מרגישה דלקת מתקרבת?

אנחנו לרוב מרגישות כאשר דלקת בדרכי השתן מתקרבת, אבל לא תמיד יודעות איך למנוע את התפתחותה. אלו הם 5 טיפים יעילים שמומלץ לאמץ, בעיקר אם את סובלת מדלקות חוזרות

אל תחכי לרגע שכבר כואב לך באמת, נסי למנוע את הדלקת (צילום: שאטרסטוק)

אל תחכי לרגע שכבר כואב לך באמת, נסי למנוע את הדלקת (צילום: שאטרסטוק)

 

לרוב זה מתחיל בתחושת צריבה בעת מתן שתן, או בתחושה דחופה ללכת שוב לשירותים למרות שלא מזמן היית שם, לפעמים אין בכלל סימנים. דלקת בדרכי השתן היא תופעה שכיחה שניתנת לטיפול אחרי אבחון אצל רופא. אולם לעיתים ניתן למנוע ממנה להתפתח כבר עם הסימנים הראשונים. לכן חשוב להיות קשובה לעצמך, אבל לפנות לרופא במידה והסימנים לא נעלמים, או גרוע מכך מחריפים.

התסמינים של דלקת בדרכי השתן

שירלי קיטרון, דיאטנית ורוקחת סופר-פארם, מסבירה כי דלקת בדרכי השתן שכיחה מאוד ויוצרת חוסר נוחות רב, היא מחייבת טיפול והימנעות ממנו עלולה לגרום לנזק רחב יותר. דלקת זו נגרמת לרוב על ידי חיידקים שלרוב מגיעים מפי הטבעת. התסמינים השכיחים שעלולים להעיד על דלקת בדרכי השתן כוללים:

• דחף תכוף לרוקן את שלפוחית השתן, גם כשאת מרגישה ש"אין"

• מיעוט שתן או אי יכולת לתת שתן למרות הדחף ללכת לשירותים

• צריבה או אפילו כאב בזמן ריקון השלפוחית

• ריח לוואי לא נעים לשתן

• דם בשתן

כל אלה עלולים להופיע יחד עם תסמינים שנראים לא קשורים כמו עייפות, חולשה, כאבי בטן, כאבי גב, חוסר תאבון ולעיתים גם חום נמוך. מומלץ לא לדחות פניה לרופא לשם אבחון וקבלת טיפול, לרוב תרופות אנטיביוטיות במרשם. חשוב לזכור שדלקת בדרכי השתן היא לרוב זיהום חיידקי שמחייב טיפול אנטיביוטי ולכן מחייב בדיקת רופא. אולם לעיתים אנחנו יכולות להרגיש את זה מתקרב ובשלב זה ניתן לפעמים למנוע את התפתחות הדלקת.

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

אינפקטד מאשרום: המדריך השלם לפטריות
מזונות שכדאי לאכול לפני השינה
חוק ברזל: כך תזהו חוסר בברזל ותטפלו בו

שירלי קיטרון משתפת את 5 הטיפים היעילים ביותר שעשויים לסייע לך להדוף את הדלקת ומומלץ לאמץ, בעיקר אם את סובלת מדלקות חוזרות:

1. שתי מים כאילו אין מחר

הדרך הטובה ביותר לסייע לגוף באופן טבעי היא לשתות המון מים ולא להפסיק גם כשאת הולכת הרבה לשירותים. בלאו הכי היית הולכת, לפחות עכשיו זה מסיבה טובה, או לפחות אמתית. אינדיקציה טובה לשתייה מרובה היא שתן מאוד בהיר כמעט שקוף. ההיגיון במקרה הזה הוא ברור – שתיה מרובה לא מקילה על חייהם של חיידקים המעוניינים להתיישב בשלפוחית השתן שלך, להפך היא שוטפת אותם – פשוטו כמשמעו.

לא צריך להימנע לגמרי ממגע (צילום: שאטרסטוק)

2. הימנעות מסקס

זה נשמע בומבסטי, לא צריך להימנע ממגע, אבל בהחלט כדאי להימנע מחדירה. לרוב תחושת הצריבה ממילא לא תסייע לנו להרגיש סקסיות במיוחד. אבל יותר מזה, סקס לא רק שלא יסייע להפטר מדלקת בשלפוחית השתן, להפך הוא יכול לסייע לה. צריך לזכור שמיותר לחלוטין לגרות את האזור ולפתוח פתח לזיהומים נוספים בשל גירוי וחיכוך המקום.

3. תוספים טבעיים

אם את רק מרגישה סימנים של דלקת ניתן לקחת תוספי תזונה שיכולים לסייע וכדאי תמיד להתייעץ עם הרוקח. ישנם מוצרים שונים, תוספי תזונה או תרופות הומאופטיות, המכילות רכיבים טבעיים שעשויים לסייע בהתמודדות עם תסמינים של דלקות בדרכי השתן וגם בטיפול. יש לשים לב למקרים של התנגשות עם תרופות קבועות ולכן יש לקרוא את עלון השימוש ולהתייעץ עם רוקח. במידה והסימנים לא חולפים או מחמירים, אל תדחי פניה לרופא שלך.

קטרון מסבירה כי לתוספים שני יתרונות ברורים הם נטולי סוכר ומכילים חמוציות בריכוז גבוה, שבאכילה כמעט בלתי אפשרי להגיע אליו. קיימים תוספים שמכילים D-מאנוז, מולקולת סוכר שמונעת את היצמדות החיידקים לדפנות דרכי השתן ויש תוספים המכילים את שני המרכיבים חמוציות ו- D-מאנוז, ולעיתים גם בתוספת ויטמין C ופרוביוטיקה, שנטילתה באופן קבוע יכולה לסייע.

חמוציות – במשקה, למאכל או בכמוסות (צילום: שאטרסטוק)

4. ומה בתפריט? שימי לב לתזונה שלך

ישנם מחקרים הטוענים כי בחמוציות רכיבים פעילים המסייעים למנוע דלקת בשלפוחית השתן, לא כל המחקרים מאוששים את הטענה הזו, אולם זה בוודאי לא מזיק. נשים רבות מדווחות כי תוספת חמוציות, אם ע"י אכילת חמוציות מיובשות, שתיית מיץ חמוציות מרוכז, לא מיץ ענבים עם מעט חמוציות, או בקפסולות שנמכרות ללא מרשם בבתי המרקחת, שעשויות לסייע במניעת דלקת בשלפוחית השתן ובנטילה קבועה יכולות ליצור אפקט מניעתי.

בנוסף ההמלצה לצמצם צריכת סוכר באופן כללי, אלכוהול ושומנים כיון שמאכלים אלה מעודדים התרבות חיידקים. כדאי לזכור שקפאין, הידוע כמשתן, מאוד לא מומלץ ולכן מומלץ לצמצם שתיית משקאות המכילים קפאין.

5. שטיפה אינטימית?

חשוב מאוד לשמור על היגיינה בכלל, אלא שחיטוי יתר עלול להזיק ולא לסייע. שטיפה אינטימית, בעיקר פנימית, לא ממש מסייעת כאשר את חוששת מדלקת בדרכי השתן. לחלק מהסבונים אף עלולה להיות השפעה שלילית על התסמינים, מהסיבה הפשוטה שחיטוי יתר פוגע בהגנה הטבעית ששומרת עלינו מפני הדלקת, בין היתר גם בחיידקים טובים שאמורים להגן עלינו במצבים האלה.