מתכון: כבד ברוטב יין מרסלה, תמרים, תאנים ובצלצלוני פנינה

בחורף מה יותר מתאים ממנת כבד ברוטב יין מרסלה, תמרים, תאנים ובצלצלוני פנינה לארוחת צהריים? המתכון הפשוט של השף רועי חנין ("פיאנו פיאנו") הוא כל מה שצריך כדי להכין אותה בבית

ליום סגריר או חורפי ולכבוד ט"ו בשבט שבפתח, מנה מחממת ומשביעה הכוללת בתוכה חומרי גלם מעולים. ביניהם, התמר הישראלי, שבין הפירות היבשים הוא היחידי שגדל ומטופל בישראל. ייחודו הנוסף של התמר הוא שאינו עובר שום תהליכים המשנים את תצורתו, בניגוד לרוב הפירות היבשים המיובאים ועוברים תהליכים תעשייתיים. קיימים תשעה זני תמרים בישראל, כאשר הזנים האהובים על הצרכן הישראלי הם המג'הול, אמרי, דקל נור וחיאני (תמר לח. ניתן להשתמש למנה במרבית הזנים על פי הטעם.

הפירות היבשים מהווים מקור מרוכז לאנרגיה והם עדיפים על-פני חטיפי דגנים מעובדים. פירות יבשים טבעיים ללא תוספת סוכר, כגון התמרים, עשירים בסיבים תזונתיים, התורמים לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול ולהגנה מפני תהליכים סרטניים במעי וכן במינרלים ובנוגדי חמצון (פוליפנולים) התורמים לבריאות כלי הדם והלב.

הנה מתכון נהדר לכבד ברוטב יין מרסלה, תמרים, תאנים ובצלצלוני פנינה, מאת רועי חנין, שף של"פיאנו פיאנו" עבור שולחן התמר

כבד ותמר עם צילום: נופר בוגנים

מצרכים למנה זוגית:

250 גרם כבדי עוף נקי וחצוי
7 תמרים גדולים, רכים, מגולענים וחתוכים גס
4 תאנים יבשות חצויות לרבעים
2 כפות בצלצלוני פנינה (כ-10 יח')
2 כוסות יין מרסלה
½ כוס ציר בקר או עוף
חמאה (לא חובה)
כפית טימין
מלח
פלפל שחור

אופן הכנה:

במחבת חמה שמים 2 כפות שמן זית וסוגרים את הכבד. כשהכבד סגור (לא לבשל יותר מדי!) מוסיפים את התמרים, תאנים, ובצלצלוני הפנינה ומקפיצים כדקה. מתבלים במלח, פלפל וטימין.
אל המחבת מוסיפים את יין המרסלה ומאדים את כל האלכוהול (כשהמרסלה מתאדה סיכוי גדול מאוד שהיא תבער – בזהירות!)
לאחר שיין המרסלה התאדה מוסיפים את הציר ומביאים לרתיחה. לאחר רתיחה מצמצמים ומוסיפים חמאה  (לא חובה). חשוב לא לבשל יותר מדי בכדי לא לייבש את הכבד.
 

צילום: נופר בוגנים