סבתא אומרת – פרימוורה מאשרת

שני אנשים מצילים אותנו כשאנחנו חולות – הרופאה וסבתא. לקראת החורף הממשמש ובא, ריכזנו כאן כמה תרופות סבתא מצוינות, וביקשנו מהנטורופתית פרימוורה סלע להסביר איך לקחת אותן נכון

אין כמו התרופות של סבתא. סבתא מביאה פתרונות טיפוליים שעברו מאמא לבת במשך דורות, וגם יד אוהבת וחומלת, שילוב שגורם לנו להרגיש יותר טוב כמעט מיד. ריכזנו פה כמה תרופות סבתא נהדרות בשבילכן, וגם כמה מיתוסים שבורים בשביל האיזון.

המון המון נוזלים!

הכי חשוב זה לשתות מים. לא תה, לא קפה, לא קולה, מים צלולים ונעימים. אנחנו יודעות כבר שהגוף שלנו מורכב מכ-70% נוזלים, אז מים מן הסתם הם קריטיים להתנהלות תקינה שלו, בטח כשאנחנו חולות. באופן יותר ספציפי: מים בטמפרטורת החדר. פרימוורה סלע, נטורופטית ורפלקסולוגית במכבי שירותי בריאות, מסבירה גם למה: טמפרטורת הגוף נמצאת סביב 37 מעלות, והוא מתאמץ יותר כשהוא מקבל לתוכו מים שונים מאוד מהטמפרטורה הזאת כי הוא צריך לקרר או לחמם אותם. אז כשהגוף חולה, עדיף לא לבקש ממנו לעשות אקסטרה עבודה אלא לעשות מה שאנחנו יכולות כדי שיהיה לו יותר קל.

shutterstock_570636958הגוף שלנו מורכב מכ-70% נוזלים, לכן הגיוני שמים הם קריטיים להתנהלות תקינה שלו

למה לימון?

כי כמו שסבתא אומרת תמיד – לימון מוסיף המון. הלימון מלא בויטמין C שהגוף כל כך זקוק לו כשהוא מצונן לחיזוק מערכת החיסון והוא יכול אפילו למנוע התפתחות של הצינון לשפעת. אבל – בניגוד למה שסבתא אומרת, מומלץ לסחוט את הלימון לתוך מים קרים או פושרים. לא כדאי לשים חתיכת לימון במים חמים, החום הורס את התכונות הרפואיות של הלימון, וחבל. מה שכן כדאי לשים במים חמים זה ג'ינג'ר (צמח הזנגביל). הרתיחי מים, שימי בהם חתיכת ג'ינג'ר וחכי חמש דקות. המים החמים מעוררים בג'ינג'ר את סגולותיו כמחמם ומקל על צמרמורות וקור, מסייע להורדת חום, עוזר בהצטננות ושפעת ועוזר להניע את הפתוגנים החוצה.

דבש, דרך אגב, הוא סוכר למרות הכימיקלים הצמחיים שבו. מעבר לכך שסוכר הוא מזון לחיידקים, הסוכר גם מתחרה עם הויטמין C בספיגה לתוך התאים, וכשהויטמין C מפסיד, הוא פשוט נשטף החוצה עם השתן.

shutterstock_286520909הלימון מלא בויטמין C שהגוף כל כך זקוק לו כשהוא מצונן לחיזוק מערכת החיסון והוא יכול אפילו למנוע התפתחות של הצינון לשפעת

סבתא מבשלת

מה סתבא מכינה לנו כשאנחנו חולות? מרק עוף – קלאסי. אז מרק עוף אכן עוזר מאוד בהתאוששות מצינון כי יש בו נוזלים, מלחים וויטמינים. החסרון היחיד הוא העוף עצמו. בשר לוקח הרבה זמן לעיכול וגוזל מהגוף אנרגיה יקרה, אז אם הלכתן על מרק עוף, שתו רק את הנוזלים. לדברי פרימוורה, גם מרק ירקות צמחוני עוזר באותה מידה, ובכלל, כמה שיותר ירקות – יותר טוב. כשהגוף זקוק לחיזוק כדאי לאכול המון ירקות ופירות. הם קלים לעיכול ועשירים בויטמינים,מינרלים ובנוגדי חימצון.

אז מה כדאי לאכול? מבחינת ויטמין C יש קיווי, פירות הדר, ומסתבר שגמבה יותר עשירה בויטמין C מאשר תפוז! מבחינת נוגדי חמצון מומלץ מאוד לאכול עלים ירוקים כמו מנגולד תרד וכו', גויאבות, פירות יער כמו אוכמניות כחולות ולשתות תה ירוק.

shutterstock_640352344 sec

האנטיביוטיקה של הטבע, בלי עין הרע

סבתא תמיד אומרת ששום הוא האנטיביוטיקה של הטבע, והיא צודקת. אבל לאכול אותו טרי לאו דווקא מתאים לכולן. שום טרי הוא קשה לעיכול ועלול ליצור בעיות עיכול. לפרימוורה יש פתרון שום טבעי ופשוט למי שסובלת מכאבי אזניים. קחו שן שום קלופה, חצו אותה לשניים וחממו אותה (ללא רתיחה) בקערה עם 30 מ"ל שמן זית בבן מארי (מעל סיר מלא מים). בקבקו את השמן בבקבוק כהה עם טפטפת, וטפטפו טיפה או שתיים לכל אוזן. פלאים.

איך סבתא מונעת צינון?

שמענו את כל הדברים האלה כל כך הרבה פעמים עד שכבר נדמה לנו שהם קלישאות. תזונה מאוזנת ובריאה הכוללת המון פירות וירקות ודגנים מלאים. הקפדה על שתיית מים, המנעות ממזונות מעובדים, אלכוהול וסיגריות. המנעות מלחץ מוגזם וניהול סגנון חיים רגוע. מה לעשות, אלה הם היסודות לשמירה על המערכת החיסונית שלנו, ולחיים בריאים. סבתא אומרת לאכול בריא, לישון מספיק, ולא לדאוג יותר מידי. ויודעות מה? במקרה הזה – סבתא צודקת במאה אחוז.

להצטרפות למכבי שירותי בריאות לחצי כאן