עוגת גבינה בטעם מוקה עם ציפוי שוקולד

דנית סלומון הכינה ב-10 דקות עוגה שלכמה רגעים – עד שתחסלו אותה – תתן לכם הרגשה שאולי בכל זאת המצב לא כל כך גרוע כמו שהוא משתקף בטלוויזיה

עוגת גבינה

עוגת גבינה בטעם מוקה עם ציפוי שוקולד. צילום: יהודה סלומון

צילום: יהודה סלומון

מי שקונה גביע גדול של גבינת שמנת בתחילת השבוע, צריך לצפות לכך שלקראת סופו יאלץ לסור למטבח ולאפות ממנה משהו, גם אם זה אומר להתנתק לכמה רגעים מבהייה עגמומית ב־Ynet, השמח בכל הזדמנות לְמִשְׁבַּתּוֹ של ראש הממשלה, בפרשנים בטלוויזיה, המרבים בנבואות שחור ובשימוש במלה "התקרבנות", או באמהות עוטף עזה, המתחרות זו בזו מי חרדה בקול גדול יותר. ורצוי מאוד שהמשהו יהיה מספיק מהיר וקל, כדי שמשך הכנתו לא יאפשר זליגה לעבר האופטימיות.

ברוח נכאה זו פתחתי שקית פירורי ביסקוויט של "הדר" (באים בשקיות של 300 גרם, יש לבנים ויש חומים. מחירם הרשמי קרוב ל־7 שקלים. ברשת שבה אני קונה הם נמכרים ב־3.90. אז למרות שהשקית נוטה להיקרע וצריך להעביר את התכולה לצנצנת, במחיר הזה זו בכל זאת עסקה כדאית), והכנתי בעשר דקות עוגת גבינה אפויה בטעם מוקה, שצבעה נראה לי תואם את מצב האומה, אך טעמה מקץ יום קירור צבע את סוף השבוע בצבעים בהירים הרבה יותר.

(לידיעה: כוס = כוס מידה מהסט הבינלאומי = 250-240 מ"ל. 1 כף (מאותו הסט) = 15 מ"ל. 1 כפית = 5 מ"ל.)

לבסיס צריך:

75 גרם חמאה חתוכה לקוביות

2 כפות סוכר חום

¾1 כוסות (175 גרם) פירורי ביסקוויט (עדיף חומים, כאן הם נראים יפה יותר)

לשכבת הגבינה צריך:

1 כף מחוקה גבישי קפה נמס

1 כף מחוקה אבקת קקאו

3 כפות מים חמים

500 גרם גבינת שמנת 30%

½ גביע (100 גרם) שמנת חמוצה

½ כוס סוכר חום מהודק

½ כוס (100 גרם) סוכר לבן

⅓ כוס (40 גרם) קורנפלור

3 ביצים גדולות

1 מכל (250 גרם) שמנת להקצפה 38%

3 שקיקים סוכר וניל

לציפוי הגנאש צריך:

100 גרם שוקולד מריר קצוץ (עדיף 60%)

1 כפית גבישי קפה נמס

1 כף מים חמים

1 כף סוכר חום

½ כוס (125 מ"ל) שמנת להקצפה

אופן ההכנה:

1. מחממים את התנור לחום בינוני (180 מעלות). מרפדים תחתית תבנית קפיצית מס' 24 בריבוע של נייר אפייה (פורשים על הבסיס ומהדקים את המסגרת סביב הבסיס והנייר יחד, כששולי הנייר בולטים החוצה).

2. מכינים את הבסיס: ממסים את החמאה בסיר בינוני. מוסיפים את הסוכר החום ומערבבים היטב. מסירים מהאש, מוסיפים את פירורי הביסקוויט ומערבבים בכף עד שהחמאה נספגת בפירורים באופן אחיד. משטחים את התערובת על תחתית התבנית ועל הדפנות – עד לגובה 2 ס"מ. מהדקים לעובי אחיד בעזרת כוס גלילית. אופים במרכז התנור במשך 8 דקות. מוציאים את התבנית ומנמיכים את חום התנור ל־150 מעלות (בין חום בינוני־נמוך לנמוך).

3. בזמן אפיית הבסיס מכינים את תערובת הגבינה: ממסים את גבישי הקפה ואת הקקאו במים החמים בכוס או בקערית, ומסננים לקערת ערבוב גדולה. מוסיפים לקערה גבינת שמנת, שמנת חמוצה, סוכר חום, סוכר לבן, ביצים וקורנפלור ומערבלים היטב לתערובת חלקה. בקערה שנייה מקציפים את השמנת עם סוכר הווניל לקצפת יציבה (אין צורך לרחוץ את המקצפים מתערובת הגבינה). מקפלים את הקצפת לתוך תערובת הגבינה ויוצקים על בסיס הפירורים האפוי.

4. מניחים את תבנית העוגה על תבנית שטוחה גדולה (לקליטת נזילות, אם יהיו) ואופים במרכז התנור במשך 55-50 דקות, עד שהשוליים קפיצים למגע והמרכז עדיין רוטט מעט. (לא להתרגש למראה הנוזלים שנקוו על שולי הנייר – הם יספגו חזרה במהלך הצינון).מצננים 20 דקות בתנור הפתוח ומוציאים לרשת להשלמת הצינון. מכסים את העוגה ומכניסים למקרר למשך יממה לפחות לפני ההגשה.

5. מצפים בגנאש שוקולד בטעם קפה – אני יצקתי את הגנאש החמים עדיין על הפרוסות, אבל אפשר גם לצקת על העוגה השלמה ממש לפני ההגשה, או כמה שעות קודם לכן. שמים את השוקולד הקצוץ, את גבישי הקפה המומסים במים, את הסוכר ואת השמנת בקערה מתאימה לחימום במיקרוגל, ומחממים במשך 30 שניות, עד שהשמנת מתחילה לבעבע. משהים 30 שניות וטורפים לתערובת חלקה ומבריקה. (שיטה חלופית – מחממים את השמנת עם הקפה המומס ועם הסוכר החום בסיר קטן ויוצקים על השוקולד הקצוץ. משהים מעט וטורפים).

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב