עזרים לשינה טובה

מי ממליץ לשתות חליטת קערורית, מהי ה"ואטה" בשיטת האיורוודה ומה הקשר בין הסמארטפון שלך לנדודי שינה? הסוף ללילות לבנים, לפנייך המדריך לשינה חמימה ונעימה

זה קורה לכולנו מידי פעם, ואין הרבה דברים מתסכלים כמו נדודי שינה. הפער הזה בין העייפות לחוסר היכולת לישון יכול לשגע, ולפעמים התסכול והלחץ בעצמם יוצרים מעגל סגור שקשה מאוד לפרוץ אותו. אז מה בכל זאת אפשר לעשות? אספנו כמה טיפים מרחבי העולם לשינה טבעית ומתוקה.

shutterstock_294386738

הרפואה ההוליסטית ההודית

כבר מאות שנים שההודים מטפלים בנדודי שינה בעזרת צמחים לפי האיורוודה, שיטת הטיפול ההוליסטי. לפי האיורוודה, בעיות השינה מתחלקות לשתיים: קושי להרדם, והתעוררות באמצע הלילה. הקושי להרדם מיוחס לחוסר איזון ב"פיטה", שהיא הכוח המעכל, הקשור באלמנטים אש ומים. לבעיות מהסוג הזה האיורוודה ממליצה על חליטת צמחי מרפא כמו טולסי, כוסברה, אל ציצית לבנה, קערורית, גודוצ'י, קמומיל ופסיפלורה.

אם אין לך בעייה להרדם אבל את מתעוררת באמצע הלילה, חוסר האיזון נמצא ב"ואטה", שהיא הכוח המניע הקשור באלמנטים אוויר ואדמה. שינה חסרת שקט ולא רצופה מקושרת באיורוודה ללחץ, חרדה ופחד, והפתרון קשור בהירגעות לפני השינה. מומלץ לעסות את כפות הרגליים והראש בשמן סומסום, ולטבול באמבט מרגיע, אליו טפטפת שמן שומר, טולסי ותפוזים.

מהאיים הקריביים באהבה

הרחק החרק באיים הקריביים, גילו צמח פלאי. הגרביולה הוא פרי הגדל באקלים טרופי, וכשהוא מבשיל יש לעלים שלו אפקט מרדים. כיום מגדלים אותו גם בארץ ואפשר להכין מהעלים חליטה, או לשים אותם בתוך הכרית. דרך אגב, גילו שהצמח הזה מועיל גם לסוגים שונים של סרטן, והוא אנטי טפילי, אז הוא יכול לשמש גם כתכשיר נגד כינים, כך הראש שלך יהיה שקט מכל הבחינות.

shutterstock_742049266חליטת גרביולה ולילה טוב (צילום: שאטרסטוק)

מליארד סינים לא טועים

אז מה בדיוק מפריע לך לישון? הסינים, כמו תמיד, נכנסים לעומק העניין ומתבוננים בפרטים הקטנים. הם מחלקים את בעיות השינה להמון תתי קטגוריות. בין השאר הם מבדילים בין קשיי הירדמות הנובעים מחוסר שקט ברגליים, ממחשבות בלתי פוסקות או מחרדות. הם מבדילים גם בין סיבות להתעוררות בלילה – סיוטים, התכווצויות, שינה קלה וכו', לכן כדאי ללכת לרופא סיני ולקבל איבחון יסודי של בעיית השינה וסוג הטיפול הנחוץ. הטיפול בנדודי שינה יכלול דיקור בשילוב עם חליטות צמחים כמו שיזף חמוץ (Sour Jujube).

shutterstock_338969444קשה לך לישון? אולי כמה מחטים יעזרו (צילום: שאטרסטוק)

קרוב לבית – רפואת המערב

בכל זאת אנחנו בישראל ולא לכולם מתאימות שיטות מהמזרח. דיברנו עם ד"ר לילך קמר, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות והמנהלת הרפואית של מכוני השינה של אסותא, והיא הסבירה לנו את הקשר בין הטכנולוגיה העכשווית לבעיות השינה הנפוצות. בני אדם חיים ופועלים באור יום, והשעון הביולוגי שלנו מתפקד בהתאם. כשהחושך יורד המוח שלנו מפריש מלטונין – הורמון שינה. התאורה המלאכותית שאנחנו חיים בה מפריעה להפרשת ההורמון, במיוחד אורות חזקים של מכשירים סמארטפונים, מחשבים וטאבלטים. כמובן, אין לשכוח את התוכן שאנחנו צורכים מהמכשירים האלה, שלא תמיד תורם לתחושת רגיעה.

ד"ר קמר ממליצה להימנע משימוש במכשירים אלה לפחות שעתיים לפני השינה, לעמעם את האורות בבית בשעת הערב, ולהירגע. בכלל, נראה שכל התורות השונות חולקות לפחות רעיון אחד במשותף, בשעת הערב, לפני השינה: כדאי פשוט להוריד הילוך. לילה טוב.

למידע נוסף על הצטרפות למכבי