עד החתונה זה יעבור: גיל שנתיים הנורא

התינוק שלכם, שהיה עד לפני רגע היצור הכי מתוק בעולם, הופך לקראת גיל שנתיים לעקשן, שמוכן להילחם בכם בלי פשרות בדרכו להשגת המטרה. למה זה קורה ואיך נכון לנהוג? פסיכולוג חינוכי מסביר

גיל שנתיים הנורא ידוע גם בשמו גיל ההתבגרות הראשון (צילום: Shutterstock)

עד גיל לא מזמן התינוק שלכם היה מלאך קטן. היו כמובן גזים, שיניים ולילות לבנים של מחלות גן, היו תקופות של גמילת לילה מחלב או הנקה, אבל כל המשברים האלה מתגמדים לעומת התקופה החדשה, המכונה בפי רבים "גיל שנתיים הנורא", שידוע גם בשמו גיל ההתבגרות הראשון.

פתאום הצוציק בטוח שהוא יכול לעשות הכל לבדו, פוצח בבכי קולני וקורע לב במקומות ציבוריים, ואם צריך הוא גם משתטח על הרצפה באמצע הקניון עד שהוא מקבל את מבוקשו, תוך שהוא הופך אתכם להורים המסכנים האלה, שמקבלים ציקצוקים ומבטים שיפוטיים מהעוברים והשבים.

החדשות הטובות הן שגיל שנתיים עובר, ואפילו, תתפלאו, דיי מהר. ובכל זאת, לא תרצו להיתפס לא מוכנים: כיצד הכי נכון להגיב לפרצי העצמאות האלה, למתיחת הגבולות ולרגעי הבכי שיכולים להוציא אתכם מדעתכם? דוד סימצקין, פסיכולוג חינוכי מומחה, מייעץ להורים איך להתמודד עם התקופה המאתגרת.

 

מה קורה בגיל שנתיים?

משבר גיל שנתיים מופיע בפתאומיות. יום אחד עוד היה לכם תינוק מתוק שרק רוצה בקרבתכם ותלוי בכם לחלוטין, ויום אחרי קיבלתם פעוט צרחן שמתעקש לדחוף צבעי פנדה לשקע ומגיב בבכי קורע לב לכל ניסיון שלכם להציב לו גבול. "מה שנקרא 'משבר גיל שנתים' יכול להופיע אצל תינוקות בין גיל שנה עד שנתיים וחצי. בגיל הזה מתרחשים שני תהליכים מרתקים, האחד הוא קפיצה קוגנטיבית מאוד גדולה, התינוק כבר מבין את השפה לעומק ויודע להתבטא, הוא נהיה מאוד סקרן, נפתח לעולם ורוצה לחקור אותו. בגדול, זה הגיל שבו הוא מפסיק להיות תינוק והופך לפעוט", מפרט סימצקין, ומוסיף: "במקביל הוא גם חווה ניתוק רגשי מההורים, זה מתבטא בפיתוח רצון מנוגד לרצון ההורה, ביוזמה של מעשים וקבלת החלטות על דעת עצמו". פעוט דעתן ושתלטן שלא יהסס לפרוץ בבכי אם לא יקבל את מה שהוא רוצה. מוכר לכם מאיפשהו? אתם לא לבד. החדשות הטובות הן שמרד גיל שנתיים עובר יחסית מהר: "עד גיל 3 רוב הילדים כבר יתגברו על המשבר", אולם החדשות הפחות טובות הן שבהיעדר התנהלות חינוכית נכונה משבר גיל שנתיים עלול לגרור משברים ובעיות התנהגות גם בגילאים מאוחרים יותר.

שבהיעדר התנהלות חינוכית נכונה משבר גיל שנתיים עלול לגרור בעיות התנהגות גם בהמשך (צילום: Shutterstock

 

אז איך נכון להתמודד עם המרדן הקטן?

