עדן בן זקן, את לא לבד

הפצת הסרטון של הזמרת ברשת ובו היא מתועדת מודדת בגד ים, אינה רק פגיעה בפרטיותה אלא הטרדה מינית גסה, עבירה שדינה עד 5 שנות מאסר

עדכון (יום ה'): אחרי שצולמה בסתר במצב אינטימי בחנות שבבעלותה של נטע אלחימסטר, נציגיה של עדן בן זקן מאיימים אף בתלונה ובתביעה אזרחית: "נעתור לעונש כבד". עורך דינה של בן זקן, גיא אופיר, שלח מכתב התראה לדוגמנית נטע אלחמיסטר ושותפתה לחברת "בננהוט" – ובו הוא מטיל עליהן את האחריות לפרסום הסרטון והפצתו: "גרסתכן אינה אמת". מנהלה של אלחמיסטר: "כבעלת החנות היא תיקח אחריות מלאה ברגע שנדע מה באמת קרה".

עורך הדין אופיר מוסיף (כפי שפורסם באתר ואינט) כי "עצם הצילום בסתר והובלת בן זקן לצורך החלפת בגדים אל חדר מצולם מהווה בפני עצמה התנהלות חמורה ביותר ואף זדונית, שלכם ושל עובדיכם". בשל כך, בן זקן ונציגיה מזהירים כי לא יסתפקו בהליכים אזרחיים נגד אלחמיסטר ושותפיה, אלא גם בערכאות פליליות. "בכוונתי להמליץ למרשתי לפעול נגדכם בהליך קובלנה פלילית פרטית ובמסגרתה לעתור להטלת עונש מאסר בפועל".

עורך הדין ערן פרזנטי ממשרד מ. פירון ושות' מגיב בשם נטע אלחמיסטר ונועה בני בעלות חנות "בננהוט": "מדובר במקרה מצער שבו אנו עדים שוב למעשים מעוולים של גורמים שאינם מכבדים את צנעת הפרט. חבל שרצים להדביק אשמה ואחריות למי שכלל איננה מעורבת בפרשה במטרה לייצר כותרות. הנושא מצוי בחקירה משטרתית ובעלי החנות משתפים פעולה. רצוי להמתין לתוצאות החקירה לפני שמדביקים אשמה לגורם כלשהו".

האיום בתביעה בא לאחר שפירסמנו פה את הטקסט של יפעת קריב שציינה כי לא מדובר רק בפגיעה חמורה בפרטיותה אלא בהטרדה מינית – עבירה שדינה עד 5 שנות מאסר. הטקסט של קריב:

אני מרימה את ראשי ורואה שם בפינת תקרת החדר נקודה קטנה, שחורה, אולי זה חור בקיר? כתם? אולי זו מצלמה?

הן מביטות עלינו מכל פינה, חלקן סמויות מן העין וחלקן גלויות. חלקן קבועות וחלקן נעות. הן נמצאות בכל מכשיר סלולרי אך לא רק – המצלמות.

לא פעם כשאני רואה אותן, את המצלמות בכל מקום, מבצבצות מכל פינה אני נזכרת ב"י", הבחורה הצעירה שנגעה בליבי. המקרה העצוב והאכזרי שלה, שבו תמונות עירום וסרטונים שלה הופצו לכל עבר כסחורה זולה ומותרת. אותה בחורה רגישה שנפגעה באכזריות, גרמה לי להבין עד כמה חשוב לשים קץ לתופעה הזאת, לשים סוף למצב בו ניתן בלחיצה 'קטנה' על ההדק, כפתור ה-"שתף", לרסק לאדם את מעטפת ההגנה הכי בסיסית שלו ולפגוע בדבר הכי אישי וחשוב שלו: האני פרטי שלו. להפוך רגע אינטימי, רגע פרטי, אישי, לסחורה מותרת לכל.

