילה היה העיסוי שיטת ריפוי מקובלת בבעיות פיזיות ונפשיות, אך מאז שהפך לבילוי המועדף עלינו, שכחנו שהוא בעצם ממש לא שייך למחלקת המותרות. הבעיות ששכחנו שעיסוי יודע לפתור

עסו זאת בעצמכם: כך תיפטרו בעצמכם מכאבים ועייפות

  זה כיף, זה בריא, וזה לא דורש יותר מכמה דקות (צילום: שאטרסטוק)

בימים עמוסים, כשהזמן נוזל לנו מבין האצבעות ואנחנו לא מספיקות כלום והעומס פשוט מציף לנו את הנשמה – אנחנו מתחילות לדמיין את עצמנו באיזה ספא מפנק עם עיסוי שוודי לצלילי פכפוך המים על חלוקי הנחל המנצנצים אל מול קרני השמש, אממממ…. אבל למי יש זמן לזה?!

עיסוי הפך בעשורים האחרונים להיות מין כזה גילטי פלז'ר שמקוטלג למחלקת המוֹתרוֹת, ומצדיק את עצמו רק בימי כיף, ימי נישואין וימי הולדת. אבל אנחנו כאן כדי להזכיר לכן שעיסוי הוא יופי של דבר לבריאות שלכן. הוא בכלל התחיל לפני אלפי שנים בסין ובהודו בקטע לגמרי אחר – לעזור לאנשים להירפא – וממש לא נחשב לפינוק.

אז יש לעיסוי כוח ריפוי נהדר. אבל אילו בעיות הוא יכול לפתור? תומר קרמן, מטפל בעיסוי במרפאות נתניה וזיכרון יעקב ב"מכבי טבעי", גילה לנו כמה דברים מעניינים שהעיסוי מסוגל לעשות. האמת? מפתיע ממש. והכי כיף שגם אפשר לעשות את זה לבד בבית.

כאב ראש ומיגרנה: טיפול עצמי על בסיס יומי יאפשר הקלה מהירה יותר של התסמינים (צילום: שאטרסטוק)

כאב ראש ומיגרנה

מיגרנות הפכו להיות בעיה יותר ויותר נפוצה בעולם המודרני, ואין ספק שהן ממש פוגעות באיכות החיים. החדשות הטובות הן שעיסוי מאוד אפקטיבי בטיפול בכאבי ראש כרוניים ובמיגרנות, והוא מסוגל לצמצם בצורה משמעותית את התכיפות ואת חומרת ההתקפים, ולפעמים אפילו להעלים אותם. העיסוי מתמקד באזור הצוואר, ולפעמים גם בגב העליון, ברגליים ובראש עצמו, וטיפול עצמי על בסיס יומי יאפשר הקלה מהירה יותר של התסמינים. חשוב לשים לב: במידה שמופיע כאב ראש חזק ולא מוכר יש לפנות מיד לגורם רפואי, בעיקר כדי לשלול דלקת קרום המוח. במקרה כזה עיסוי לא יעזור.

עייפות

עייפות יכולה להיגרם מחוסר שעות שינה, מבעיה רפואית, ופעמים רבות מדובר בעניין רגשי או נפשי. כמובן שחשוב לברר מהו הגורם לעייפות, אבל בכל מקרה עיסוי עשוי לעזור ולתת זריקת מרץ מפנקת. במקרה זה יש למקד את העיסוי בעיקר ברגליים ובידיים. אם העייפות היא תוצאה של חוסר שינה – מומלץ לבצע עיסוי גם בחלק העליון של בית החזה, מתחת לעצם הבריח.

עייפות? מקדו את העיסוי בעיקר ברגליים ובידיים (צילום: שאטרסטוק)

חוסר חשק מיני

אם "לא בא לכן" כבר זמן מה, חשוב לבדוק לפני הכל מה מקור הבעיה, ולהגיע למומחה הרלוונטי לצורך הטיפול בה. בכל מקרה, עיסוי יכול לעזור בהשבת החשק המיני, ואפילו בשיפור התפקוד המיני, בעיקר כשהוא נובע מגורמים רגשיים. אז שלפו בקבוק שמן ריחני, ובקשו מבן או בת הזוג לבצע עיסוי שיתמקד באזור האגן, הירכיים והצוואר.

שיעול יבש

שיעול כרוני שנמשך חודשים ארוכים הוא תופעה שכיחה למדי, שבדרך כלל נגרמת ממצב נפשי. כמובן שחשוב להיבדק אצל רופא, ולשלול מחלה בדרכי הנשימה. שללתן? עסו את עצמכן באזור בית החזה העליון ובקשו ממישהו לעסות את הגב האמצעי. ההקלה צפויה להיות משמעותית באופן מפתיע.

כאבי כתפיים

כאבים סביב מפרק הכתף והגבלת התנועה בכתפיים נחשבים לבעיה אורתופדית שלא תמיד מצליחים למצוא לה מרפא, והעיסוי במקרה כזה הוא ממש קלאסי להקלה על הכאבים. בכל מקרה של כאבים בכתפיים, כולל במקרה של 'כתף קפואה', בעיה שללא טיפול עלולה להימשך למעלה משנה, לעיסוי יש בהחלט מה להציע. אם מדובר בכאבים חזקים, מומלץ לבצע בדיקות רפואיות על מנת לוודא שלא מדובר במחלה או בקרע בגיד או ברצועה. גם במקרה כזה אפשר לטפל לאחר תקופה מסוימת, וחשוב להגיע למומחה כדי להימנע מגרימת נזק באזור הפגוע. במקרים רבים כאבי כתפיים מקורם בצוואר, ולכן טיפול בכתפיים תמיד יכלול טיפול בצוואר, לפחות בשלב החיפוש של מקור הכאב. בנוסף יתמקד העיסוי סביב השכמות ובגב העליון, ואת זה בהחלט מומלץ לבצע בבית כמה שיותר. כדי לייעל את הטיפול בעצמכם, מומלץ ללכת פעם אחת למעסה מקצועי/ת כדי להרגיש ולקבל טיפים איך לעשות את זה בצורה שתהיה נכונה ביותר עבורך.

הכתבה נכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות. מידע על סוגי הטיפולים תוכלו למצוא באתר מכבי