מתברר שדיאטות משמינות

כ-90 אחוזים מהמפחיתים ממשקל בדיאטה, צוברים את המשקל מחדש בטווח של 5 שנים. למה זה קורה ואיך בכל זאת מצליחים לשמור על הגזרה? המיתוס ושברו

30/01/2012
הדפס שלחו לחבר
 תגובות 
» אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

» חמודון עם צחנת פה

בוודאי שהילד מקסים, אבל אם יש לו ריח פה בעייתי, כדאי לדבר על זה. שיחה עם רופא על הבל פה של ילדים

saloona, 07/12/2011
» משקאות דיאט מעודדים פיצוי משמין אחר

בשפה העממית, קוראים לזה "אפקט היו-יו": תופעה חוזרת ונשנית של אובדן משקל וצבירתו מחדש, בתוספת אי אלו קילוגרמים נוספים, בעקבות דיאטה והקושי לשמור על הישגיה בחודשים ובשנים שלאחר מכן. השלב הבא הוא, בדרך כלל, נסיון לרזות שוב בעזרת שיטת דיאטה חדשה, שונה, וחוזר חלילה. אבל מהי הסיבה?

דיאטות משמינות, זוהי המסקנה המפתיעה – או שלא – אליה הגיעו חוקרים מאוניברסיטת מלבורן באוסטרליה. המחקר התפרסם לפני כשנה בירחון הרפואי The New England Journal of Medicine.

במחקר אחר, שנערך באוניברסיטת סאן אנטוניו בטקסס, ארצות הברית, הוכח כי דווקא כשמנסים "לחסוך" קלוריות באמצעות שתיית משקאות דיאטטיים, משיגים בדיוק את התוצאה ההפוכה, כלומר צוברים עודף קלוריות מיותרות.

קבוצת הנחקרים האוסטרלים מנתה 50 גברים ונשים שסבלו מהשמנת יתר קיצונית.

הגברים שקלו בממוצע 105 ק"ג והנשים כ-90 ק"ג. במשך 10 שבועות "נהנו" הנבדקים מדיאטה כסאח דלת קלוריות. 16 מהנבדקים לא עמדו בקושי ופרשו במהלך המחקר.

34 הנבדקים ששרדו שקלו בממוצע 13 ק"ג פחות, בתום תקופת הדיאטה.

בנוסף, החוקרים מדדו בדמם של הנחקרים מספר חומרים, בהם ההורמונים אינסולין, לפטין וגרלין, שאחראים בין השאר על מנגנוני ותחושת הרעב והשובע. ההורמונים נמדדו לפני, במהלך ולאחר תום תקופה המחקר.

הגוף חושב שהוא בסכנת חיים

במהלך השנה שלאחר מכן ניסו הנבדקים לשמור על הישגיהם, בעזת תזונה מוקפדת ודיאטטית ובאמצעות פעילות גופנית, אבל ללא הועיל. למרות כל המאמצים, חזרו מרבית המשתתפים ועלו במשקל.

"המחקר שלנו מוכיח, כי רמתם של מרבית ההורמונים והחומרים בדם השתנתה בעקבות הדיאטה באופן כזה, שהם עוררו תחושת רעב מוגברת, גם כשנה לאחר שהסתיימה הדיאטה. במלים אחרות: גופם של משתתפי המחקר התנהג כאילו הוא נמצא בסכנת חיים בגלל רעב, ו"עבד" שעות נוספות על מנת לנסות להעלות מחדש את הקילוגרמים האבודים", הסביר בכיר החוקרים, ד"ר ג’וזף פרויטו. "מנסיוני אני יודע, כי כ-90 אחוזים מהמפחיתים ממשקל בדיאטה, צוברים את המשקל מחדש בטווח של 5 שנים. הסיבה היא שהגוף שלנו "מתוכנת" להעלות מחדש במשקל את הקילוגרמים".

משקאות דיאט מעודדים פיצוי

אחת ההשערות היא, שפעילותם של אותם הורמונים היא חלק ממנגנון הישרדותי שסייע לאבותינו הקדמונים. תחושת הרעב המוגברת שבאה לאחר תקופת של רעב ומחסור עודדה את הקדמונים לצאת למרדף וחיפוש אחר מקורות מזון.

כאשר מבצעים דיאטה, ובעיקר כשמדובר בדיאטה דלת קלוריות במיוחד, דיאטת כסאח, הגוף מזהה זאת כתקופת רעב ומחסור. "צריך להודות שאותם מנגנוני רעב ואיתור מזון הופכים להיות אתגר ובעייה משמעותי בשמירה על הבריאות בעידן המודרני",  ציין  ד"ר פרויטו, בראיון שנתן לרשת ABC. "המשמעות היא, כי מי שהצליחו להפחית משקל אינם יכולים להירגע ולנוח, אלא חייבים להמשיך ולהיות ממוקדים בשינוי הרגלי אכילה ואורח החיים, כי לשמור על ההישגים".

על פי המחקר האמריקאי מי ששתו משקה דיאטטי מדי יום, היו בסיכון הגבוה ב-65% להשמנה ובסיכון הגבוה ב-41% להשמנת יתר חולנית (אובסיטי). המחקר התבסס על שאלונים שנאספו החל משנת 1979 והוא כלל 1,177 גברים ונשים במשקל תקין או במשקל יתר. תוצאות המחקר הוצגו בכנס שערכה האגודה האמריקאית לסוכרת.

החוקרים הופתעו לגלות כי ככל שהנבדקים שתו יותר משקאות דיאט, גברה נטייתם להשמין. השערת החוקרים היתה, כי מי ששותים משקאות דיאטטיים, מחפשים מאוחר יותר פיצוי קלורי, בצורה ממתקים ונישנושים.

מסקנתם היתה דומה לזו של ד"ר פרויטו: "מי שמבקש לרזות ולשמור על הבריאות שלו, צריך לעשות יותר מאשר לשנות את התזונה במעבר למשקה דיאטטי", ציינו חוקרי אוניבסיטת סאן אנטוניו.

צילום: thinkstock



« נהנית? הירשמי לניוזלטר של סלונה


כתבות נוספות שיעניינו אותך