עדן בן זקן צילום אינסטגרם

 "י" הובילה אותי למאבק הציבורי הראשון שלי כחברת כנסת, מאבק שגרם לי לחוקק את "חוק הסרטונים" ומאז שחוקק גם להמשיך ולפעול למען מיגור התופעה. חוק זה זכה להכרה בינלאומית ועוסק בתופעה של בריונות אלימה, החוצה כל תרבות וכל מדינה. זה לא רק חוק אלא מאבק לזכויות אדם.

בעבר הלא רחוק, מקרה של הפצת תמונות אינטימיות ואישיות היה דין עבירה של פגיעה בפרטיות בלבד. "נו אז מה קרה?!", אמרו ל"י" כשבאה להגיש תלונה במשטרה. "אז פגעו לך בפרטיות" או "אז הפיצו כמה סרטונים שלך?!" הן התגובות הנפוצות שמקבלת מי שבאה להתלונן ובמשטרה הניחו את תלונתה בערמת הניירת הגבוהה ועייפה, של "עוד" פגיעה בפרטיות של אדם זה או אחר.

אז זהו, שלא.

עדן בן זקן בבגד ים צילום: אינסטגרם

עדן בן זקן, מה שעשו לך (מישהו הפיץ סרטון ובו נראית עדן מחליפה בגדי ים), זו עבירה של הטרדה מינית לכל דבר ולכל עניין. הפצה של תמונות אינטימיות בעלות אופי מיני, זו עבירה בחוק הטרדה מינית. זו עבירה שדינה עד 5 שנות מאסר! עדן, למרבה הצער, הפעם זו את הנפגעת. שלא באשמתך ושלא בידיעתך, הפכת בעל כורחך לקורבן להטרדה מינית ולכן המשטרה חייבת לטפל במקרה שלך במלוא חומרת הדין. לא רק בגלל שאת מפורסמת, ידועה ואהובה כל כך על הציבור אלא כי המשטרה חייבת להתייחס ולטפל במהירות ובמלא חומרת הדין, בכל מי שנפגע/ה בעבירה מסוג זה.

והוא / היא / הם שבחרו מרצונם החופשי ומרוע ליבם, לפגוע בך ככה ולהפיץ את תמונותיך האינטימיות, הם מטרידים מינית ועברייני מין ודינם כדין עבריין מין.

עדן, דווקא את, שהמצלמות כל כך אוהבות אותך, מחבקות ומעצימות, הן אלו שהפעם, בגלל שימוש ציני ולא חוקי, פגעו בך. לצערי, יש אנשים שעוד חושבים שהכל מותר להם, שמה שצולם בסתר, הוא נחלת הכלל. אותם אנשים שחושבים שאין זכות לפרטיות, שכבוד האדם לא קיים ותחושת המציצנות שלהם גוברת על זכות האדם לשמור על פרטיותו.

חברים עם סמרטפונים ביחד צילום: By DisobeyAr שאטרסטוק

אנחנו כחברה, חייבים להמשיך ולחזק את ההסברה ולעלות את המודעות בקרב בני נוער, ילדים ומבוגרים. המצלמות הן חלק מחיינו וכמו כל טכנולוגיה ניתן להשתמש בה לטוב ולרע. ההיבט הנוסף של המצלמות, השלילי, עלול לפגוע פגיעה אנושה בזכות האדם לפרטיות שהינה זכות טבעית ובסיסית של האדם.

 עדן, את לא לבד, קהילה שלמה של נשים, גברים ומעריצים פגועים יחד איתך, אוהבים אותך, מחזקים אותך וכואבים איתך. הפעם המקרה שלך חייב להסתיים בענישה ע"פ חוק הטרדה מינית – התיקון של חוק הסרטונים, בכך שנמצא את העבריינים, ונביא אותם לדין וענישה.

עדן, אין פרשנות אחרת לחוק. זו לא רק פגיעה בפרטיות זו הטרדה מינית, שאף אחד לא ינסה להקטין, לצמצם או להעלים את הפגיעה.

החוק לצידך ואנחנו לצידך.

** הכותבת, יפעת קריב, ח"כ לשעבר כנסת 19, מחוקקת "חוק הסרטונים", האוסר על הפצה של תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני, ללא הסכמת המצולם, זו עברה שדינה עד 5 שנות מאסר.