למרות שלא פעם יש פיתוי גדול לתת לעולל כל דבר שיגרום לשקט תעשייתי, דווקא מה שהכי חשוב להקנות לפעוטות בני שנתיים זה גבולות. "בגיל הזה התינוק לומד ומפנים את נושא הגבולות, ואנחנו צריכים ללוות אותו בלמידה. גבולות עוזרים לו לבטוח בעולם, להבין שיש חוקים וסדר יום, זה מרגיע ונותן לו ביטחון", מפרט סימצקין. יחד עם זאת חשוב להימנע מלגלוש אל הקיצוניות השנייה – נוקשות יתר: "חשוב לאפשר לתינוק להיחשף כמה שיותר. להתלכלך, להתנסות, ללמוד דברים חדשים. מחקרים מראים בבירור שיש קשר ישיר בין חשיפה ולמידה לבין פיתוח האינטילגציה של הילד, ולכן חשוב לתת לילדנו לחוות את העולם". הורים בעידן של היום מתמודדים לא פעם עם מציאות לוחצת, שעות עבודה רבות, תמרון בין חיי המשפחה לקריירה, וכמובן, איך לא, ריבוי המסכים בחיינו. "העצה הכי טובה שיש לי להורים היא פשוט לשחק עם הילדים כמה שיותר. כשאנחנו איתם להיות איתם באמת, להקדיש להם זמן איכות בלי להציץ בסמרטפון. זהו זמן ללמידה וחקירה משותפת, שיפחית מאוד את מצבי הקצה ההתנהגותיים".

 

חלק גדול מידי מהורות נסוב סביב השאלה 'מה יגידו עלינו', וזה יכול לבלבל (צילום: Shutterstock)

 

כשהילד משתטח על הריצפה בקניון

אוקי, אז ברגעי שקט נשחק עם הילדים, נתרכז רק בהם, נציב גבולות מחד ונאפשר להם ללמוד מאידך, אבל מה כבר אפשר לעשות ברגע שהקטן מפעיל את נשק יום הדין – ומשתטח בצרחות על הרצפה, תמיד כמובן, במקום ציבורי?

"לכל הורה קרה מקרה כזה, ואנחנו תמיד בטוחים שאנחנו היחידים בעולם, ושכולם חושבים עלינו דברים רעים עכשיו, אבל אני כאיש מקצוע שמעתי על זה מעשרות הורים שונים". מספר סימצקין. "יש היום המון אג'נדות על הורות, והמון חשיפה ברשתות החברתיות. חלק גדול מידי מהורות נסוב סביב השאלה 'מה יגידו עלינו', וזה יכול לבלבל. הכי חשוב לזכור שבאמת מדובר במשהו שקורה לכולם, ומה שהכי חשוב באותו הרגע זה להרגיע את הילד שלנו, לעזור לו להתגבר על המשבר, ולא להתרכז בעיניים הבוחנות שמסביב".

 

על מה אתם מדברים? הילד שלי מלאך

משבר גיל שנתיים הוא אכן מאפיין התנהגותי נפוץ אצל בני השנתיים, אבל גם אם התינוק שלכם נשאר עדיין מלאך רגוע ושלו, אין סיבה לחשש: "לא כל הילדים יבטאו את המשבר בכעס ובכי. ילד רגוע זה לא סימן לדאגה. חשוב לשים לב יותר להתפתחות האינטראקציה החברתית, בגילאי שנתיים תינוקות מתחילים ליהנות ממשחק עם עוד ילדים ויכולים להתחיל לפתח חברויות. גם נטייה לרכושנות אופיינית לגיל והרבה פעמים תינוקות מתחילים לסמן משחקים, להגיד 'זה שלי', וכן הלאה".

התינוק שלכם נמצא עכשיו בתקופה חדשה, מרגשת ומדהימה. בשבילו זאת הפעם הראשונה שהוא מגלה את העולם ומבין אותו – בדרכו להפוך לאדם בוגר. הוא צריך אתכם במסע שלו, נוכחים, מחנכים, משחקים ומלמדים. חישפו אותו לעולם, לאט ובטוח:

"הכי חשוב זה ליהנות מהגיל הזה, מהלמידה של הילד, ולהראות לו שאתם שמחים שהוא מתפתח ונעשה עצמאי. אתם שם כדי להציב גבולות ולדאוג לביטחונו, לצד הנאה מהמשחק והתפעלות מהכלים החדשים שהוא רוכש. זה כל הסיפור".

שוב ליהנות מהגיל הזה, ולהראות לילד שאתם שמחים שהוא מתפתח ונעשה עצמאי (צילום: Shutterstock)