עוגה בטעם דבש ותפוח – ללא סוכר

היא שחומה וריחנית, קלה להכנה וכל מי שטעם אותה חשב שמדובר בעוגת דבש רגילה ולא שם לב שבכלל אין בה סוכר או דבש. דנית סלומון במתכון לעוגת חג מיוחדת

עוגה בטעם דבש ותפוח - ללא סוכר

צילום וסטיילינג: יהודה סלומון

עוגה בטעם דבש ותפוח - ללא סוכר. צילום וסטיילינג: יהודה סלומון

גם לסוכרתיים מגיע ליהנות בחג מטעם של עוגת דבש. בשבילם בחשתי עוגת "תפוח בדבש": שחומה וריחנית כעוגת דבש על אף היותה נטולת סוכר ודבש, עשויה מקמח כוסמין מלא (אם בריאות אז עד הסוף) ומשובצת בקוביות תפוח. העוגה, בנוסף לכל המעלות הללו, היא מהסוג הקל להכנה, שמערבבים במטרף ידני. נסיינים שטעמו מן העוגה סברו שמדובר בעוגת דבש וכלל לא הבחינו שהיא נטולת דבש ומומתקת בתחליף סוכר.

הממתיק שבו השתמשתי הוא "סוויטאנגו" – ממתיק שמזכיר בצבעו ובצורתו סוכר דמררה, שלדעתי יש לייחד לאפייה (כדי למצוא היכן קונים גגלו "סוויטאנגו נקודות מכירה").

גילוי נאות: לפני מספר חודשים קיבלתי 2 אריזות סוויטאנגו להתנסות. בראשונה השתמשתי להכנת קינוח קר, והסתבר שהממתיק איננו מתאים לקינוחים קרים כיוון שהוא מתגבש כשמערבבים אותו במצרכים קרים. כשהתגברתי על האכזבה הראשונית, שכמעט גרמה לי לוותר עליו לגמרי, ניסיתי להכין אתו עוגות בחושות. התברר שזה ייעודו האמיתי – תחליף סוכר בלי טעם לוואי, שאיננו פוגם במרקם העוגה.

הערה לסדר: הכמויות מדודות בכוסות מידה מהסט האוניברסלי (1 כוס = 250 מ"ל; 1 כף = 15 מ"ל; 1 כפית = 5 מ"ל).

המצרכים:

100 גרם חמאה (אפשר להחליף ב־90 גרם שמן קוקוס או במרגרינה – לא, אין בה שומן טראנס)

100 מ"ל (½ כוס פחות 2 כפות) שמן תירס או חמניות

¾1 כוסות (300 גרם) "סוויטאנגו" (ממתיק נטול קלוריות)

2 כוסות (250 גרם) קמח כוסמין מלא (כן, אפשר להחליף בקמח לבן בהיר רגיל)

½1 כפיות אבקת אפייה

½ כפית אבקת סודה לשתייה

2 כפיות קינמון טחון

½ כפית פלפל אנגלי טחון

¼ כפית זנגביל טחון

¼ כפית ציפורן טחונה

¾ כוס (185 מ"ל) תה חריף, מצונן

¼ כוס (60 מ"ל) תרכיז תפוחים טבעי (מהבקבוק הירוק של "סיידר הגליל")

2 ביצים גדולות

1 תפוח עץ גראני סמית קלוף וחתוך לקוביות של חצי ס"מ

3 כפות אגוזים (פקאן, אגוזי מלך) קצוצים

אופן ההכנה:

1. ממסים את המאה בסיר מעל להבה נמוכה. משמנים תבנית מוארכת 10×30 ס"מ במעט מהחמאה המומסת ומאבקים במעט קמח. מחממים את התנור לחום קצת נמוך מבינוני (170 מעלות). מוסיפים לחמאה שמן וסוויטאנגו ומערבבים היטב מעל להבה נמוכה. מסירים מהאש ומצננים מעט.

2. מנפים קמח, אבקת אפייה, סודה לשתייה ותבלינים לקערת ערבוב גדולה. מוסיפים את תערובת החמאה, תה, תרכיז תפוחים וביצים, וטורפים לתערובת חלקה. יוצקים את התערובת לתבנית המשומנת. מפזרים למעלה את קוביות התפוחים, ומשקיעים את חלקן פנימה בחוד סכין. זורים את האגוזים.

3. אופים במדף השני מלמטה במשך 30 דקות. מניחים נייר אפייה על פני העוגה ואופים במשך 10-8 דקות נוספות, עד שמרכז העוגה קפיצי למגע וקיסם שננעץ בעוגה יוצא נקי. מכבים את התנור ומשהים את העוגה בתנור הכבוי למשך 10 דקות. מוציאים את העוגה מהתנור ומניחים לה להצטנן לגמרי לפני שמשחררים אותה מהתבנית.

המתכון פורסם גם בעמוד המתכונים שלי. קישור לעמוד: https://www.facebook.com/danit.salomon.page

דנית סלומון
מחברת ספרי בישול רבי־מכר (למעלה מ־20) וספרי תרבות, מפתחת מתכונים, עורכת. אוהבת לקרוא, לאכול, להתווכח, להתבטל ולבשל - בסדר זה ממשנולדה וגדלה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. מתגוררת בתל־אביב. בוגרת החוגים לתולדות האמנות והחוג לפילוסופיה כללית באוניברסיטת תל־אביב