על יהדות, גזענות ובנימין נתניהו אחד

התגובה של ח"כ אורן חזן ושל השר אריה דרעי בעניין חתונתם של צחי הלוי עם בח"ל לוסי אלהריש שכאמור אינה יהודיה, הדאיגה אותי לא רק כישראלי אלא גם ובעיקר, כיהודי

גם בחלוף הסערה התקשורתית, אני לא מצליח להפסיק להרהר בלוסי אהריש, צחי הלוי, אורן חזן ואריה דרעי. כן, אני יודע. אולי קצת פספסתי את המומנטום. כל מי שרצה לכתוב ולהשמיע את קולו בנושא כבר הכה בברזל החם. השיח אולי התקרר אבל אצלי בראש העניין עדיין מהדהד.

לפעמים עוולות ״שוליות״ מהדהדות נושאים גדולים יותר וחשובים יותר, כך לפחות אצלי. התגובה של ח"כ אורן חזן ושל השר אריה דרעי בעניין חתונתם של צחי הלוי עם בח"ל לוסי אהריש שכאמור אינה יהודיה, הדאיגה אותי לא רק כישראלי, אלא גם ובעיקר, כיהודי. ביקשתי את הטור הזה כדי לעלות תהיות ושאלות שמכוונות פחות לכלל הישראלים ויותר לישראלים יהודים. אתחיל בשאלה שרבים מאיתנו לא חשבו שצריך לשאול אבל מסתבר שצריך:

האם יש בין שני אנשים טובים ובריאים בנפשם אהבה פסולה? לח"כ חזן ושר אריה דרעי יש תשובה: אהבתם פסולה. זאת אהבה שתוליד ילדים לא יהודים, במילים אחרות: פחות אהובים ורצויים ע"פי ח"כ אורן חזן והשר אריה דרעי. עוד שאלה: כל היהודים הדתיים או שומרי המסורת בסדר עם זה? ברור שהתשובה עלולה לאכזב אותי,יחד עם זאת, האם אי פעם יוקיעו דווקא דתיים,מאמינים אמיתיים, חובשי כיפות ושומרי מסורת ישראל אמירות שכאלה?

"מי שמאמין לא מפחד את האמונה לאבד", אז האם נזרעו  בדורנו זרעי הגיון בריא גם באדוקים שביהודים? אני בטוח שכן, חייבים להיות. יהודים שמבינים שאחרית הימים לא תגיע רק מעצם ההמתנה והאמונה במשיח האקסלוסיבי להיהודים אלא להיות נפש יהודית, נפש עם סובלנות ואהבה לכל הברואים. מחכים לביאת המשיח? האם יש מצב שסובלנות ואהבת אדם זה הפרומו שלו המשיח מחכה?

אבי גרייניק צילום אלבום פרטי

תראו מה כתוב במגילת העצמאות:

(ישראל) תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל; תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת; תִּשְׁמֹר עַל הַמְּקוֹמוֹת הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל כָּל הַדָּתוֹת; וְתִהְיֶה נֶאֱמָנָה לְעֶקְרוֹנוֹתֶיהָ שֶׁל מְגִלַּת הָאֻמּוֹת הַמְּאֻחָדוֹת.

תראו איזה קטע, מגילת העצמאות מאפשרת ומחזקת בישראל הריבונית חופש בחירה ואין בה שום איסור או הגבלה לאהוב את מי שנפשך אוהבת. עכשיו שאלה: אם מגילת העצמאות זה חוזה שאני מגיש עכשיו לכל יהודיה ויהודי כדי לחתום, אתם חותמים עליו? וסליחה על הזגזוג החד בחזרה לשאלות בנושא דת והלכה:

האם יש כתבי הלכה שנכתבו אחרי  הכרזת מדינת ישראל כריבונית? לדעתי לא, אשמח לדעת אם כן. ואם לא אז למה? הרי מחד אנו עדיין חיים תחת איום אבל מצד שני מ-1948 אנחנו לא במנוסה, אנחנו ריבון. אני לא חכם גדול בתורה אבל בכל זאת שואל: להפוך מעם שנס על נפשו לעם ריבון, זה לא שינוי בתפיסה הרוחנית? יש לא מעט אנשים ואני בתוכם שחושבים שהיהדות שלנו משוועת לפסקי הלכה חדשים שיעשו אפ דייט לישראל הריבונית.

לא בטוח שזה יעזור ללוסי ולצחי ״המתבוללים״ אבל בואו נתחיל עם פסקי הלכה (ליהודים, אקסלוסיבית ליהודים) שתכליתם עצירת תודעות נגועות בגזענות או שנאה שנובעת מפחד איבוד הזהות. יהודים מאמינים יגידו שישנה סכנה להתבוללות גם בישראל הריבונית. אבל אני מאמין שהיהדות היפה שתחזיר עטרה ליושנה היא כזאת שתונהג ע״י יהודים בעלי שיעור קומה, יהדות שתבין שאי אפשר להנדס נפש שהתאהבה,יהדות שתשכיל להסכים שכפי שהיה לנו בגלות המזרח והמערב צורך בפסקי הלכה שישמרו על זהותנו ובעיקר על השרדותנו כגולים, ממש כך בהתאמה אנו זקוקים לפסקי הלכה חדשים שמעדכנים את רוח יהדותנו כישראלים בישראל הריבונית. ובישראל הריבונית, כך רצה האל, יש ישראלים לא יהודים  וחלקם, כמוני,יהודים, אבל שלא נדע, חילונים.

