מתי ללכת לטיפול פסיכולוגי?

מהו טיפול פסיכולוגי, מתי תדעי שאת צריכה ואיך תבחרי את הטיפול המתאים לך? כל התשובות לשאלות שהטרידו אותך

על כולנו עוברות לעיתים תקופות פחות טובות ואנחנו מוצאות את עצמינו מפעם לפעם מתוסכלות, מצוברחות ועצובות. לרוב מדובר בתקופה וזה עובר אך ישנם מצבים שמומלץ וכדאי לפנות לאיש או אשת מקצוע לטיפול פסיכולוגי.

טיפול פסיכולוגי, לפי ההגדרה הוא טיפול רגשי המתבצע על ידי שיחה של המטופלת עם המטפל והמטרה שלו היא לסייע למטופלת להתגבר על המצוקה הרגשית בו היא נמצאת . טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה, טיפול רגשי – הם כולם שמות שונים לאותו השירות. או כל טיפול דומה מטרתם לסייע בשיפור ההרגשה, לשפר את התפקוד היום יומי של המטופלת ולעזור לה למצור את הכוחות והיכולות שיש בה על מנת להתמודד עם המצב הקיים בהווה ומצבים דומים בעתיד.

חשוב מאד – לא כל אדם שטוען שהוא מטפל רגשי / פסיכולוגי הוא בהכרח איש מקצוע מנוסה עם הכשרה ראויה. מכיוון שאין פיקוח על התחום, חשוב לוודא שהגעת לאיש מקצוע שמורשה עפי חוק לעסוק בטיפול רגשי.

 איך תדעי שהגיע הזמן לפנות לקבל טיפול?

נשים רבות חוששות או מתביישות לגשת לטיפול. הן בטוחות שזה זמני ויעבור ושאם תיפגשנה עם מטפל הן תיכנסנה לטיפול ארוך טווח ולהוצאות כבדות. הדבר הראשון שצריך לעשות זה להגיע להחלטה עם עצמך שאת רוצה לטפל בעצמך ולשפר את איכות חייך. פגישה אחת עם מטפל לא מחייבת אותך בכלום אלא רק לומר את מה שמעיק עלייך בקול רם ואז להחליט עם המטפל, ושיטת הטיפול שלו מתאימה לך. חשוב שתבחני האם את מרגישה חיבור למטפל, האם את במקום הנכון מול האדם הנכון לך. תוכנית הטיפול בהמשך תקבע יחד עם המטפל עם התייחסות להעדפות שלך.

1. במידה ואת מרגישה מועקה או תקועה במצב כלשהו בחייך כדאי שתשקלי פנייה לטיפול.

2. בעיות ביחסים- עם בן/בת הזוג, חברים או משפחה.

3. את סובלת מביטחון עצמי נמוך.

4. את מרגישה חרדה או דיכאון.

5. במצב של משבר משפחתי או אישי.

6.  חוסר מיצוי עצמי וחוסר הגשמה עצמית.

כל אלה הן סיבות מספיק טובות בשביל לאותת לך שהגיע הזמן למצוא מטפל או מטפלת.

טיפול פסיכולוגי By wavebreakmedia שאטרסטוק

 כיצד לבחור מטפל?

ניתן להגיע לטיפול דרך המלצות ודרך מקורות ברשת אך הדבר הכי חשוב הוא לשאול את עצמך מספר שאלות לפני שאת מתקשרת לקבוע פגישה:

1. איזה סוג טיפול את מחפשת? האם את מעוניינת בטיפול פסיכולוגי מסורתי של שיחה אחד על אחד, או שאת רוצה לחוות טיפול שמשתמש גם בכלים של משחק דמיון ועוד. חשוב שתחפשי את המטפל לפי המקצוע והניסיון ואל תתביישי לשאול אותו על ההתמחות שלו.

2. איזו גישה מתאימה לך? יש לא מעט גישות לטיפול פסיכולוגי כאשר כל אחת מהן מבוססת על תיאוריה שונה. חשוב שתביני במה את רוצה לטפל ועל מה את רוצה לשים את הדגש על מנת למצוא את השיטה שתתאים לך.

3. האם את מחפשת טיפול נקודתי או ארוך טווח? תיאום ציפיות לגבי משך הטיפול הוא נקודה מאוד חשובה.

4. וודאי שאת אכן בוחרת במטפל/ת המוסמכים בתחומם ויכולים להראות לך תעודות ולספק הוכחות על לימודים וניסיון. אל תתביישי לבקש. רק פסיכולוגים, פסיכיאטרים, פסיכותרפיסטים, מטפלים בהבעה ויצירה ועובדים סוציאליים מוסמכים במתן טיפול רגשי שכזה ולכן חשוב שתוודאי שאת פונה לאיש מקצוע המתאים.

החלטת שאת מתקשרת לקבוע פגישה? נהדר. בשיחה הטלפונית תוכלי לשאול את כל השאלות הרלוונטיות (זמן כל מפגש, משך הטיפול, עלות, החזרי ביטוח, שיטת טיפול, הכשרה) ולהרגיש אם יש כימיה. במידה ואינך מרגישה בנוח או שאינך מתחברת למטפל-אל תקבעי פגישה. המשיכי לחפש עד שתמצאי את האדם שאיתו תרגישי נוח לחשוף ולהיחשף אחרת הטיפול פשוט לא יעבוד.

זכרי שהפגישה הראשונה לא מחייבת אותך בשום תהליך. אך, במידה והחלטת שאת ממשיכה- התמסרי לתהליך. הקשיבי למטפל, שתפי פעולה וזאת על מנת שתוכלי לצאת נשכרת מהתהליך.

כאמור, זו לא החלטה פשוטה ויש המתביישות לשתף שהן בטיפול. אנחנו פה בשביל לומר לך שאין בכך שום בושה! להיפך! זה מראה שאכפת לך מעצמך ושאת לוקחת את האחריות על החיים שלך בידיים ודואגת לעצמך. תזכרי- הצעד הראשון של ההחלטה והפנייה הוא הצעד הקשה ביותר אך אם כבר הגעת לשלב בו את מתלבטת כנראה שאת זקוקה כך- תעשי את הצעד ותראי שלאט לאט זה יעשה פשוט יותר.

בהצלחה!

 ** הכותבאלעד דהן, MSW, מומחה ומדריך בטיפול קוגנטיבי התנהגותי, מנהל "רימון – מרכז מומחים לטיפול בילד ובמשפחה".

 

גוף ונפש
כתבות, חדשות ודעות על הקשר שבין הגוף לנפש, איך לשמור על הבריאות, הכושר והאושר האישי