נעים כמו ברחם

אחרי תשעה חודשים במקום הכי נעים בעולם יוצא התינוק שלך לעולם עמוס גירויים, קולות משונים ופרצופים שהוא לא מכיר. כך תשחזרי עבורו את חווית הרחם הנעימה

אמא ותינוקת צילום: shutterstock\masson
הרחם הוא המקום הטוב ביותר לעובר. במשך תשעה חודשים הוא מוגן מכל פגע, צף בנוזל חמים, מוזן ומקבל חמצן ללא מאמץ מחבל הטבור. ברחם העובר כמעט ולא רואה, הוא שוהה בחשכה ושומע את קול דפיקות הלב שלך או את מערכת העיכול, בשלבים מתקדמים הוא גם שומע את קולך ואת הקולות של בן הזוג ואחים גדולים. העובר מרגיש את דפנות הרחם בגופו ובידיו, תנועות האם כמו הליכה או סתם פעילות יומית שגרתית מרגיעים אותו כשהוא מטלטל קלות ברחם תוך כדי התנועה, גופו נח בריפיון מוחלט בתוך מי השפיר התנועה קלה יותר וללא מאמץ. הוא לא חשוף לצלילים רועשים או למראות ויזואלים, לא לקור ולא לתחושות פיזיות לא נעימות. אולי זאת הסיבה שברחם עוברים אינם בוכים, הם פשוט לא צריכים את המנגנון הזה.

תפנית בעלילה

אחרי 40 שבועות של סביבת חיים אופטימלית, לעובר כבר קצת צפוף ברחם אבל עדיין טוב לו ואז מתחילים לחצים משונים, שדוחקים אותו למטה, והוא נדחף ודוחף, מתאמץ בהחלט לעבור במקום דיי צר ופתאום קצה הראש פוגש ביד עטויה כפפה וכל הגוף מחליק, בן רגע סביבת הרחם הבטוחה והנעימה מתחלפת באוויר הקר, קולות משונים שהוא לא מכיר ואורות חזקים. ברגע זה, התינוק זקוק למנגנון הבכי.
קוראים לזה הטרימסטר הרביעי, תיאוריה שסוברת שהעובר האנושי היה יכול וצריך לשהות ברחם שנה שלמה (!) אבל אילוצים אבולוציוניים שונים הביאו אותנו לצאת אל אוויר העולם כשאנחנו לא לגמרי אפויים – מערכת העצבים , מערכת העיכול וכמעט כל החושים כמו הראייה והשמיעה, מתפתחים רק לאחר הלידה ובחודשי חייו הראשונים של התינוק, לכן לפחות בשלושת החודשים הראשונים לחיים התינוקות שלנו זקוקים יותר מכל לתחושה המוכרת, הנעימה והבטוחה שהם מכירים מהרחם, כדי להמשיך להתפתח בשקט. בשלושת החודשים האלה הם יחוו את כאבי הגזים, וכאבים שונים אחרים, ראייתם ושמיעתם יתחדדו , גופם יתחזק ולאט לאט הסביבה תהפוך לפחות מוזרה ומאיימת ויותר מעניינת ומסקרנת. עד שיהפכו לפעוטות סקרנים וחקרנים.
אבל עד שזה יגיע, מומלץ להתאים את הסביבה שלהם לתנאים שהם מכירים, לתנאים האופטימאליים שלהם, ברחם.

5 עקרונות לשמירה על סביבה רחמית

מגע

מחקרים רבים הראו כי מגע הוא לא רק פינוק נעים, אלא צורך ביולוגי של ממש. למעשה הוא אמצעי התקשורת הראשוני והבסיסי ביותר, המולד. מגע יכול להעביר רגשות, הוראות וכמובן לעורר הנאה ורגשות נעימים. עבור תינוקות צעירים מאוד המגע משפר את התחושתיות, הוא מסייע לתינוק להגדיר במוחו את גבולות ומתאר גופו ולזהות את אבריו. מגע יכול להיות עיסוי נעים בחדר מחומם ובעזרת מעט שמן שקדים או שמן המתאים לתינוקות, נשיאה במנשא, ליטופים, דגדוגים, טפיחות על הגב וכל מה שנעים ומרגיע את התינוק ואתכן.

תנועתיות ונדודים

כשאת בהריון, העובר שלך ישן רוב היום, מה שעוזר לו לישון טוב כל כך הוא התנועה שאת מייצרת. כשאת הולכת, זזה ומתנהלת ביום יום, העובר נם בשקט ברחם (ומתעורר איך שאת שמה את הראש במיטה, בדיוק כשהפסקת להתרוצץ). זאת הסיבה שלא מעט תינוקות קטנטנים נרדמים ונרגעים בתנוחת הנדנוד. מומלץ להשתמש בכדור פיזיו או במנשא שיאפשר לכן לשמור על קצב קבוע בפחות מאמץ. עוד משהו שחשוב לשים לב אליו הוא שהנדוד יהיה עדין מאוד וקשוב לצרכי התינוק.

סביבה שקטה יחסית

אז נכון, אין שום סיבה ללכת על קצות האצבעות ולא לנשום פן נעיר תינוק ישן, אבל ככל שניתן חשוב לחשוף את התינוק לצלילים רועשים וחזקים בהדרגה. הימנעו מחשיפה לרעש עוצמתי ואפילו טלוויזיה בווליום גבוהה מדי. לא פעם תינוקות עשויים להיבהל מרעשים חזקים וממקומות הומים. בשלושת החודשים הראשונים מומלץ לבצע חשיפה מבוקרת. ככל שאר מערכות הגוף, גם מערכת השמיעה עדיין לא התפתחה במלואה. חשפו את התינוק למוסיקה נעימה ורכה לתינוקות או למוסיקה קלאסית בווליום נמוך ולא סמוך לאזניים.

פחות גירויים ויזואליים

במשך תשעה חודשים העובר היה כמעט תמיד עם עיניים סגורות, וגם כאשר פקח אותן הוא לא ראה יותר מדי דברים. למעשה, רק בשלושת החודשים הראשונים לחייו ראייתו תתחדד ותתפתח והוא נולד עם יכולת לראות למרחק של 15-20 ס"מ בלבד. בחודשי החיים מומלץ להימנע מחשיפה לצעצועים רבים או קבועים כמו קשתות עגלה או מוביילים. הגירוי המתמיד מעל ראשו של התינוק עשוי להעמיס על מוחו שנמצא עכשיו בקצב ההתפתחות המהיר ביותר בחייו. בגילאים אלה המשחק הטוב ביותר הוא להביט בפרצופיהם של הוריו ואחים גדולים, לנסות למקד את המבט ואפילו ליצור קשר עין ראשון.