בפנטזיה שלי, והלוואי ואזכה למימושה, במדינה עם הלכה יהודית מעודכנת ומתוקנת, גם אם יבחר בני להתחתן עם נוצריה, אברך אותו על שמצא את שאהבה נפשו ויחד אם זאת אפציר בו (בעדינות ובחכמה) לשמר את זהותו היהודית ולדרבן את ילדיו לחקור ולהנות מסגולתיה הישנות והחדשות.

לוסי אהריש (צילום: גלית סבג)

האם יש בנו חסד יהודי ?

מעניין, אורן חזן ודרעי הם נצר לבני עדות המזרח שמסורת ישראל היתה נר לרגליהם והם הופלו, הודרו ונדחקו מהשיח שהוכתב ע"י שלטון מפא״י מראשית מדיתנו. ותראו, על אף כור ההיתוך שעיצבה מפא"י הגזענית, עדיין לא נמנע מחזן ומדרעי להיות אנשים משפיעים ובעלי עוצמה וזאת על אף שיש מי שיעלה פיקפוקים  בעברם או ביכולתם.

אך דווקא שניהם ולא לראשונה, מזלזלים או מתרעמים לנוכח כל תופעה שמייצגת גיוון אנושי וחברתי. הייתי אומר שהשקפתם נטולת חסד. לדעתי, הזרע הפורעני בתפיסות כאלה הוא התפיסה של עצמך כחלק מחבורת עם הסגולה ומטבע הדברים הפיכת האחר 'גוי' בהקשר של אדם בעל ערך פחות רוחנית. זוהי אותה חשיבה שתהפוך ב-2018 את היהודי השמאלני האשכנזי לבוגד ולאדם בעל ערך יהדותי מופחת ובזה פוליטאים יקרים-אין תורה ובטח לא סגולה. מתי נהיה חזקים באמונתנו ונהיה מדינה שריבונית גם על החרדות שלה, מהתבוללות למשל. מתי דווקא יהודים מאמינים יבינו שצחי הלוי ולוסי אלהריש זאת לא התבוללות, זה כור היתוך ישראלי.

חזן, דרעי, הלוי, אהריש, מוצאם מראשית מדינת ישראל הפלה אותם חברתית ורוחנית אך היום כולם אנשים בעלי עצמה והשפעה. ההיתוך בין גולים יהודיים הפך לעובדה,בדיוק כמו העובדה שב-2018 יש היתוך בין יהודים ולא יהודים. אז לא תברכו את החתן והכלה? או שאת אהבת החינם אתם שומרים רק ליהודים וגם, רק ליהודים שטובים בעינכם?

בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף של הכנסת (צילום: קובי גדעון / לעמ)

 ועכשיו מה קשור ביבי?

יהודיי ישראל יקרים, אל מול השסעים שיוצרים מטיפי מוסר מפוקפקים כשלעצמם, יושב כהרגלו על כסאו המוגבה המלך האשכנזי עם הדם הכחול (פרדוקס? לא ממש), וצופה בשתיקה, בנו, מתפלגים. המלך לא עוסק בזוטות אורן חזניות, הוא משאיר את השטויות למרחב הפוליטי ציבורי הנגוע כי הוא הבין שכל שטות שנאמרת ונזרקת כאבן קטנה שמקפצת על אגם מימיה העכורים של החברה הישראלית, פוגעת פגיעות קטנות אך מכרסמות באזרחים כדוגמת צחי הלוי היהודי ולוסי אלהריש  הערביה והישראלית אה, וגם בי, מסתבר. ובדרך פלא הפוגענות פוגעת רק במי שהם לא קהל בוחריו השבוי ממילא.

אסיים בציטוט בדיוני של ביבי, שלעולם לא יאמר בהקשר של הקמת משפחה ערביה יהודית: "החברה הישראלית מצטיינת באהבת האחר במיזוג תרבויות מכל דת, גזע ומין" ביבי. כלכלן, דיפלומט חוץ, ביטחוניסט, מלך, אחראי בשתיקתו על נושאים "פעוטים" בפילוג בין ישראלים לישראלים ובין יהודים ליהודים שלא מצביעים לו. הוא לא מתערב בזריקת אבנים קטנות, הוא יתערב רק כשמדובר בדיני נפשות. כמו האירויזיון.

נ.ב
לאלה שיגידו או יחשבו:
1- מה אתה עושה עניין כל שטות של אורן חזה ודרעי?
2-מה קשור ביבי?
3- מה הקשר למזרחים ואשכנזים?
התשובה היא, על אף שגם אני עושה את זה פחות מדיי: תחשבו לבד.